Blivande matteläraren Anna, 37, läste in gymnasiet på Komvux

Sweden Top News
Sweden Top News
Published in
4 min readMay 23, 2018
Anna Hermansson, 37, pluggar till mattelärare vid Malmö universitet. — — Foto: Privat/Unsplash

Anna Hermansson hoppade av gymnasiet för att hon var skoltrött. Då visste hon inte att hon skulle återvända till Komvux 15 år senare, läsa in gymnasiet och slutligen inse att det var i skolan och ville stanna. I dag pluggar hon till mattelärare på Malmö universitet och menar att det aldrig är för sent att byta bana.

Anna Hermansson, 37, har pluggat de senaste fyra åren och har lika många till framför sig. Efter att ha läst in gymnasiet på Komvux bestämde hon sig för att söka sig vidare till universitetet och fullfölja drömmen om att bli mattelärare.

– Man är aldrig för gammal. Jag träffade en nybliven kemilärare på Komvux som var 55. Det är aldrig för sent att byta spår eller vidareutbilda sig, så ska man aldrig tänka. Jag kommer att vara 41 när jag är klar. Då har jag ju minst 25 år kvar att jobba, säger hon.

När Anna Hermansson valde att hoppa av gymnasiet upplevde hon det som att det var en ganska stor grej. Året var 1997 och ingen annan hon kände till hade gjort samma sak. Efter att ha jobbat inom restaurangbranschen i över tio år ville hon gärna prova något nytt, men insåg att inget av de jobb hon kunde söka kändes spännande.

– Jag kollade runt efter jobb men hittade inget jag skulle vilja jobba med i tio år framåt eller för resten av mitt liv. Jag insåg att jag ville mer med mitt yrkesliv än att jobba med okvalificerade jobb.

Utan att egentligen veta vad hon ville jobba med i framtiden sade hon upp sig och sökte till Komvux i Malmö. Där började hon läsa in hela gymnasiet och upptäckte att motivationen kom betydligt lättare nu än när hon var 16. I stället för att läsa alla kurser på tre år bestämde hon sig för att klara det på två och ett halvt.

Hon började med att läsa kärnämnena för att sedan läsa resten av kurserna i naturprogrammet. Hennes bästa pluggtips är att aldrig skippa några lektioner.

– Jag hade ingen aning om vad jag ville göra efter Komvux, det var något som växte fram. Jag tyckte att geografi var väldigt spännande så ett tag funderade jag på att bli geolog. Sedan landade jag i att jag tyckte så himla mycket om matten. Det har jag alltid gjort, men jag återupptäckte det på Komvux. Då kom jag på att jag skulle bli mattelärare.

Tanken på att få jobba med att hjälpa andra och lära ut ett ämne som hon själv brann för kändes lockande. Efter att hon fick sin gymnasieexamen pluggade hon en termin matematik i Lund innan hon började på lärarprogrammet i Malmö. Idag har hon gått ett år av fem på utbildningen. Tanken på att hon har fyra år kvar i skolan gör henne varken skoltrött eller avskräckt.

– Jag är superstolt över mig själv för att jag gjorde det här. Det är väldigt spännande att vara på väg någonstans i livet men att inte riktigt veta vart än. Istället för att veta vad som ska hända varje dag när man går till jobbet är det nytt hela tiden. Jag ser det som ett äventyr.

5 tips till dig som funderar på att plugga på Komvux

Bara börja

Om du inte vet om du ska börja plugga eller inte så är den bästa lösningen att helt enkelt prova på det. Du kan alltid hoppa av om det inte känns rätt. Gå på alla lektioner och föreläsningar för att se till att du alltid hänger med. Studierna är en kort period av ditt liv så gör ditt bästa.

Skaffa en pluggkompis

Det kan bli ensamt på Komvux när alla läser fristående kurser. Tvinga dig själv att vara social. Sätt dig längst fram i klassrummet och prata med de andra. Hitta en studiekompis som du kan peppa och som kan peppa dig. När du har någon att dela allt med ökar din motivation.

Hitta någon som motiverar dig

Om du har svårt att motivera dig själv ibland kan du tänka på någon annan som du vet tror på dig och som vill att du ska klara av det. Tänk på den personen när det känns tufft och jobbigt. Om andra tror på dig ska du också göra det. Det spelar ingen roll om du får B eller C i en kurs, det viktiga är att du känner att du gjort ditt bästa.

Ta hjälp av de som vet

Lärarna och studievägledarna på Komvux har stor erfarenhet av att jobba med studenter med många olika typer av behov. Våga be om hjälp och stöd när du behöver. Av en studievägledare kan du till exempel få hjälp med att reda ut vilka kurser du bör läsa och många skolor arrangerar studieverkstäder där du kan få hjälp med uppgifter som känns svåra.

Kolla upp bidrag från CSN

När du studerar kan du söka studielån och studiebidrag. Du som behöver komplettera din grundskole- eller gymnasieutbildning kan få en högre bidragsdel och en lägre lånedel från CSN. På så vis har du inte en lika stor studieskuld när du är klar med studierna. Du kan då få 6 732 kronor i bidrag och 3 440 kronor i lån för fyra veckor.

--

--