7 av 10 chefer frågar om dina svaga sidor — så ger du ett perfekt svar

Sweden Top News
Sweden Top News
Published in
3 min readMay 23, 2018
Magdalena Ihre är vd på Novare Propell. — — Foto: Raphael Stecksén/Unsplash

Om du går på en arbetsintervju kommer du med stor sannolikhet att behöva berätta om dina dåliga sidor, enligt en ny undersökning från ledarna. Magdalena Ihre har hållit i många intervjuer och menar att det finns en vanlig fälla som arbetssökande ofta kliver i när de får den här frågan.

”Kan du lista dina svaga sidor?”, ”Vilka är dina tre sämsta egenskaper?” eller ”Kan du berätta om en utmanande situation du mött på jobbet?”. Rekryterare och chefer kan formulera frågan olika sätt, men i grund och botten handlar det om att de vill få en totalbild av kandidaten genom att mäta både styrkor och svagheter. Det menar Magdalena Ihre, vd på Novare Propell, som träffat många kandidater som är rädda för att visa sina svaga sidor och istället försöker vända dem till något positivt.

– Jag möter ofta kandidater som berättar om en svag sida men försöker formulera om den så att man egentligen kan tolka den som något bra. Det vanligaste svaret jag får är att man har dåligt tålamod eller är otålig. Det är väldigt vanligt att säga ”Jag kan vara lite snabb ibland och måste tänka på att de andra måste hänga med”.

Andra svar som hon ofta får höra från kandidater är att de är för noggranna eller tar på sig för mycket jobb. Magdalena Ihre menar dock att det här knepet är något som en van intervjuare lätt ser igenom.

– Av alla de intervjuer jag har hållit skulle jag säga att 80 procent av kandidaterna försöker få svaren att låta bra istället för genuina. Därför blir jag så glad och positivt överraskad när jag får ett svar som känns äkta, det visar att kandidaten är trygg.

Enligt en undersökning från Novus gjord på uppdrag av Ledarna så frågar närmare 70 procent av alla chefer alltid eller oftast efter kandidatens svaga sidor på en anställningsintervju. Tre procent av de svarande uppger att de aldrig ställer frågan.

Det bästa du kan göra när du får frågan menar Magdalena Ihre är att svara ärligt och låta bli att linda in det. Att erkänna att du har svårt för att ta kritik, är slarvig eller har ett uselt morgonhumör visar också att du har en god självinsikt.

– Det känns mer genuint när någon säger ”Jag är slarvig och därför är det bra att jag jobbar med någon med mer struktur”. Men det går alltid att komplettera upp det dåliga. Du kan till exempel säga ”Jag är inte bra på ordning och reda, men däremot är jag en jäkel på att motivera människor och få med mig dem”.

Magdalena Ihres guide: Så svarar du på frågan ”Vilka är dina svaga sidor?”

  • Svara aldrig att du inte har några dåliga sidor — ingen kan vara bra på allt.
  • Försök inte att få din dåliga sida att låta positiv genom att till exempel säga ”Jag är för noggrann”. Det svaret har intervjuaren hört många gånger innan.
  • Svara så ärligt som möjligt.
  • Fundera över tillfällen när din dåliga sida har visat sig och hur du då hanterade situationen. Välj ut olika exempel som speglar hur du är som person och berätta om dem på intervjun.
  • Väg upp dina negativa sidor med något bra genom att till exempel säga ”Jag är inte så analytiskt stark, men däremot är jag väldigt duktig på marknadsföring”.

--

--