På tur med Frelsesarmeen

Gjesteblogger
Stormberg
Published in
2 min readJun 8, 2020

Klærne som gis til Fretex blir solgt og delt ut via Frelsesarmeens sosiale arbeid. Gjenbruk er bra for miljøet og gavene bidrar samtidig til å hjelpe mennesker som trenger det.

Rundt omkring i landet har Frelsesarmeen tilbud til barn og unge om å være med på speiding, i idrettslag og i dansegrupper. Frelsesarmeen har også tilbud til familier.

Foto: May B. Langhelle, Frelsesarmeen

Mange familier er vant til å komme seg ut og gå på tur, men for andre er det ganske ukjent. Derfor kan det være godt for noen å få tilbud om å delta på slike aktiviteter. Dårlig økonomi kan også begrense feriemulighetene. Frelsesarmeen arrangerer derfor turer som gir ulike ferieopplevelser, både ved sjøen og på fjellet.

- Jeg har aldri vært på sånn skikkelig ferie, og her har jeg blitt kjent med folk som forstår meg og har blitt nye venner for meg. Det er en god opplevelse å ha med når jeg skal begynne i 10. klasse, sier «Zhara». Hun var en av 26 deltakere på fjelltur med Frelsesarmeen.

Det er mye en kan finne på på en fjelltur, for eksempel fjellbingo:

Foto: May B. Langhelle, Frelsesarmeen

To av de som har vært med Frelsesarmeen på fjelltur er «Isabel» og sønnen «Paul». De er fra Chile. Der Isabel vokste opp var det langt til skogen og altfor dyrt å komme dit.

- Turen har vært en stor opplevelse for meg. Jeg er utrolig takknemlig og veldig glad for at sønnen min Paul og jeg fikk være med hit. Jeg har aldri opplevd noen liknende, sier hun.

Foto: May B. Langhelle, Frelsesarmeen

Les mer om Frelsesarmeens sosiale arbeid her

Stormberg har panteordning på alt turtøy selger. Det tøyet du leverer tilbake går inn i en gjenbruksordning hos Fretex. Klærne som kan brukes igjen går til bruktbutikker i utlandet der det gi verdifulle arbeidsplasser, eller til humanitærhjelp. Inntektene fra bruktsalg går blant annet til Frelsesarmeens sosiale arbeid. Les mer om panteordningen her.

Trine Gjermundbo, Kommunikasjonssjef i Fretex Norge

Skrevet av Trine Gjermundbo, Kommunikasjonssjef i Fretex Norge.

--

--

Gjesteblogger
Stormberg

Stormberg har flere samarbeidspartnere med viktige budskap. På denne profilen blogger noen av dem om tema som vi sammen ønsker å løfte