Kendi Hayatına Şahit Olmak

Canahmet Boz
Türkçe Yayın

--

“Uzun zamandır kafam karışık ne yapacağımı ne yapmak istediğimi bilmiyorum” demişti bir danışanım görüşme esnasında bana. Yaklaşık 8 yıldır hayatta ne yapacağı konusunda fikrinin olmadığını ilişkilerinde insanlardan ve kendisinden ne istediğini bilmediğini belirtmişti bu danışanım. Ancak 8 yıl boyunca üniversiteye gitmiş ve mezun olmuş, okurken kendi parasını kendi kazanmış ve ayaklarının üstünde durabilmiş, 5–6 müzik aletinde uzmanlaşmış ve hala müzik alanında uzmanlaşmaya devam ediyor, fotoğrafçılığa ilgisi var ve bu konuda kurslara gidiyor, yüksek lisans eğitimine devam etmeyi planladığı için başvurular yapmış. Bu liste daha uzayıp gider.

Görüşmenin sonunda kafamda konuştuklarımızı toparlamaya çalışırken iki çelişkili başlığın oluştuğunu fark ettim. Bunlar bir tarafta kafam karışık söylemi diğer tarafta bu süre zarfında yaptıkları. Kafası karışık ne yapacağı ve ne istediği konusunda fikri olmayan bir insan nasıl oluyor da bunca şeyi yapabiliyor diye düşünmekten kendimi alıkoyamadım. Kafamda oluşan bu iki başlığı düşündüğümde kendi içlerinde anlamlı nedenlerinin olduğunu fark ettim.

Kafam karışık ne yapacağımı bilmiyorum konusu diğerlerinin düşünce, fikir, söz ve davranışları kendi yapması gerekenlermiş gibi 8 yıl boyunca hep yanı başında durmuş. Kendi istediği şeyleri yaparken yanında duran o kafa karışıklığı kulağına eğilip “gerçekten bu mu yapmak istediğin”, “senin yapman gereken başka şeyler var”, “sorumlulukların varken sen başka şeylerle uğraşıyorsun” der gibi gözüküyor. Bu durum iyidir ya da kötüdür, “siz onun sözünü dinlemeyin istediğinizi yapın”, “zincirlerinizi kırın” gibi bize pekte uymayan sözler etmeyeceğim.

Çünkü insan tek başına değildir, diğerleri ile ilişkileri bağlamında kişiliği şekillenir

Ancak burada vurgulamak istediğim şey “bu kafa karışıklığı varken hayatında neler oluyor?” sorusu aslında. Biz iyidir ya da kötüdür demeyelim ancak bunun varlığı bizi nasıl etkiliyor ona bakalım. Diğer taraftan bu 8 yıllık süre tüm bu “kafa karışıklığının” söylemlerine rağmen kendi için iyi olacağını düşündüğü şeyleri yapabilen tarafı da var. İşte bu tarafını görmek, konuşmak asıl amacımdı. Hayat kendi akışında giderken bazen sadece önümüzü hatta parmak ucumuzu görürüz. Kafamızı kaldırıp ileri, geri, sağa, sola, yukarı, aşağı bakmak gerekebilir. O yüzden hayat yolunda ilerlerken durup ne yaptım ne yapıyorum ne yapacağım diye kendine sorup olabildiğince kapsamlı ve yargılamadan düşünmek iyi olacaktır. Bunu daha kolay yapabilmek için ise bazen ailemizden bazen arkadaşlarımızdan bazen bir terapistten hatta bazen bir kalem ve kâğıttan bile yardım alabiliriz. Böylelikle yardım aldığınız kişi ya da şeyle birlikte kendi hayatınıza bakmayı ve hatta kendi hayatınıza şahit olmayı deneyebilirsiniz.

Psikoloji ile kalın…

--

--