Den farlige konsulentrollen

Shomaila Kausar
Systek
Published in
4 min readOct 29, 2021

For en stund siden kom jeg i kontakt med en tidligere medstudent som jeg husker som meget dyktig som idag jobber inhouse. Etter å ha pratet en stund kom vi inn på emnet arbeid og lønn. Det som overrasker meg stadig er at selv om mange får en markant økning i lønn som konsulent, så velger mange og også dette vedkommende å bli værende i nåværende stilling. Mange tenker vel at man som konsulent velger bort trygghet og forutsigbarhet i hverdagen, mens andre tror at konsulentverden består av folk med spisse albuer og høyt faktureringspress.

Jeg husker jeg selv brukte lang tid til å bli konsulent. Etter et år i offentlig virksomhet begynte jeg som systemutvikler i en stor IT bedrift. Her jobbet jeg på et inhouse prosjekt og var fornøyd med å få et lite lønnshopp og trodde alt var fryd og gammen. I ny og ne sluttet noen. Det var særlig en som sa opp for å begynne som konsulent som sa noe som brente litt fast i minnet mitt.

“Nå skal jeg ut og kjøpe dunjakke, for jeg skal bli konsulent i et mindre konsulentselskap og gå gatelangs fra prosjekt til prosjekt”

Jeg skulle ikke ut i kulden og ikke hadde jeg planer om å kjøpe meg dunjakke…

Med tiden blir man både eldre og klokere. For min del ble jeg kanskje også tøffere. Jeg fikk en telefon fra en rekrutterer som fortalte om en åpning i et mindre konsulenthus. Det var samme konsulenthuset som jeg pent hadde takket nei til for mange år siden, rett og slett fordi jeg var altfor redd for å bli konsulent. Intervjuet med rekrutteringsbyrået gikk bra, og fordi jeg var redd for at frykten min skulle slå til igjen, signerte jeg ansettelsesavtalen under mitt intervju med konsulenthuset.

Nå har det gått 6 år siden dette. Synes jeg at det farlig å være konsulent? Så absolutt ikke. Jeg stortrives i rollen. Faktisk elsker jeg friheten med å kunne velge hva jeg vil jobbe med og når jeg vil jobbe med det. Jeg møtte nye, fantastiske og ekstremt dyktige mennesker, både internt men også hos kunder. Jeg har lært utrolig mye de siste årene. Jeg har tjent en god del mer enn hva jeg hadde gjort hvis jeg ikke hadde tatt steget. Angrer jeg, ikke et sekund!

Hvorfor ikke, tenker du. Vel følg med nå:

Fokus på kompetanseheving

Som konsulent skal du selges inn på et prosjekt. Som alle andre varer vil alltid den beste varen bli valgt av de som har et øye for kvalitet. Når du er konsulent, jobber konsulentselskapet for å bygge opp din profil. De har rause budsjetter for kurs, konferanser og kompetanseheving. Det er ikke sånn at du må sette deg opp på en kø for å få tatt en sertifisering eller delta på en konferanse, som jeg har opplevd andre steder. Jeg har erfart at man som konsulent både får hjelp og også push til å ta nye utfordringer.

Fokus på selvstendighet …men sammen

Som konsulent blir du ofte plassert i roller hos kunden hvor du må vise at du kan jobbe selvstendig. De tror du er alene, men i realiteten har du en gjeng av dyktige kollegaer du kan spørre om råd hvis du står fast.Siden samhold gir bedre grunnlag for kunnskapsdeling internt, fokuserer konsulentselskapene på å ha det gøy når man møtes i sosiale sammenkomster.

Frihet og påvirkningskraft

Jeg kan velge mine prosjekter og kunder selv, og kan enkelt bytte prosjekt hvis jeg skulle gå lei. Som konsulent i et ansatteid selskap får jeg også muligheten til å eie min del av selskapet og er dermed med på beslutninger om hvordan selskapet skal utvikle seg. Og et fint utbytte skader heller ikke :)

Langt fra kaldt

Utsagnet om dunjakke, ble motbevist ganske kjapt. Jeg valgte å begynne på et prosjekt sammen med en av mine kollegaer. Kunden var meget hyggelig og man ble behandlet med respekt fordi man leverte kvalitet. Kaldt? Nei, så langt i fra. Her var det varme, både fra eget selskap og kunden. Som Ole Brumm ville ha sagt det: Ja takk begge deler.

Økonomisk gunstig

Dette er et tema man ikke snakker så høyt om i Norge. Du får høyere lønn og bedre betingelser hvis du velger riktig konsulentselskap. Lønnsmodellen baserer seg på hva du fakturerer for, hos oss er det med en god fastlønn i bunn. Du har full innsikt i hva firmaet tjener på deg og hva du får igjen.

Sikker arbeidsplass

Jeg har den siste tiden vært i kontakt med kandidater som ikke tar steget fordi de tror at konsulentstillinger i mindre selskaper er farlige stillinger hvor man kan få sparken hvis man ikke får et oppdrag i løpet av kort tid. I mindre konsulenthus er du oftere tryggere enn i store selskap hvor organisatoriske endringer ofte kan føre til at du mister jobben. De fleste mindre konsulentselskapene vet å sette pris på flinke folk. Som konsulent er det alltid noen som passer på at du holder deg “up to date”. Er du flink, får du ikke sparken!

Jeg håper denne bloggen hjelper deg som er redd for konsulentlivet. Det er bare å hoppe i det :)

--

--