Python Django ile Blog

Beyzanur Okudan
Turk Telekom Bulut Teknolojileri
3 min readFeb 24, 2023

Bir önceki yazıda Python-Django kurulumunu yapmıştık. İsteyenler sanal olarak da kurabilir ama ben sanal olarak kurmadım. Kurulumlarımızı tamamladıktan sonra nasıl bir proje yapmak istediğimize karar vermemiz gereklidir. Öncelikle benim kendi projem bulunmakta onun üzerinden devam edeceğim. Fakat örneklem yaparken bir blog üzerinden vermeyi planlıyorum. Ardından oluşturduğunuz projeleri Github’a da yüklemeyi unutmayalım.

Yapmanız gereken ilk şey tasarım yapmaktır. Ben tasarımımı genellikle “Canva” dan yapıyorum. Ardından oluşturduğum tasarımı koda döküyorum. Yapmanızı öneririm. Canva’nın eğitim desteği de olduğu için okul mailiniz ile ücretli versiyonları da kullanabilirsiniz. Bir blogunuz olduğunu varsayalım. Blog sayfanıza ilk girdiğinizde gözünüzün önüne ne geliyor bunu düşünerek bir tasarım oluşturmalısınız. Yani anasayfayı oluşturalım.

Ben böyle basit bir tasarım yaptım. Blogun yazılım üzerine olmasını istiyorum. Ve buna yönelik menü bölümünü de oluşturmuş oldum. Siz kendi blogunuzda başka neler olmasını isterseniz onları da ekleyebilirsiniz. Dilerseniz menü kısmını sadeleştiredebilirsiniz. Tasarımı tamamladıktan sonra yazılım kısmına geçebiliriz.

Önemli bir detay olarak sanal olarak Django kurulumu gerçekleştirmiş de olabilirsiniz. Bu kurulumlar Youtube videolarında detaylı olarak verilmiştir. Fakat eğer sanal olarak kurmadıysanız yapmanız gereken benim de yaptığım ufak bir hatayı not olarak geçmek istiyorum. Django kurduk, Pycharm’ı ise IDE olarak kullanmayı planlıyoruz. Pycharm’ı oluştururken klasörünüzün de adını veriyorsunuz ardından bu klasörün içerisine kurmanız gereken bir dosya var bu dosyanın kurulumu sağlarken adres belirtimi yapmazsanız eğer bilgisayarınızın herhangi bir bölgesine dosyayı atacaktır. Ben bu sorunla karşılaştığım için ardından tekrar dosyayı bularak klasör dizinin altına ekleme yaptım. Klasörü oluştururken;

Yazmanız gereklidir. Dosyanız eğer sizinde klasörün altına gelmediyse taşımanız yeterlidir. Doğru bir kurulum dahilinde oluşması gereken .py dosyaları ise;

Bu şekilde olacaktır.

Django veritabanı olarak SQLite kullanmaktadır. Fakat settings.py dosyasından veritabanını DATEBASES kısmından değiştirebiliriz. SQLite kullanmayı planlıyorum ben bu yüzden değiştirmeyeceğim. Ben dili değiştirmek istiyorum ve Türkçe yapmak istiyorum eğer sizde dili değiştirmek isterseniz LANGUAGE_CODE kısmına “tr” yazmanız yeterli olacaktır. Aynı zamanda da zaman için TIME_ZONE kısmını “Europe/Istanbul” yapmanız gereklidir. İlerde bir sıkıntı çıkmaması adına değiştirmenizi tavsiye ediyorum.

Django’da komutlar manage dosyası ile çalıştırılır.

Komutların manage.py dosyası ile çalıştırıldığını söylemiştim. Bu yüzden manage.py ile aynı dizine gitmemiz gereklidir ardından server’ı ayaklandırarak oluşturalan sitenin linkini elde edebiliriz.

Aynı dizine gittikten sonra python3 manage.py runserver yazarak server’ı ayaklandırdık ve linki elde ettik COLTROL-C ile linki kopyalayarak tarayıcınıza yapıştırmanız gereklidir (CONTROL-V). Bunu yaptıktan sonra ekrana aşağıdaki gibi bir sekme gelmesi gereklidir. Bu sekme geldiği zamanda doğru olarak yaptığınızı anlayacaksınız.

Türkçe olmasının sebebini setting.py dosyamızdaki ayarları değiştirmemizdi.

Bugunki yazıyı özet geçecek olursam nasıl bir proje yapmak istediğimizi, ve ilk Django projemizi oluşturduk. Ama nasıl proje bu hiçbir şey yok ekranda demeden önce adım adım yaptıklarımı yapmanızı ve ardından aslında linke (port) ulaşarak boş da olsa bir proje yaptığımızı fark etmenizi dilerim.

Bir sonraki yazımda projeyi artık renklendirmeye başlayacağız. Sağlıcakla kalın. 😊

--

--