Django Blog Database ve Admin Arayüzü

Beyzanur Okudan
Turk Telekom Bulut Teknolojileri
3 min readMar 16, 2023

Herkese tekrardan merhaba. Bir önceki yazılarda Django’yu nasıl kuracağımızı ve bir proje oluşturmadan önce görsel bir taslak oluşturmanın öneminden bahsetmiştim. Bu yazımda ise Django’ya tamamen giriş yapmayı planlıyorum.

Daha önceki yazıda projenin dilini, saatini değiştirmiştik. Bugünki yazımda istediğimiz performansı elde etme zamanı geldi. Oluşturacağımız blog bir eğitim blogu gibi olmasını istiyorum. Bir kişiye ait bir medium sitesi gibi de düşünebilirsiniz. Yazıları buradan değil de kendi internet sitemden paylaşmak istiyorum. Bunun için yapılması gerekenler bir algoritmaya dönüştürülerek koda başlanması gerekiyor.

Daha önceden oluşturduğumuz klasör deneme (exm olarak değiştirdim) adında bir uygulama açalım. Admin paneline de bu klasör içerisinden ulaşacağız. Terminal ekranına geldiğiniz zaman manage.py dosyası ile aynı dizinde olduğuna dikkat etmeniz gereklidir.

Klasörü oluşturmuş olduk. IDE’ye gittiğinizde klasörün altında bir sürü dosya olduğunu göreceksiniz. Bu Django tarafından oluşan bir şeydir. models.py dosyasına modeli oluşturmamız gereklidir. Ben bunu bir sayfadan bularak örnekleyeceğim. Başlık, metin ve yayınlanma tarihini göstermesini istediğim için,

Modellerimi girmiş oldum. Modelleri girdikten sonra database yapısının oluşturulması gereklidir. Bunun öncesinde biz modele değişiklikler yaptık. Fakat kontrol-s ile kaydetmemiz bir anlam ifade etmemektedir. Bunun için migrations a kaybetmemiz gerekli yoksa kodun geri dönüşünüm alamayız. Terminal ekranına ,

python manage.py makemigrations

yazmamız yeterli olacaktır. Veritabanına taşımak için ise,

python manage.py migrate

yazdıgınızda,

Dosyaların database e taşındığını görmüş oluyoruz. Database erişimini sağladıktan sonra artık admin arayüzüne geçiş yapabiliriz. Admin paneline gidebilmek için daha önceki yazımda oluşturulan sitenin linkini almayı göstermiştim. Bu linkin en sonuna admin yazarak panele gitmeniz mümkün kılınacaktır.

Yönetim tarafından böyle bir sayfa ile karşılaşacaksınız. Bunun için kullanıcı adı ve şifre oluşturmanız gereklidir. İlk karşılaştığınızda ufak çaplı bir kalp krizi geçirebilirsiniz. Ben de aynısını yaşamıştım. 😅 Kullanıcı adı ve şifreyi oluşturmak için terminal ekranına tekrardan dönüş yapıyoruz.

python manage.py createsuperuser

Yazarak yeni kullanıcı adı ve parolanızı oluşturmuş olduk. Ve sisteme giriş sağlıyoruz.

Admin arayüzüne erişmiş olduk böylelikle. Bu yazıda django hakkında detaya inmeye başladık. Kendi database i olduğu için bize kolaylık sağlamaktadır. Admin arayüzü ve database bağlantısını yaparak bir kolaylık oluşturmuş olduk. Bir sonraki yazıda görüşmek üzere. ☺️

--

--