Her Gün Kitap Oku — Zinciri Kırma

Volkan Hotur
Türkçe Yayın
Published in
3 min readOct 7, 2018

Merhaba arkadaşlar,

Uzun süre önce açtığım ve genellikle okur olarak yer aldığım Medium hesabımda, ilk yazıyı yazmak için gerekli aktivasyon enerjisine nihayet kavuştum. Bana bu enerjiyi veren M.Serdar Kuzuloğlu ve Barış Özcan’a da buradan teşekkürlerimi iletiyorum.

Geçenlerde Serdar Bey’in bir konuşmasına denk geldim. Kitap okumanın öneminin üzerinde durduğu bir konuşmaydı bu. Başarılı insanların ortak noktasına değinmişti: Kitap Okumak.

“Dünyanın en zehir gibi zihinleri, bütün hayatındaki en lezzetli şeyleri konsantre haline getirip, bizlere 20–30 liraya sunuyor ve bizler de kendimize bahaneler buluyoruz.” — M. Serdar Kuzuloğlu

Bu konuşmada geçen ve yukarıda paylaştığım cümle beni epey etkiledi. O cümleyi duyduktan sonra gün içerisinde vaktimi harcadığım şeyleri düşündüm ve ortaya verimsiz bir tablo çıktı. 2018 yılını hızlıca gözden geçirince acı gerçek ile karşılaştım. Senenin ilk 9 ayında sadece ve sadece 3 adet kitap okumuştum. Çok üzücü bir sayıydı bu, aslında bu seneyi kitap okumadan geçirmiştim. Eskiden de düzenli olarak kitap okuyan bir insan değildim. Fakat yine de belirli bir sayıya/niteliğe ulaşır, dönem dönem çok fazla kitap okurdum. Ama bu sene tamamen uzaklaşmıştım bu alışkanlıktan. Bu hafta sonu yaşadığım farkındalık üzerine, neler yapabilirim diye düşünmeye başladım. Aklıma ilk olarak Barış Özcan’dan öğrendiğim, orijini Seinfeld olan bir tavsiye geldi: Zinciri Kırma.

Bu yöntemin özeti genel olarak şu şekilde:

Kendine bir çizelge ile takvim oluştur. Sonra bir hedef belirle. O hedefine ulaşmak için her gün bir şey yap. Her gün yaptığın şeyin karşılığı olarak oluşturduğun çizelgeye çarpı koy. Ve zincir oluştur. Sonrasında yeni amacın bu zinciri kırmadan devam ettirmek olsun.

Zinciri Kırma yöntemi basit olarak yukarıda bahsettiğim mantığa sahip. Aslında bunu aklınıza gelebilecek her alanda uygulayabilirsiniz. Bu yöntemi ilk olarak 2015 senesinde Barış Özcan’dan duymuştum. O dönemler mesleğime yeni başlamıştım ve bu yöntemi Android programlamayı öğrenme konusunda uyguladım. Yaklaşık 60 gün boyunca zinciri kırmadan bu yönteme sadık kaldım. Her gün uyumadan önce 30 dakika Android programlama konusunda ekstra olarak çalışıyordum. Böylece kısa sürede, beklemediğim sonuçlar almıştım. Mental olarak epey tatmin edici olmuştu.

Önümde böyle bir örnek varken, bu yöntemi kitap okuma üzerine de kararlı bir şekilde uygulayabileceğimi düşündüm. İlgili çizelgenin çıktısını aldım ve Pazartesi gününden itibaren her gün 20 dakika kitap okumaya karar verdim. Bu andan itibaren ilk hedefim 2018 sonuna kadar, günde en az 20 dakika kitap okumak olacak. Senenin bitmesine yaklaşık 12 hafta var. Ortalama bir hesap ile 400 sayfaya sahip, 4 adet kitaba denk geliyor bu süreç. Kalan son 12 haftada bu hedefi gerçekleştirebilirsem eğer, bir sonraki hedefim 2019 senesinde her gün en az 25 dakika kitap okumak olacak.

Günde 20 dakika okumanın önemine dair birçok yazı ve istatistik mevcut. Uzmanların söylediğine göre günde 20 dakika kitap okumanın, hafızayı geliştirme, stresi azaltma, insanlarla ilişkileri geliştirme, özgüveni arttırma ve akıcı cümle kurmayı sağlama gibi bir çok olumlu etkisi var. Ek olarak da her gün uygulama noktasında gerçekçi bir hedef. Yani bu hedef ile zincirleri kırmamak pek tabii mümkün. Tabi buradaki 20 dakika sadece bir alt limit, bunun üst limiti tamamen kişinin kendisine kalmış durumda.

8 Ekim 2018 Pazartesi günü itibariyle bu hedefime başlıyorum. Hedefimle ilgili son durumu, bu alışkanlığı geliştirmek için ek olarak uygulayacağım yöntemleri Kasım ve Aralık ayında 2 farklı yazı ile paylaşacağım. Böylece zinciri kırmadan devam etmek için ekstra bir motivasyonum daha olacak.

Bitirirken;

Umarım bu yazıyı okuyan bir kişiye dahi olsa, bu motivasyonu sağlama noktasında faydam dokunur. Herkese zincirlerin kırılmadığı, keyifli ve bol okumalı günler dilerim.

Facebook | Twitter | Instagram | Slack | Kodcular | Editör | Sponsor

--

--