Kom til konsulentbransjen! Lik lønn for lik innsats.

Shomaila Kausar
Systek
Published in
5 min readMar 8, 2023

--

Jeg har vokst opp med å høre at kvinner er lønnstapere. Og etter min mening skjer det for lite for å tette lønnsgapet. Samtidig hører vi IT-bransjen skrike etter kvinner. Spesielt i privat sektor og konsulentbransjen — der kvinneandelen fortsatt er lav.

Mitt tips: er du kvinne og ønsker en rettferdig og lik lønn - prøv konsulentbransjen. Konsulentbransjen er kjent for å ha gode betingelser og gode lønninger. For å ta mitt eget arbeidssted som eksempel: i Systek baseres lønnsmodellen på timepris. Denne timeprisen er bestemt uavhengig av kjønn. Det spiller ingen rolle om du er mann eller kvinne, timeprisen settes basert på konsulentkategori.

Men hvorfor er det ikke så mange kvinnelige konsulenter? Mye skyldes nok at vi kvinner har en tendens til å overanalysere “alt” og er forsiktige med å hoppe ut i det ukjente. Jeg tror dette er en bransje som mange ser på som litt skummel og farlig. For det er jo en del fordommer der ute:

“ Som konsulent må du klare deg selv alene.”

Mange tenker nok at “konsulent” = en som er litt utenfor. Vi kvinner er veldig oppmerksomme på hva folk tenker og sier til og om oss. Derfor hører vi dessverre ofte på andre som kommer med påstander som faktisk er feil. Dette må vi legge vekk! Jeg har vært på mange prosjekter som konsulent opp gjennom årene, og etter kort tid blir jeg en del av gjengen på lik linje som de fast ansatte. I tillegg har jeg en hel gjeng med mine folk spredd rundt om i Norges land som stiller opp når, og hvis, jeg trenger dem. Jeg er konsulent fordi jeg har noe ekstra å bidra med.

Som konsulent føler jeg at man får bygget et større nettverk, og får unik erfaring fra spennende prosjekter i et variert spekter av kunder på tvers av bransjer. Du får utviklet deg både som person og i rollen som konsulent — som gjør deg enda mer tryggere på deg selv, din kompetanse og hva du kan bidra med i prosjektet.

“Konsulenter får korte oppdrag, det er en usikker bransje som ikke passer for kvinner”

Jeg kjenner flere som har sittet hos samme kunde i flere tiår. Selv liker jeg å flytte på meg etter et par år, men jeg kommer gjerne tilbake etter en liten pause. Med andre ord, du har muligheten til å velge korte eller lange oppdrag etter eget ønske. Vi anbefaler å være på lengre oppdrag for å bli ordentlig kjent og rekke å bidra ordentlig godt hos kundene.

Når det gjelder usikker bransje: Vi var gjennom en ganske tøff periode alle mann (og kvinner) under covidperioden. I Systek ble ingen sagt opp fordi man ikke fikk oppdrag. Det var heller ingen som gikk uten lønn hos oss. Du er sikret fast lønn og bransjen passer helt fint til kvinner i alle aldre.

“Som konsulent må du jobbe mye, du har ikke tid til å slappe av”

Nei denne stemmer heller ikke. Du kan velge å jobbe lite, og du kan velge å jobbe akkurat nok, eller litt mer i perioder hvis du har kapasitet til det. Du får stor grad av frihet og fleksibilitet med muligheten til å velge prosjekter, justere arbeidsmengde og arbeidstid. Valget er ditt!

Når det gjelder avslapping; enhver situasjon er så stressende som du selv gjør det til. Her vil jeg også nevne at mine mannlige kollegaer kanskje har bidratt til å skremme kvinner fra konsulenttilværelsen. Det er veldig mange som jobber lange dager, men det er også mange som ikke gjør det -men som antyder det. Jeg har sittet på begge sider av bordet. Arbeidsdagen består av 7,5 time uansett om du er konsulent eller fast ansatt et sted.

Som konsulent er det enklere å takle dette. Skjer det mye i prosjektet og du føler at du ikke klarer å håndtere alle oppgavene, tipser du salgsavdelingen om at det er behov for flere ressurser. Ofte ønsker ikke kunden at vi jobber mer enn det som er planlagt, så da gjør vi kun det vi har muligheten til. Det er forventet at vi sier ifra hvis vi ikke rekker over alt.

Som konsulent føler jeg at det er lettere å få hverdagen til å gå opp med tanke på jobb, familie, venner og aktiviteter. Hos oss er de aller fleste i lange og gode oppdrag med god, rettferdig og lik lønn, og er sikret en fast lønn i bunn hvis det er perioder uten oppdrag.

Litt tips mot slutten

Jeg jobber innenfor test og har hatt utallige runder med testfaser og deadlines. Første bud: jobb strukturert og ikke få panikk, det pleier å gå helt fint til slutt. Men igjen, vi kvinner overanalyserer veldig fort. Har ikke barna fått med seg riktig matpakker, eller har glemt å ta på seg votter så kan vi faktisk gå rundt på jobb senere på dagen å stresse over det. Vi kvinner må lære av menn på å gi slipp på det vi ikke har kontroll over.

Vi kvinner kan være overarbeidet, men fortsetter likevel å være flinke piker som skal gjøre alt ferdig. Det er også feil. Vi har en gitt arbeidstid og klarer vi ikke å bli ferdig innen den tiden, vel da klarer vi det ikke. Jeg har også erfart at vi kvinner har vanskelig for å be om, eller å ta imot hjelp. Vi må tørre å be om hjelp. Menn er flinkere til dette. Er det fordi vi ikke føler oss “modige nok” til å si fra, eller vi tenker at “dette burde jeg jo kunne, de vil tenke det er et dumt spørsmål og betvile min kompetanse” (igjen: overtenkning og overanalysering!).

I tillegg til gode lønnsbetingelser har man i konsulentbransjen også høyere fokus knyttet til kurs og konferanser og andre kompetansehevende tiltak, som igjen fører til høyere lønn i den andre enden.

I Systek jobber vi aktivt for å være et inkluderende fellesskap alle skal føle seg vel i, både menn og kvinner. Og vi ønsker oss svært gjerne flere med på laget! Og spesielt til dere kvinner der ute: ønsker du å få det litt bedre samtidig som du bidrar med å tette lønnsgapet? Søk da vel!

--

--