Makine Öğrenme Modellerinin MLOps Dönüşümü

Mert Kışlakçı
Turk Telekom Bulut Teknolojileri
4 min readMay 5, 2023

MLOps, bir makine öğrenimi modelinin geliştirilmesinden başlayarak, modelin uygulanabilirliği ve performansını optimize etmek için gereken süreçlerin otomasyonunu sağlayan bir yaklaşımdır. Bu süreçler arasında veri ön işleme, model eğitimi, model testi, model dağıtımı, sürekli izleme ve geri besleme döngüsü bulunur. MLOps, makine öğrenimi modellerinin hızlı ve güvenli bir şekilde üretime alınabilmesini sağlamak için gereken araçlar, teknolojiler ve yöntemlerin bütünleştirilmesini de içerir. MLOps yaklaşımı, veri bilimciler ve operasyon uzmanları arasında işbirliği ve iletişimi artırarak, verimliliği ve veri güvenliğini artırır.

MLOps

MLOps kültürü, makine öğrenme uygulamalarını sadece geliştirmekle kalmayıp, aynı zamanda yönetmek, sürdürmek ve izlemek için de bir yol sunar. Bu sayede, uygulama kalitesi artar, yönetim süreci basitleşir ve büyük ölçekli üretim ortamlarında modellerin otomatik olarak dağıtımı mümkün olur. Ayrıca, MLOps sayesinde modeller iş gereksinimlerine ek olarak düzenleyici gereksinimlere de uyumlu hale getirilebilir. Bu da uygulama geliştiricilerine büyük bir kolaylık sağlar.

MLOPS ne sağlar ?

MLOps Ne Sağlar ?

MLOps, makine öğrenimi uygulamaları için bir dizi fayda sağlar. Bunlar arasında:

  1. Kaliteyi Artışı: MLOps, daha iyi eğitilmiş, daha hızlı ve daha doğru modeller üretmek için bir dizi teknik sunar. Bunlar, model optimizasyonu, veri ön işleme, hata analizi ve daha fazlasını içerir.
  2. Yönetim Süreci: MLOps, ekiplerin modelleri takip etmek, yönetmek ve geliştirmek için bir araçlar seti sunar. Bu, daha etkili bir şekilde modelleri geliştirmek, dağıtmak ve sürdürmek için bir çerçeve sağlar.
  3. Otomatikleştirilmiş Dağıtım (CI/CD): MLOps, modelin geliştiriciden kullanıcıya geçiş sürecindeki tüm adımları otomatikleştirmeye yardımcı olur. Bu, kodlama hatalarını en aza indirir, süreçlerin hızlandırır ve hataları azaltır.
  4. Uyum: MLOps, modellerin iş gereksinimleri ve düzenleyici gereksinimlerle uyumlu hale getirilmesine yardımcı olur. Bu, işletmelerin yasal zorunluluklarına uygunluk sağlamalarına ve daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunmalarına yardımcı olur.
  5. Hız: MLOps, makine öğrenimi model geliştirme ve dağıtım sürecini hızlandırmaya yardımcı olur. Bu, işletmelerin daha hızlı sonuçlar elde etmelerine ve pazar rekabetinde öne geçmelerine yardımcı olur.

Makine öğrenme modeli MLOps’a dahil edilirken genellikle aşağıdaki adımlar izlenir:

  1. Veri Hazırlığı: Veri bilimciler, doğru ve yeterli verilerin toplanması ve işlenmesiyle ilgilenir. Bu adım, veri ön işleme, veri bölme, veri dönüştürme ve özellik mühendisliği işlemlerini içerir.
  2. Model Geliştirme: Veri bilimciler, verileri kullanarak bir model oluştururlar. Bu adım, model seçimi, hiperparametre ayarları ve eğitim işlemlerini içerir.
  3. Model Validasyonu: Model doğruluğunu ve performansını doğrulamak için farklı teknikler kullanılır. Bu adım, k-fold çapraz doğrulama, çıktı farklılığı analizi ve performans ölçüleri gibi teknikleri içerir.
  4. Model Dağıtımı: Model, test edildikten ve doğrulandıktan sonra üretim ortamına dağıtılır. Bu adım, modelin üretim ortamına uygun hale getirilmesini, dağıtım yöntemlerinin belirlenmesini ve sürdürülebilirliğin sağlanmasını içerir.
  5. Model İzleme ve Bakımı: Model, üretim ortamında çalışırken izlenir ve performansı ölçülür. Bu adım, modelin sürekli olarak güncellenmesi, bakımı ve hata ayıklama işlemlerini içerir.

Makine öğrenme modeli MLOps’a dahil edilirken, tüm bu adımların otomatikleştirilmesi ve tekrarlanabilirliğin sağlanması hedeflenir. Bu, işbirliği gerektiren farklı ekiplerin bir araya gelmesini, süreçlerin optimize edilmesini ve hataların azaltılmasını sağlar.

Modellerin MLOPS Dönüşüm Süreci

Yapay zeka modelinin MLOps ile dağıtımı, bir dizi adımdan oluşur:

  1. Model eğitimi: İlk olarak, yapay zeka modeli eğitilir ve optimize edilir.
  2. Paketleme: Eğitim süreci tamamlandıktan sonra, model paketlenir ve bir konteynır (container) ortamında (örneğin, Docker) çalıştırılacak şekilde hazırlanır.
  3. Dağıtım: Model, bulutta veya yerel sunucuda çalıştırılmak üzere dağıtılır. Bu adımda, ağ altyapısı, kaynak yönetimi ve diğer işlemler MLOps yöntemleriyle yönetilir.
  4. İzleme ve geri bildirim: Model, üretim ortamında çalıştığı sürece sürekli izlenir ve girdi/çıktı verileri, performans istatistikleri vb. kaydedilir. Bu veriler, modelin performansını sürekli olarak izlemek ve iyileştirmek için kullanılır.
  5. Yeniden eğitim ve güncelleme: Modelin performansını artırmak için veriler yeniden eğitilebilir ve güncellenebilir. Bu adım, modelin daha iyi sonuçlar vermesi için sürekli olarak geliştirilmesini sağlar.

MLOps yaklaşımı, bu adımları otomatikleştirmek ve optimize etmek için araçlar ve teknikler sağlar. Bu sayede, yapay zeka modeli hızlı, güvenilir ve ölçeklenebilir bir şekilde dağıtılabilir.

Sonuç olarak, MLOps birçok farklı araç ve teknoloji kullanılarak gerçekleştirilebilir. Bu araçlar arasında otomatik model seçimi, hiperparametre ayarı, model doğrulama, model gözetim, model dağıtımı ve sürdürülmesi için araçlar yer alır. MLOps, yapay zeka ve makine öğrenimi uygulamalarının giderek artan talebiyle birlikte önemi giderek artan bir konudur. Bu yaklaşım, işletmelerin, veri bilimcilerin ve operasyon uzmanlarının daha verimli, daha güvenli ve daha ölçeklenebilir uygulamalar geliştirmelerine yardımcı olur.

--

--

Mert Kışlakçı
Turk Telekom Bulut Teknolojileri

#Cloud Computing #vmware #virtualization #redhat #EdgeComputing #DataScience #AI #IoT #ComputerVision #Python #OpenCV #C #Virtualization