Tips: Dette trenger du i barnehage-garderoben

Ida Kristine Moe
Stormberg
Published in
4 min readApr 5, 2019

Det er offisielt vår! Dette innebærer flere soltimer, røde tall på gradestokken og nye behov i barnehage-garderoben. Her får du 4 tips til hva man med fordel kan ha hengende i barnas yttergarderobe denne våren.

Mitt navn er Angela Nygård og jeg jobber med kommunikasjon i Stormberg. Mitt hjerte hopper av glede når vårsolen titter frem og timene tilbrakt ute blir flere. Jeg har to gutter under fem år og har erfart at sesongskifte betyr nye behov for mine to små. Ikke bare har beina vokst siden forrige gang det var bart på bakken, men plutselig er jakken som var perfekt i fjor også for liten. Som mor til to utforskere, hvor livsglede-barometeret får fullt utslag utendørs, har jeg gjort meg noen erfaringer på hva som fungerer best i deres yttergarderober.

1. Regntøy eller skallplagg?
Når man skal velge plagg til regnværsdagene, har man i utgangspunktet to valgmuligheter: Den klassiske regntøy varianten eller skall-plagg. Hvilken variant du velger, bør basere seg på hva barnets aktivitetsnivå er ute i regnværet. Skal barnet ditt sitte på bakken og være i rolig lek, er gjerne den klassiske varianten å foretrekke.

Stormbergs Vestland produktserie fikk terningkast 6 i Foreldre og Barns store regntøytest både i 2016 og 2017. Disse har høy rive- og slitestyrke og en vannsøyle på hele 30 000 mm. Du finner Vestland regntøyet her. I denne serien får du også regndress.

Har du derimot et barn som er i høy aktivitet, er skall-varianten å foretrekke. Kullen skalljakke- og bukse er et godt alternativ i denne kategorien. De er både vind- og vanntette (15 000 mm i vannsøyle) og er i tillegg svært fukttransporterende.

Dette settet er også en del av produktlinjen til vår bestselger Kullen vattert parkdress, som ble best i test i Foreldre og barns store parkdresstest i både 2017 og 2018. Du finner settet her. Skall-alternativet finnes også som dress, Sprang trelagsparkdress og Kullen parkdress er begge gode valg.

Alltid lek og morro i Stormberg-klær, her i Kullen skalljakke- og bukse.

2. Ytterjakken til oppholdsdager
De fleste barn smiler bredt når vinterdressen kan pakkes bort — det tar mindre tid å kle seg! Om våren er det fint å ha en jakke som er vindtett og gir litt varme. Et populært valg er da lettvektsdunjakkene. Disse er vindtette, lett vannavstøtende og svært behagelige på kroppen. Selv har jeg hatt denne varianten til mine gutter, hver sesong. Folgefonna er en bestselger i denne kategorien, du finner den til gutt her og jente her. Disse er også supre til å ha under skalljakken, når det er kjølig i været.

En lettvektsdunjakke kan man ha glede av hele året. Bruk den under skalljakken, for god isolasjon, i vinterhalvåret.

Et annet godt valg er softshelljakkene. Disse er også vindtette og vannavstøtende, i tillegg til å være frukttransporterende. Molle softshelljakke har kommet i nydelige fargekombinasjoner denne våren, du finner dem her. Molle finnes også i dressvariant, her.

3. Til de varmeste vårdagene
Når vårsolen skinner på sitt beste, er barna raske til å hive av seg ytterjakken. Da er det fint å ha et tynnere alternativ, til jakkene nevnt ovenfor, som beskytter mot den skarpe vårvinden. Med tanke på dagene hvor lettvektsdunjakken blir for varm, har jeg selv valgt å gå til innkjøp av Rask jakke til mine gutter. Denne er en kombinasjon av tynn softshell på ermene og lett vattering i front og på rygg.

Denne falt spesielt godt i smak hos min 4-åring, som er svært opptatt av komfort. Mor er også fornøyd, da jakken har flott design og er svært funksjonell. En annen variant vi har hatt tidligere sesonger er bestselgeren Bakketopp vindstopp jakke. Produktomtalene på denne snakker for seg selv!

En lettvektsdunjakke kan man ha glede av hele året. Bruk den under skalljakken, for god isolasjon, i vinterhalvåret.

Vårnyheten Vindfjell er et tredje alternativ. Denne jakken er lett, vindtett og kommer i nydelige fargekombinasjoner. Skal jeg tippe, kommer denne til å bli blant bestselgerne denne sesongen.

4. Helt på toppen
Til slutt er en tynn lue alltid en god idé, for å verne ørene mot vinden. Hoppe lue er en myk og behagelig lue som ikke klør. Denne kommer i flere fine farger, du finner den her.

Som foreldre ønsker vi bare det beste for barna våre. Derfor er det trygt for meg å vite at når Stormbergs designere jobber med barnekolleksjonen er komfort, sikkerhet og kvalitet de viktigste stikkordene. Nettopp derfor preges mine gutters barnehage-garderobe av Stormberg-plagg. Jeg håper du syntes at tipsene var nyttige. Legg gjerne igjen en kommentar dersom du har noen spørsmål.

Angela — Stormberger

--

--