Veeam Backup Copy Job Nedir? Nasıl Oluşturulur?

Damla Yazıcı
Turk Telekom Bulut Teknolojileri
7 min readJan 29, 2024

Veeam Backup Copy Job ve 3–2–1 Kuralı Arasındaki İlişki

Merhabalar,

Bu yazıma ilk olarak backup copy job ve 3–2–1 kuralıyla ilişkisini açıklayarak başlayacağım.

Biliyorsunuz ki günümüzde veri yedekleme büyük bir öneme sahip. Verinin korunması, saklanması ve ulaşılabilir olması gün geçtikçe önem kazanmış. Özellikle felaket durumları göz önünde bulundurulduğunda yedekleme akla gelir. Yedekleme ile bireyler veya kurum/kuruluşlar veri kaybını önlemeyi amaçlar.

Veri kayıplarının önlenmesi, verinin ulaşılabilirliğini güvence altına almak ve güvenliği sağlamak için 3–2–1 kuralı ortaya atılmıştır ve bu kural tamamen bu ihtiyaçlar doğrultusunda neler uygulanabilir denilerek, ihtiyaçları karşılayacak temel adımların sıralandırılmasıyla ortaya çıkmıştır ve herhangi bir sahibi, çıkış tarihi yoktur; bir yedekleme ilkesidir.

3–2–1 ilkesini benimsemek ve bu adımlara sadık kalmak verinin korunması adına kritiktir.

3–2–1 kuralını açıklayayım:

3 kopya

2 farklı ortam

1 uzak konum

3 kopya ile orijinal veriye ek olarak bir tane lokalde verinin yedeği ve birde uzakta tutulan orijinal verinin yedeği işaret edilmiştir. Üç diye minimum değeri belirlenmiştir ve üçten fazla da yedek bulundurulabilir.

2 farklı ortam ile yedeklerin farklı ortamlarda saklanması gerektiği vurgulanmıştır. Verinin bir yedeği yerel depolamada tutuluyorsa bir yedek bulutta tutulmalıdır. Bu kombinasyon elimizdeki imkan ve tercihlere göre şekillenebilir.

1 uzak konum ile orijinal verinin en az bir yedeğinin orijinal veriden farklı bir lokasyonda bulunması gerektiğini vurgular. Deprem, sel, yangın gibi felaket senaryoları akla getirildiğinde bu madde daha anlaşılır olmaktadır.

3–2–1 kuralını anladık, özetle verilerin birden fazla kopyaları oluşturulsun ve farklı yerlerde saklansın isteniyor.

Peki backup copy job ile 3–2–1 kuralının ilişkisi ne?

Backup copy job bir yedekleme stratejisidir. 3–2–1 kuralını sağlamaktadır yani bu basitçe demek oluyor ki, backup copy job ile veri kaybı önlenip, hızlı geri yükleme sağlanmaktadır.

Popüler yedekleme yazılımları olan Veeam Backup & Replication, Acronis Backup, Commvault, ve Veritas Backup Exec bu stratejiyi desteklemektedir.

Ben yazımda Veeam yedekleme yazılımı üzerinden backup copy job olayını ele almak istiyorum.

Veeam ile backup copy job kapsamında yedekleme dosyalarını mevcut yerin dışında bir yere direk kopyalayarak gerçekleştirmek yerine restore pointlerini farklı hedefe güvenli bir şekilde kendine has metoduyla gönderir. Bu kopyaları tutma süresini de esnek bir şekilde seçmenize olanak tanır.

Ayrıca bir backup job için backup copy job oluşturacaksaniz o job içerisindeki tüm sanal sunucuları seçmek gibi bir zorunluluğunuz yok, Veeam size burada backup job’a dahil tüm ortamları seçme imkanı verdiği gibi tek tek job içinden istediğiniz ortamı seçme imkanı da veriyor; ya da exclusion uygulatarak şunu şunu backup copy job’a dahil etme demenizi sağlıyor.

➡️ Gelelim backup copy job için nereden başlamamız gerektiğine.

Dediğim gibi 3–2–1 kuralını esas alarak ilerlemeliyiz yani local’e aldığımız yedeğin birde cloud ortamda tutulmasını savunacağız.

❗️❗️❗️ Local’e aldığımız yedekler için backup copy job uygulayabilirken, cloud’a atılan bir backup job için backup copy job oluşturulamaz. Öncelikle buradaki mantığı benimsememiz lazım.

Adım adım sizlere aşağıda görsellerle birlikte olay akışını açıklamaya çalışacağım.

✅ VBR arayüzünden local’e alınan bir backup job oluşturuyorum ve backup’ının alınmasını istediğim vm’i seçiyorum ve default ayarlarla devam edip job tanımını bitiriyorum:

‼️ Repository olarak local repository’i seçtim.

Bu şekilde ben backup job’ımı oluşturdum ve backup job’ı başlattım; ilgili yedek alınmış oldu.

✅ Şimdi sıra geldi backup copy job oluşturmaya.

Burada önemli bir nokta var; bu copy job oluşturulurken “Immediate copy” seçeneği mi yoksa “Periodic copy” seçeneği mi seçilecek?

Bu noktada tamamen ihtiyaca yönelik hareket edilmesi gerekiyor. Aşağıdaki satırlarda bu iki ayrımın özelliklerine değineceğim.

1. Immediate Copy:

Cloud ortama da atılmasını istediğimiz ana backup job VmWare katmanında biter bitmez backup copy başlasın ve veriler backup copy ile atılmak istenilen yere atılsın demektir. Bu seçenek acil durumlarda veya anlık yedekleme ihtiyacı varsa kullanılır.

◾️ Anlık bir yedek kopyasına ihtiyaç duyulduğunda Schedule beklemeden kopyaya ulaşmak için kullanılabilir.

◾️ Önemli bir güncelleme öncesinde yedek bir kopya isteniyorsa veya kritik verilere anında erişim gerektiren durumlarla karşı karşıya kalındığında kullanılabilir.

◾️ Eğer uygulama farkındalıklı yedek alınıyorsa, transaction log vs tutuluyorsa bu gibi durumlarda süreklilik önemli olduğundan kullanılabilir.

Immediate copy ihtiyaca göre kullanıldığında fayda sağlarken aynı zamanda da anında yedekleme işleminin sistem kaynaklarını yorabileceği ve depolama alanında tüketimi arttırabileceği unutulmamalıdır. Kullanırken sistemin yoğunluğu ve kaynaklar göz önünde bulundurulmalıdır.

Home ==> Backup Copy seçeneğine giderek backup copy job tanımlaması yapıyorum:

Object kısmında neredeki backup yedeğinin kopyasını almak için job oluşturuyoruz onu seçmemiz gerekiyor. Ben az önce oluşturduğum job’ı seçiyorum. Eğer repository’de bir backup verisi olsaydı bana repository kısmını da aşağıdaki görseldeki gibi seçenek gibi seçenek çıkacaktı.

Mevcut job’ımı seçip backup copy tanımları için Next diyerek ilerliyorum:

Sarıyla işaretlediğim kutucuğu seçiyorum; immediate copy’nin amaçlarından biri zaten transaction logları da eklendikçe kopyalamak. Benim job içeriğimde transaction log yok ama örnek olması için seçtim.

Burada local’e aldığımız yedeği Cloud ortama kopyalıyorduk, tüm bu işlemler adımlar o yüzden.

Target kısmında kopyalama alanı olarak seçtiğimiz hedef Cloud alanını seçiyoruz. Diğer ayarları defaultta bıraktım, sizler ihtiyaçlarınız doğrultusunda değiştirip düzenleyebilirsiniz.

Schedule kısmına geldiğimizde gördüğünüz gibi haftanın her gün ve saatini içeren bir liste çıkıyor. Bizim immediate copy ile amacımız yedek biter bitmez kopya işleminin başlaması o yüzden ben burada bir zaman kısıtı girmiyorum. Backup job’ın bitimine göre başlasın istiyorum. Tabii bu kısımda kısıtlamalar kullanılabilir, mesela sisteminiz gündüz 15:00–17:00 arası çok yoğundur ve backup copy job ile ekstra bir yük getirmek istemiyorsunuzdur, o zaman bu zaman dilimini tablodan exclude edebilirsiniz.

Bu şekilde immediate backup copy job tanımlamasını tamamlıyorum.

2. Periodic Copy:

Periodic copy seçeneği belirli aralıklarla düzenli olarak kopya almak demektir. Genellikle günlük, aylık, haftalık veya aylık olabilir.

Gün içerisinde 1 backup alıyorsanız uygun bir seçenektir. Eğer gün içinde 1’den fazla backup alıyorsanız son retantion’ı kopya olarak copy job oluştururken belirttiğimiz alana atar.

◾️ Immediate copy ile kıyaslayacak olursak kaynak tüketimi ve sistemi yorması bakımından daha tercih edilebilir bir seçenektir.

◾️ Veri güncelliği bakımından kısa periyotlar seçmeniz avantajlı olur; periyotları uzun tuttuğunuz durumda yedeğin kopyasına eğer ihtiyacınız olursa elinizdeki en son kopyaya ulaşacağınızı unutmamalısınız.

◾️ Her ne kadar sık periyot belirlense de immediate copy’de olduğu gibi anında kopya alma işlemini gerçekleştiriyor diyemeyiz; immediate copy’de elimizde hep en güncel veriler olur.

Sonuç olarak, “Periodic Copy” seçeneği, belirli bir plan dahilinde düzenli olarak yedekleme almak istediğinizde kullanışlıdır.

Aşağıdaki adımlarla periodic backup copy job tanımlaması yapıyorum.

Immedıate backup copy job tanımlarken schedule kısmında aşağıdaki gibi bir kısım çıkmamıştı, orada haftanın tüm gün saatlerini gösteren bir tablo vardı. Periodic’te amaç zaten belli biz zaman aralığını seçmek bu sebepler aşağıdaki gibi günlük, aylık gibi seçenekleri görüyoruz.

Ben günlük saat 10 PM seçerek default ayarlarla ilerledim.

Files kısmında backup job çalıştığında yedek verilerinin nereye yazıldığına bakalım. Lokal’de G diski altında LocalBackup job’ının verilerini görebiliyoruz.

✅ Şimdi ise lokalden Cloud tarafa kopyası atılan yedek verileri nerede ona bakalım.

Hatırlarsanız yukarıda backup copy job yaparken target olarak DD01’i seçmiştim.

DD01 repository’si dr2.******** cloud adresi altında bulunuyor. Aşağıda gördüğünüz üzere oluşturulan iki backup copy job’ı da görebiliyoruz.

➡️ Service provider yani dr2.******** tarafından baktığımızda da files kısmında ilgili tenant’ımız olan L2 altında backup copy job dosyalarının geldiğini görüyoruz.

Sizlerde verilerinizi daha sağlam saklamak için backup copy job seçeneğini kullanıp 3–2–1 kuralına sadık kalabilirsiniz.😊️

--

--