Den hellige treenighet for kompetanseheving

Ann-Christin Patterson
Systek
Published in
7 min readJun 7, 2022

Tid er luksus sies det, men hva hvis du står der, som konsulent mellom oppdrag, eller har skiftet jobb som jeg gjorde, og plutselig har tid til å bygge kompetanse. Hvor starter du?

Smidig kompetansebygging, en jungel av muligheter

Mitt fagfelt er Agile Coaching. Blant mye annet er det rollen jeg har hatt de siste fem årene. Agile, eller smidig som ofte brukes her i Norge, har blitt big business de siste årene, og har blitt et buzzord som irriterer og kanskje er i ferd med å miste sin kraft. Alle som jobber med IT-utvikling og digitalisering kan ikke ha unngått å høre begrepet, eller være kjent med noen av praksisene, prinsippene og verdiene som faller inn under smidig. Til og med de som ikke jobber direkte med utvikling, for eksempel innen HR, markedsføring og økonomi, kjenner til begrepet. Det er utallige bøker, artikler, kurs og videoer der ute som handler om smidig. Og her sitter jeg da, har jobbet fem år som smidig coach, men ønsker å friske opp kunnskapen min. Hvordan finner jeg frem i jungelen og hvilke teknikker bruker jeg?

Bestevennen Miro hjelper deg å strukturere

Det første jeg gjorde var å lage en mindmap i Miro. Miro ble en av mine bestevenner under pandemien. Det er et kraftfullt verktøy som er genialt å bruke til å kommunisere når man ikke sitter i samme rom. Og hvis du benytter seg av malene som ligger der, får du god hjelp til å systematisere det du måtte ønske på en rask og enkel måte. Jeg startet rett og slett med å lage et mindmap med ordet Agile i sentrum, og så jobbet jeg meg gjennom en del fagmateriell mens jeg fylte på treet med begreper og definisjoner.

Varier inputen og tenk treenighet

For en stund tilbake fikk jeg vondt i ryggen, og har nå gått hos fysioterapeut for å få behandling og tips om øvelser. Hvorfor forteller jeg om dette? Etter å ha snakket med fysioterapeuten tror jeg tankegangen jeg har når jeg trener kan overføres til kompetansebygging. Når jeg skal trene starter jeg alltid med å spørre meg selv, hva trenger kroppen i dag? Er jeg stiv trenger jeg å tøye, og føler jeg meg pigg tar jeg meg en løpetur. Jeg tenker at betydningen kan overføres til å bruke hjernen. Har jeg sittet lenge og lest en bok kan det være lurt å variere med å se en video. Trenger jeg å bevege meg, kan jeg ta med meg en podcast på øret og gå en tur. Fysioterapeuten kalte det den hellige treenighet: styrke, tøye og utholdenhet. Å lytte er som å ta styrke, du må virkelig konsentrere deg for å ikke la deg distrahere. Å se er som å tøye, det kan virke avslappende. Å lese er som utholdenhetstrening, det kan føles som en maraton.

Utfordre deg selv, ta eksamen!

Det å kombinere kunnskapsoppfriskning med å ta et kurs viste seg å bli en god kombinasjon for meg. Når man sitter og leser, lytter til podcaster og funderer får man ikke testet om det man lærer seg faktisk sitter. Med sertifiseringskurs stilles det krav til at du skal lære deg et pensum, og du blir testet i det og får karakter som avgjør om du står eller ikke. Da jeg tok min sertifisering i PRINCE2 Foundation satt jeg plutselig på skolebenken igjen, og måtte være skjerpet da jeg skulle ha eksamen. Desto mer motiverende var det da jeg stod og fikk sertifiseringen, det løftet meg et par hakk og gav meg en boost som jeg tok med videre i kompetansebyggingen.

Agile, hvor skal jeg starte?

Nå som teknikkene er forklart tenker jeg det er på sin plass å dele hva du kan lære deg innen fagfeltet Agile. Her får du en oversikt over materiell jeg tror det kan være lurt å starte med, enten du er ny i faget, eller har drevet med det en stund og trenger litt oppfriskning.

Tilbake til røttene

Jeg ville ha startet med å lese meg opp på Agile Manifestet. Selv om du har hørt om det utallige ganger er det fint å få repetert og reflektert hva det egentlige opphavet var, og se det forklart fra flere ulike innfallsvinkler. Les også manifestet for markedsføring, det kan være nyttig å vite om at Agile også kan eksistere innen andre fagområder enn IT og utvikling.

Å kunne forskjeller og likheter mellom Scrum og Kanban er nyttig. Det er ofte en av disse tilnærmingene man jobber etter ute i teamene, eller varianter av dem som er utarbeidet for å tilpasses den enkelte arbeidsplass. Sett gjerne opp en oversikt for deg selv der du oppsummerer fordeler og ulemper. Dette er kanskje ikke så enkelt for en som er ny i faget, så da kan det være enklere å oppsummere forskjeller og likheter. Uansett tror jeg det er nyttig å ha en oppgave knyttet til det å tilnærme seg emnet.

Når og hvor du vil, eller face to face

Når det gjelder kurs og sertifiseringer er det lett å gå seg vill. Det første jeg ville anbefale er å skaffe seg en oversikt over hva det er kundene etterspør, men samtidig er det lurt å bruke sunn fornuft og tenke over hva du har fra før og hva det kan være lurt å bygge videre på. Hvis du er helt fersk, vil jeg anbefale et basic Agile Coaching kurs med sertifisering til Agile Team Coach. Men også ulike Scrum sertifiseringer kan være nyttig å ha, enten Scrum Master, eller Scrum Product Owner hvis du er produkteier. Om man ikke bruker Scrum der du ender opp, er tankegangen derfra alltid nyttig å kunne. De aller fleste som jobber smidig har i en eller annen form en eller flere av seremoniene stand-up, demo og retrospektiv. Skal du jobbe innen det offentlige er det lurt å ta noe innen PRINCE2. Start først på Foundation, så kan du bygge på med Practitioner, Agile eller AgileShift. Skal du jobbe i store programmer i det offentlige anbefales også SAFe. Det er den sertifiseringen jeg selv vurderer å ta.

Det er et hav av selskaper som tilbyr kurs og sertifisering. Lag en oversikt over hvem som tilbyr hva, og vær oppmerksom på å sjekke om kurset er på norsk eller engelsk, noen finnes kun på engelsk. Det er også variasjon på om du kan ta kurset og sertifiseringen som e-læring eller i klasserom. Tar du det som e-læring kan du selv bestemme tempo og tilpasse det andre oppgaver. Hvis du tar det i et klasserom er du bundet til å være til stede når det kjøres, men til gjengjeld får du kanskje en del praktiske øvelser som du ikke får når du leser på egen hånd, samt at du kan diskutere med de andre kursdeltakerne. Selv tok jeg PRINCE2 som e-læring, mens SAFe vurderer jeg å ta i et klassserom.

Bøker for maratonløperen

Av bøker som ofte snakkes om i Agile-kretser er Lean Startup av Eric Ries en klassiker. Det er også bøker av Alistair Cockburn som Heart of Agile, Klaus Leopold Rethinking Agile, Team Topologies av Matthew Skelton og Manuel Pais, og bøkene Inspired, Empowered og Loved av Marty Cagan. Sistnevnte er kanskje mer relevant for produkteiere, men som Agile Coach jobber du ofte tett på produkteierne, og da er det nyttig å kunne se verden med deres øyne. Har du eller skal du jobbe med målstyringsverktøyet OKR, er Christina Wodtkes Radical Focus en bok som er verdt å lese.

Visualiseringens kraft

Det er mange Agile modeller som det ofte vises til, i kurs, i artikler og i bøker. Modeller er en hjelp til å visualisere hva du tenker og setter ting i system for å forstå en tankegang bedre. Modellen som omtales i boken 5 dysfunctions of a team skrevet av Patrick Lencioni trekkes ofte frem for å forstå teamdynamikk. Cynefin rammeverket kan brukes i beslutningstaking og kan dermed være et nyttig hjelpemiddel for Agile Coacher i workshopsammenheng. Agile Coach Competency Framwork har hjulpet meg å forstå faget Agile og kunne forklare for andre hva jeg jobber med (det er ikke alltid enkelt). Og metaforene Agile onion og isfjellet brukes ofte for å forklare hva Agile er på en visuell måte.

Len deg tilbake og lær

Til slutt har jeg et par podcast og video tips. Både Agilpodden og Smidigpodden har mange episoder som handler om ulike relevante tema rundt smidig. De kan være fine å lytte til når du har lest om noe for å få mer dybde, eller du kan høre dem kronologisk. Og går du inn på Smidigkonferansen sine sider på Vimeo finner du mange videoopptak som kan være nyttige for å få en oversikt over hva som rører seg i smidigmiljøet.

Dørstokkmila, hva venter du på?

Har du kommet så langt i kompetansebyggingen din vil jeg påstå at du er langt på vei. Men igjen, det er et hav av ting å ta tak i og listen kunne fortsatt i det uendelige. Områder som Beyond Budgeting, DevOps (Development and Operation), Design Thinking, XP (Extreme Programming) for å nevne noen, er også ting som står på min liste å lese meg opp på og forstå bedre. Kanskje får jeg bruk for det direkte, hvis ikke har det i det minste gitt meg læring på områder som er spennende og interessante å kunne mer om.

Uansett hva du velger å lese deg opp på, så tenk at ingenting er unyttig. Det er alltid noe du leser som vil gi deg en læring og øke bevisstheten og evnen til å se ting fra flere sider. Det gir deg verdifull kompetanse i ryggsekken som du kan ha med deg i møtet med nye mennesker og i oppgaver som ligger og venter på deg der ute. Lykke til!

Og du, vi trenger alltid flere dyktige kolleger → Ta en titt her for hvilke muligheter du får i Systek.

--

--