Çubuk Kraker’in Yolculuğu

Pelin Baykan
Türkçe Yayın
Published in
3 min readSep 15, 2019

Anlatan Eller, Aralık 2016'da varlığını duyurmuş Şubat 2017'de ise sağır bireylerin Türk İşaret Dili (TİD) desteği ile eğitim alabilmeleri için çalışmalarına başlamıştı. Sadece benim Anlatan Eller’im vardı.

“İki elinin ışığı bizleri aydınlatacaktır.” demişti bana bir mesajında hiç tanımadığım, hiç görmediğim yüreği güzel o insan. İyi ki demiş!

İki elimin ışığı ile karanlıkları aydınlığa çıkarmak için canla başla mücadele ederken pek çok insan tanıdım bu yolda.

Şubat 2018 olmuş artık bir gönüllü ekibimiz var, dersten çıkıp yanlarına gittiğimde bana “23 Nisan geliyor, sağır ve CODA çocuklar için bir şey yapmak istiyoruz. Tüm planı yaptık.” şöyle böyle diyerek anlatmaya başladılar. (CODA: anne ve/veya babası sağır fakat kendisi işiten çocuklar)

Heyecanla dinledikten sonra -çünkü Anlatan El Pelin’den bağımsız ilk defa bir karar alınıyor- “Tamam” dedim. “Yapalım!”

Detayları konuştuktan sonra bu etkinliğin adının ne olacağına geldi sıra. Asıl mesele buradaydı işte.

Çünkü Anlatan Eller, TİD destekli eğitimler ile sağır bireylerin eğitimde yaşadığı fırsat eşitsizliklerine çözümler getiren bir sosyal girişimdi. Aynı zamanda kurumsal ve gruplara sağır eğitmenler eşliğinde TİD eğitimleri veren bir sosyal girişim. Hep yetişkinlerdi, çocuk yoktu. Anlatan Eller’e bağlı olmalı ama kendi markasını yaratmalıydı bu etkinlik.

Canım gönüllümüz Pınar birden “BULDUM!” diye bağırdı. “Çubuk Kraker’in Yolculuğu olsun” dedi. Sonra anlatmaya başladı: “Pelin’in instagramında bir fotoğrafına annesinin attığı yorumu gördüm, annesi Pelin’i ‘Çubuk Kraker’im’ diye seviyor. Bu güzel çocuklar bizim Çubuk Kraker’imizin izinden gitsin ve onların yolculuğu başlasın, büyüyünce hepsi topluma faydalı çalışmalar yapsın.” dedi.

Benim gözler falan yaşlı tabii, neyse bu kısmı atlayabiliriz. Herkes bu öneriyi kabul edince Çubuk Kraker’in Yolculuğu başlamış oldu. Nisan 2018'de ilk etkinliğini yaptı ve peşine iki küçük etkinlik sığdırdı. Toplam 3 etkinlikle 82 çocuğa ulaştı. Ve tamamen gönüllü, tamamen tüm çocukların katılımına açık ve ücretsiz! Amacına da: Çocukların yetkinliklerini fark etmeleri, hayallerini keşfetmeleri ve farklılıklarını kucaklamaları için alanlar yaratmak olarak belirledi.

Bugün Çubuk Kraker’in Yolculuğu kocaman bir adım atarak günübirlik festival oldu!

Çubuk Kraker’in Yolculuğu Günübirlik Festival 15 Eylül 2019 Pazar günü kapılarını tüm Çubuk Kraker’ler için açtı. Tam sayıları -şimdilik- verememekle beraber 500'den fazla insanı ağırlayan bu festival Türkiye’nin ilk sağır, Coda ve işiten çocuk odaklı festivali oldu.!

Atölyelerden çıktıktan hemen sonra öğrendiklerini anlatan, aldıkları kitapları heyecanla incelemeye başlayan, şişeler içindeki kedi mamaları ile önce ritim tutup sonra sokak kedilerini besleyen bir sürü Çubuk Kraker’i ağırladı.

Çizdiği bir resimi herkesin kullanılabileceği bir bardağın üzerine resmedilmesine cevaben “Seni çok seviyorum!” cümlesi, küçücük kızlarını herkesin onu hayranlıkla izlediği bir sahnede gören anneler, istediği kadar özgürce kendi kararlarını vererek atölyelere gidip kayıt yaptıran çocuklarının kendine olan güvenini gören ebeveynler ve daha niceleri…

Fotoğrafları geliyor, bir saniye bile o suratlar asık olmamış. Doyasıya kirlendiler, doyasıya koştular, yeri geldi düştüler ve ağlamadan nasıl kalkacaklarını öğrendiler…

Hayattaki mücadelemizi anlayan insanlar çıksın yollarımıza. Çocuklar hep gülsün, güzelleşsin dünya.

İyi ki Anlatan Eller’im!

--

--