Brno Günlüğü — Yurtdışında Staj Yeri Bulmak

Nevzat Günay
Türkçe Yayın
Published in
3 min readSep 4, 2017

Herkese merhaba, Brno Günlüğü serisinin ikinci yazısı olan ve aslında bu yolculuğun başlangıcı olan kısımdayım. Bu yazıyla belki sizlerde motive olacaksınız ve stajınızı yurtdışında yapma şansı yakalayacaksınız. Eğer aklınızda böyle bir düşünce varsa ilk adımınız staj yeri bulmak olacaktır.

Teras Manzarası

Staj yeri bulmak için öncelikle nasıl bir staj yapacağınıza karar vermeniz gerekiyor ve burada şu soru geliyor. Stajınız Erasmus kapsamında mı?, değil mi? Örneğin, Erasmus kapsamında staj yapacaksanız bulacağınız staj yerinin Erasmus dahilinde olan ülkelerden biri olmak zorunda. Eğer stajınız Erasmus kapsamında olmayacaksa burada da başvuru yaparken ülke seçimi size kalıyor. Ben Erasmus kapsamında olmadan stajımı yapıyorum. Şimdi başlayalım o zaman.

Erasmus Kapsamında

Erasmus süreci ile ilgili aslında ayrı bir yazı yazmak daha faydalı olur çünkü kendi başına ayrı bir konu. Erasmus ile staj yapabilmek için ise öncelikle bazı şartları sağlamanız gerekiyor ve bu şekilde programdan faydalanabiliyorsunuz. Buradaki fayda ise vize alırken kolaylık ve hibe. Bunun detaylarına bu yazıda girmeyip devam ediyorum.

Erasmus Olmadan

Burada tek bir sorun var bölümünüzün ve okulunuzun staj yapacağınız yeri tanıması ve kabul etmesi gerekiyor. Gerisi sadece belgelerinizi onaylatmanız ve vize gibi işleri halletmek.

Hazırlık

Evet kararımızı verdik ve Erasmus olmadan staj yapacağız ama bizim başvuru yapmamız gerekiyor. Bunun için de güzel bir CV ve niyet mektubu yazmamız gerekiyor. Bu konu da kendi başına tamamen ayrı bir alan, o yüzden bunu da başka bir zamana bırakalım.

Araştır

Artık elimizde CV ve niyet mektubumuz olduğuna göre başvurulara başlayabiliriz ama nereden?,nasıl?

Bir çok internet sitesi mevcut bunun için ve Linkedin’de de bir çok ilan bulabilirsiniz sadece araştırmanız ve ilanları incelemeniz gerekiyor. İlanı inceleyip tarihler ve genel niteliklerin size uygun olduğunu düşünüyorsanız hiç çekinmeden başvuru yapın. Kendimden örnek vermem gerekirse bazen gün de 50 yere başvuru yapıyordum ve başvurularımı bitirdiğimde 500'ün üzerinde başvuru yapmıştım. Hatta bazı günlerimi sadece başvuru yapmaya ayırıyordum. Bu arada staj yeri için sadece özel şirketler değil, üniversitelere de başvuru yapabilirsiniz. Örneğin, bazı üniversite hocalarının kendilerine ait laboratuvarları oluyor ve buralarda da stajlarınızı yapabilirsiniz. Böyle bir durumda üniversitelerin ve hocaların kendi web sayfalarını incelemeniz gerekiyor ya da direkt hocalara mail atabilirsiniz. Tabiki okul ve bölümünüzün sayması şartı ile. Bunu da bölümünüzdeki staj koordinatörü olan hocanıza sorabilirsiniz.

İlan bulabileceğiniz web siteleri:

Bu sitelerde istediğiniz anahtar kelimeleri girerek ilanları bulabilirsiniz. Size bir tiyoda vereyim. Start-up şirketlerde staj imkanı daha çok olur ve kabul alma şansınız daha yüksek olur. Listedeki en son web sitesi start-up’lardaki iş ilanlarının olduğu bir web sitesi. Örneğin, ben İngiltere’deki bir start-up’a staj başvurusu yapmıştım ve bana çabuk geri dönüş yaptılar. Ardından bana bir Github üzerinden bir challenge yollayarak yapmamı istediler. Ben de yapıp yolladım ve olumlu geri dönüş yaptılar ama sonradan ekonomik nedenlerden dolayı olumsuz dönmek zorunda kaldılar. Burada da start-up’ların hayatta kalma mücadeleleri ön plana çıktı haliyle.

Hatta eğer kendinizi iyi geliştirdiğinize inanıyorsanız, CV ve niyet mektubunuzun da göz alıcı olduğunuzu düşünüyorsanız dünya çapındaki büyük şirketlere de başvuru yapabilirsiniz. Ben Facebook Londra ofisindeki Sofware Developer Internship ilanına başvuru yapmıştım ve bana Facebook’dan geri dönüş yapmışlardı. Bu başka bir hikaye tabi :)

Bu listeyi istediğimiz gibi uzatabiliriz. Ayrıca Linkedin üzerinden de böyle büyük şirketler staj ilanı paylaşıyorlar. Göz atmak sizin için faydalı olacaktır.

Serinin ikinci yazısını da burada bitiyoruz. Eğer sorularınız olursa bana yorum ile veya mail aracılığıyla ulaşabilirsiniz. Serinin üçüncü yazısı Vize Evrakları ve İşlemleri ile ilgili olacak. Görüşmek üzere :)

--

--