Benim Kimseye Eyvallahım Yok!

B.L.
Türkçe Yayın
Published in
3 min readApr 14, 2019

“Benim kimseye eyvallahım yok!” cümlesi kadar sahte özgüven içeren ancak aslında tam bir güvensizlik manifestosu olan bir cümle bilmiyorum. Bu sözü göğsünü gere gere söyleyen tipleri bilirsiniz: uzlaşma nedir pek bilmezler, kendi doğruları vardır ve size fikrinizi sorsalar bile bu doğruları değiştirmezler, onlara yapacağınız en ufak bir eleştiride bile karşı cepheye geçerler veya asla ya da çok nadiren özür dilerler. Hatalarınız karşısında sizi derhal eleştirir hatta cezalandırırlar. Bir de sık sık anlaşmazlıklar karşısında “Valla sen bilirsin.” derler umarsızca. Çünkü kimseye “eyvallahları” yoktur.

🍃

Yazıyı bu ilk paragrafa kadar yazıp, TDK’nın arama motoruna “eyvallah” yazdım. Şu sonuçlar çıktı:

1. isim “Allah’a ısmarladık” anlamlarında kullanılan bir seslenme sözü
Benden eyvallah! Yarın erkenden yola çıkacağım, diyerek kalktı.” — N. Cumalı

2. “Teşekkür ederim” anlamında kullanılan bir söz

3. “Kabul ediyorum, razıyım” anlamında kullanılan bir söz.

🍃

Birinci anlam aşikâr; geçelim. Ancak, iki ve üçüncü anlamları çok enteresan. Kimseye eyvallahı olmayan insan kimseye teşekkür etmiyor ve kabul/rıza göstermiyor.

🍃

Sonuçları görünce kendi kendime gülmeye başladım. Yabancı dil öğrenenler tarafından sıkça kullanılan “kelimenin anlamını bilmesen de bağlamdan çıkartma durumu”nu anadilimde, tuhaf bir şekilde yaşıyordum. Sağolsunlar, hayatım boyunca karşılaştığım “eyvallah etmeyengiller” bana çok güvenilir bir veri sunmuşlardı ve analizim doğru çıkmıştı.

🍃

Gerine gerine “Benim kimseye eyvallahım yok!” diyenler kendilerini çok özgüvenli, kimseye muhtaç olmayan biri gibi gösterdiklerini düşünebilirler ancak sağduyulu kişiler için tam tersi bir profil çizerler. Birilerine “eyvallah” etmeyen insan -kimse kusura bakmasın- korkak insandır. Kimseyi eyvallah edeceği mertebeye koymak istemez çünkü o kadar değer verince canının yanmasından korkar.

🍃

Birilerine “eyvallah” etmeyen insan ayrıca garantici insandır. Kimseye kredi vermek istemez. Yeter ki, mevcut kafa rahatlığı ve ruh hali sürsün. Onun tek dileği budur.

🍃

Birilerine “eyvallah” etmeyen insan bencildir. Kendisi ve kendiyle ilgili konularsa mevzu bahis sorun yoktur. Gelgelelim, başkalarıyla çok ilgilenmez. Pek sormaz bile. En önemli kendisidir çünkü.

🍃

Birilerine “eyvallah” etmeyen insan acıdığım insandır. Gerçekten bir insana değer vermek ve bunu göstermek, mutlu olsun diye çabalamak ve karşılığında mutlu edilmek gibi deneyimleri asla yaşayamaz.

🍃

Bu yüzden, birilerine “eyvallah” etmeyen insan misafirdir. Herkesin hayatında misafir olarak kalır. Bir uğrar, sonra çıkar. Çünkü onda kalacak yüz de yürek de yoktur.

🍃

“Eyvallah” ettiğiniz insanlar varsa, cesur ve sevgiden kısmayan bonkör birisiniz demektir. Size “eyvallah” edenler varsa, daha da güzel! Seviliyor ve değer görüyorsunuz demektir.

🍃

Ve insan, insanlığı tadabilmek için en az bir kişiye “eyvallah” edebilmelidir.

Facebook | Twitter | Instagram | Slack | Kodcular | Editör | Sponsor

--

--

B.L.
Türkçe Yayın

A human living by the following: “We should never leave a paradigm unchallenged simply because it is dominant.”