Sammen ut av koronakrisen

Jeg er imponert over måten våre myndigheter har håndtert koronapandemien. Jeg er imponert over hvordan næringslivet har stilt opp i dugnaden for å begrense smittespredning. Jeg er imponert over hva nordmenn har gjort for å verne om de som er mest utsatt under koronakrisen. Sammen har vi gjennomført en dugnad som gjør at vi allerede nå kan begynne å skimte lyspunkter langt der fremme.

Steinar J. Olsen
Stormberg
3 min readApr 13, 2020

--

Hold avstand. Sammen.

Jeg er ikke like imponert over holdningen enkelte næringslivsledere tradisjonelt sett har hatt til kriser. Noen sier de elsker kriser og de økonomiske mulighetene en krise gir. Jeg har aldri tenkt slik. Jeg liker ikke kriser. Jeg har opplevd nok kriser gjennom mine mer enn 30 år som gründer til å vite at kriser først og fremst fører med seg bratte motbakker, utrygghet og tunge utfordringer både for ansatte og for virksomheter.

Jeg startet egen virksomhet da jeg var 16 år. Frem til jeg etablerte Stormberg som 27-åring, hadde jeg hatt to store nedturer og kriser som gründer. Det påvirket mitt tredje forsøk på å etablere en bærekraftig virksomhet. Med Stormberg skulle vi bygge stein på stein, vi skulle la verdigrunnlaget styre retningen til virksomheten, vi skulle forberede oss på at uforutsett kriser kunne oppstå. Og vi skulle være rustet til å komme gjennom krisene.

I oktober 2009 skrev jeg bloggposten «Krise på høylys dag» på Stormbergbloggen. Et lite utdrag:

«Når man som bedrift har fått til noe, når man over tid har hatt gode resultater og vist seg konkurransedyktig, så er det lett å få verdensmestertendenser og tro at man er uovervinnelig. Den fellen har vi som jobber i Stormberg ikke tenkt å gå i. Vi vet godt at vi ikke har noen laurbær vi kan hvile på, selv om vi frem til nå har klart oss godt i et tøft konkurransemarked. Våger vi å se kriser på høylys dag, så er det større sjanse for at vi overlever den dagen en betydelig krise eventuelt inntreffer.»

Denne filosofien har bidratt til at Stormberg gjennom gode tider har bygget opp en sterk egenkapital. Vi har de siste årene redusert gjelden.Stormberg har ikke gitt utbytte de to siste årene, og selskapet kommer heller ikke til å gi utbytte verken i år eller til neste år. Dette bidrar til at vi er godt rustet til å komme gjennom en krise som koronapandemien.

Like viktig som et godt økonomisk fundament er alle dyktige og lojale medarbeidere i Stormberg. De har i gode tider gjort en såpass solid jobb at Stormberg har blitt Norges mestselgende turtøymerkevare. Under koronakrisisen har mine medarbeidere gjennom arbeidsinnsats, omsorg og utholdenhet tatt et steg videre som viser at de står for noe helt spesielt. Jeg er stolt av måten mine medarbeidere har taklet koronapandemien.

Jeg tror Stormberg har Norges mest trofaste og lojale kunder. I alle fall har føles det slik under koronapandemien. Da vi valgte å midlertidig stenge fysiske Stormbergbutikker for å bidra i dugnaden og begrense spredning av smitte, økte besøket i vår nettbutikk betydelig. Vi har aldri opplevd våruker med et så stor trafikk i Stormbergs nettbutikk. Stormbergs kunder tar vare på oss i gode og dårlige tider.

Nordmenn har de siste ukene vært mye ute på tur i nærområdet og dyrket nærfriluftslivet mer enn noen gang tidligere. Gangavstanden mange har til naturen er under koronakrisen spesielt viktig. Det gir mulighet for en daglig turaktivitet som gjør godt for både kropp og sjel. Trolig vil koronakrisen føre til langsiktige endringer i mange nordmenns vaner. Kanskje blir vi mer hjemmekjære. Kanskje blir vi mer opptatt av å ta vare på naturen. Kanskje blir vi mer opptatt av norsk mat og norske merkevarer.

Men fokus på kort sikt er å ta vare på liv og helse, på arbeidsplasser og på små og store virksomheter som før koronaviruset var levedyktige. Smitteverntiltakene som i mars ble innført i Norge har hatt god effekt, men det vil fortsatt ta lang tid før kampen mot koronaviruset er vunnet. Men vi kommer dit etter hvert. Om noen måneder kan vi forhåpentligvis ta hverdagen tilbake.

Vi som land, vi som virksomhet og vi som enkeltpersoner kommer til slutt gjennom koronakrisen. Sammen.

Frem til da: Hold avstand. Sammen.

--

--

Steinar J. Olsen
Stormberg

Steinar J. Olsen er gründeren bak turtøyprodusenten Stormberg. Han er arbeidende styreleder, trebarnsfar, aktiv samfunnsdebattant, humanist og sørlending.