Tre nøtter til deg...

Shomaila Kausar
Systek
Published in
4 min readDec 13, 2021

De fleste av oss har sett filmen om Askepott som får tre nøtter fra sin gode fe og ender opp med å bli gift med prinsen. Vel jeg skal ikke snakke om feer og prinser, men heller hvordan du kan bli en bedre versjon av deg selv i 2022. Nedenfor skal jeg gi deg tre “nøtter” som vil hjelpe deg i din ferd.

Nøtt nr 1: Se utenfor din egen rolle beskrivelse

Jeg har ofte hørt at ansvaret jeg tar, er utenfor rollebeskrivelsen min. Oftest er det bare positivt, men av og til er det noen som reagerer negativt på dette. Det er meget mulig at det er fordi jeg har feil kjønn i feil bransje :D Det er bare en spøk! Den diskusjonen har jeg tenkt å holde meg så langt unna som mulig, enn så lenge…

Men det er ganske irriterende å høre at man skal holde seg innenfor det som står i en liste i en eller annen kontrakt, spesielt når du vet at du kan gjøre så mye mer.

Jeg og min kollega Tommy Madsen, snakket om å drite i rollene på foredraget vi holdt på Testkonferansen Odin i november. Men det er ikke bare bare å drite i rollene, spesielt vanskelig er det når du er den eneste i teamet som gjør dette.

I et prosjekt er alle er like ansvarlige for at sluttproduktet skal bli så bra som mulig. Klarer du å levere på andre områder enn ditt hovedfagfelt, mener jeg at det bare er å kjøre på. Noen vil føle at de er tråkket på tærne, plass litt opp for det. Gjør det på en ydmyk og samarbeidende måte!

For eksempel kan en testleder fra oss ta oppgaver innen områdene arkitektur, prosjektledelse, utvikling, forretningsutvikling og strategi i tillegg til å ta testoppgavene i et oppdrag. Du lurer kanskje på hvordan dette er mulig. Selskapet jeg jobber i har i over 40 år tiltrukket seg dyktige folk. Disse folkene har så blitt plassert i de beste prosjektene hvor de har fått lov til å utvikle seg. De forskjellige fagmiljøene våre, kjører fagsamlinger på tvers av fagområder. Noe som gjør at en testleder for eksempel får med seg hva som skjer på frontend og vica verca. I tillegg er jo folka våre over gjennomsnittet interessert i teknologi og har en teknisk bakgrunn. I min avdeling for test og automatisering, kommer de fleste fra roller som utviklere og arkitekter som har fordypet seg videre inn mot testfaget.

Så gjør som oss, og lær deg ting også utenfor din rolle!

Nøtt nr 2: Krev kompetanseheving

Jeg har personlig satt det som min leveregel å ikke nekte noen å videreutvikle seg. Dere tenker vel at dette er noe som ikke eksisterer lenger, men stadig hører man om tilfeller der man ikke får deltatt på kurs og konferanser, fordi man ikke har budsjetter til dette. Jeg skjønner at det til tider kan være et spørsmål om kostnader i et eksisterende og til tider stramt budsjett. Men her, synes jeg at man skal kunne tenke litt bredere.

Hva får man av å videreutvikle sine ansatte? Det er en kostnad der og da, men den kostnaden blir fort dekket av gevinstene ved å ha motiverte og oppdaterte medarbeidere. Dette er i hvert fall noe vi i Systek lever etter!

Nøtt nr 3: Ikke vent på endringer, skap endringer selv!

Det er et ordtak som sier at hvis du fortsetter å gjøre det du alltid har gjort, vil du få det du alltid har fått.

Begynner du å bli lei av de samme oppgavene dag ut og dag inn, eller at du ikke får visst fram ditt fulle potensial? Har du derimot prøvd å få til endringer men ingenting har egentlig endret seg? Vel, da er du på feil sted. Ingen kommer til å utføre endringer i din arbeidshverdag hvis ikke du selv tar første steget.

Og hvis du er klar for å ta steget…

I Systek jobber vi hele tiden med å finne områder hvor våre konsulenter kan forbedre seg på, samtidig som vi tar hensyn til prosjekt- og fritid. Det er ikke et jag etter sertifiseringer, men vi velger ut de mest aktuelle og setter opp en plan med hver enkelt.

En annen ting som er veldig bra er at vi sammen gjør hverandre bedre. Vi har fagsamlinger, blogger, fagdiskusjoner, podcast og mye mer. Er det sånn at vi ikke kan risikere å komme på prosjekter hvor læringskurven ikke er så bratt? Det skjer det og, men da prøver vi å gjøre noen andre bedre ved å bruke alt vi har fra verktøykassen vår.

Vi er definitivt ambisiøse mennesker med øye for kvalitet. Folkene leverer over forventning på prosjektene de blir plassert på og tar gjerne mer ansvar.

Nå skal vi satse på deg som er i starten av din karriere, som ønsker å bli en fagekspert i det området du ønsker å utdype deg i.. Velkommen til oss!

For mer informasjon, klikk her.

--

--