İnsan Nasıl Kolaylıkla Yargılar?

Emre Peker
Türkçe Yayın
Published in
2 min readMay 27, 2022
Photo by Tim Collins on Unsplash

İnsan başkalarını daima kendi sınırlamaları üzerinden eleştirir ve yargılar.

Sizi eleştiren ve yargılayan birine temas ettiğinizde çok değerli bir bilgiye de sahip olursunuz. Bu şekilde davranan birinin sınırlamalarını, korkularını, yetersizliklerini kısaca hayata baktığı pencereyi görürsünüz. Günlerce konuşarak elde edemeyeceğiniz bir bilgiye bir cümleyle ulaşırsınız. Eleştirilen ve yargılanan kişi ise çoğunlukla bu değerli bilginin farkına varamaz. Çünkü o anda kendini aklamaya, açıklamalarda bulunmaya, karşılık vermeye, uğradığını haksızlıklığı aşmaya çalışmakla meşguldür.

Yargılama ve eleştiri bazen;

“Ama senin iyiliğin için söylüyorum.”

Ya da

“Lütfen bu söylediğimi yapıcı bir eleştiri olarak gör.” postuna bürünür.

İşte bu gibi durumlarda hatırlanacak olan herkes kendi sınırlamaları ile hayatı görür.

Diyelim saçınızı mora boyattınız ya da kazıttınız. Gelebilecek tepkileri bir hayal edin.

Şimdi konuya biraz daha derin bir noktaya taşıyalım ve aynayı size çevirelim. Bu eylemi yapan sizin yakın bir arkadaşınız. Ona ne dersiniz?

İşte tüm bu cevaplar kişinin kısıtlamalarla dolu bir zihninin göstergesidir. Tüm kısıtlamaları ortadan kaldırmak gereklidir ya da kısıtlamalar kötüdür demiyorum. İnsanlarla iletişim kurarken onların kısıtlamalarının olduğunu bilmeniz gerektiğini söylüyorum. Herkes açık fikirli, inançlı, cesur, atılgan, çok yönlü, özgür, erdemli… değildir, olmayacaktır.

Az önce aynayı size tuttum ve “Siz ne düşünürsünüz?” siye sordum.

Şimdi bir kademe daha derine inelim ve siz kendinizi hangi konularda yargılıyor ve eleştiriyorsunuz?

Kendi kısıtlamalarınızın ürettiği cümleler neler?

İşte insanın dönüşümü başlatan nokta burası. Kendinize yönelttiğiniz eleştirileri farkederek önce kısıtlamaları, sonra bunların nasıl oluştuğunu, ardından bu kısıtları nasıl aşabileceğinizi bulabilirsiniz.

— —

2 Hafta önce 5 ay sürecek olan “Dönüşüm Seri”sine başladık. İnsanın kendini adım adım dönüştürmesine zihinsel kısıtlarını aşmasına odaklanıyoruz.

  • Her Salı 20.30’da Ücretsiz “Adım At” çalışmasında buluşuyoruz. Siz de katılmak isterseniz detaylar ve kayıt: https://lnkd.in/dRXv9cYp
  • 4 Haziranda ise tam günlük bir çalışma için “Yaşamsal Enerjiyi Yükselt” çalışması için bir araya geleceğiz. Detaylar ve katılım: https://lnkd.in/dNEcEZVx

--

--