Kişisel Gelişim

Motivasyon Bulunan Bir Şey mi? — 5 Saniye Kuralı

Hatice Avcı
Türkçe Yayın
Published in
3 min readDec 25, 2023

--

Dört yıldır nedeni belli olmayan ağrılarla yaşıyorum. İlk önce bel fıtığı dediler ama sonrasında ne yaptıysam geçmeyen ağrıların nedeninin fibromiyalji olduğunu öğrendim.

*fibromiyalji: kronik yaygın kas-iskelet sistemi ağrısıyla karakterize bir durum.

Çocukluğumdan hatırladığım babamın ağrıları vardı. İki yıl boyunca ayağa kalkamamıştı ve sürekli uyuyordu. Bir sürü doktora gitmesine rağmen ne olduğunu bulamamışlardı. O zamanlar bu kadar yaygın ne olduğu pek bilinmiyor o yüzden de çoğu hastalık için stres kaynaklı olabileceğini söylüyorlardı.

Seneler içerisinde babam bu hastalıkla yaşamayı öğrendi. Ağrıları hiç geçmese de şiddeti azalmıştı.Belki de sadece hastalığın varlığını kabul etmişti.

Bu haftasonu Serdar Ortaç’ın Katarsis programını izliyordum. Orada MS hastalığının ortaya çıktıktan sonra hayatının nasıl değiştiğini anlatıyordu.

Hastalıklarda en sık gördüğümüz durumun kişinin kendini önceki sağlıklı halleriyle kıyaslaması olduğunu nasıl gözden kaçırdığımı bilmiyorum.

Ama o söyleyince dank etti. Kendimi sürekli önceki ağrımın olmadığı günlerle kıyaslıyordum. Sabah kalkmak için uyandığımda ağrım varsa geçmesi gerekiyordu deyip geri uyuyordum.

Serdar Ortaç videoda, kolundaki uyuşukluktan bahsederken, gece yastığın altında elini unutmuşsunda sabah uyuşuk kalkmışsın gibi bir his ama yirmi dört saat sürüyor diye anlatıyor.

“Bu hisle sürekli yaşamak zorunda olmak beni çok üzüyordu. Sonra kolumun hep böyle olduğunu düşünmeye başladım. Sanki doğduğumdan beri böyle uyuşuktu” dedi.

O an ki rahatlama hissim beni çok mutlu etti. Evet hep böyleydim. Hep ağrılarım vardı. Hep sabah dinlenmemiş uyanıyordum. Yirmi yıl ağrılarıyla kokain sayesinde savaşan Freud’da böyle hissetmiştir eminim ki.

Gelelim bugün sabah beni ağrılarıma rağmen masanın başına yazmak için oturtan kuvvetin ne olduğuna. Motivasyon değil. İrade hiç değil.

Hayatımızdaki büyük bir engelden kurtulmak için attığımız adımın birçok engeli vardır. Engelleri kaldırın.

5 Saniye Kuralı

Mel Robbins’in popüler hale getirdiği 5 saniye kuralı eyleme geçmek için en önemli şey. Motivasyon beklenerek ya da tüm engeller ortadan kalkınca oluşacak bir şey değildir.

Ağrılarım geçmeyecek, bazen azalacak bazen artacak ama önceki sağlıklı hayatım diye bir şey geri gelmeyecek. O yüzden bu ağrılarla yaşamaya devam etmek ve sabah yataktan kalkmak için 5 saniye kuralını uygulamaya başladım.

Masanın başına geçmek ve işe başlamak için 5 saniye kuralını hatırlamak ve diğer hiçbir şeyi düşünmemek beni eyleme geçirmeye başladı.

Duygusal anlamada güçlük yaşadığımda zihnimi tasfiye etmeden sanki hiçbir şey yapamazmış gibi gelirdi. Ama artık zihnimi kategorize edemediğimi çoğu zaman eyleme geçtikten sonra toparlayabileceğimi anladım.

Yapacağım şeyler için küçük bir başlatıcıya ihtiyacım oluyor çoğu zaman. Tembellik etmediğimi farketmem çok uzun yıllarımı aldı.

Kendimi iyi hissetmeyi beklemeden masanın başına ulaşma gücünü göstermek için ufak ufak kurallara ihtiyacım oluyor.

Jamies Clear’ın dediği 2 dakika kuralı da çok fayda sağlıyor.

  • Blog mu yazmak istiyorsun, hedefini bir cümle yaz olarak revize et.
  • Koşuya mı çıkmak istiyorsun ayakkabılarını giy sadece.

Kendime güzel bir hedef koydum ve senelerdir okuduğum her şeyi bu hedefi uygularken kullanmak istiyorum. Yazın denemeye çalıştığım şeyler başarısızlıklarım söz verip yapamadıklarım. Umarım hepsi beni bugüne hazırlamıştır.

Son olarak iki yıl önce takip ettiğim şimdi yeniden okumaya başladığım blogu buraya bırakmak istiyorum. Bugünün ilhamı bu blogtan geldi. Keyifli okumalar.

Hem ne kadar biricik olduğunuzu hem de sıradanlığımızı kabul ettiğimiz günler dilerim❤️

--

--

Hatice Avcı
Türkçe Yayın

Meraklı, Okur, Yazar, Fotoğraf çeker www.dythaticeavci.com https://dythatice.substack.com / Her hafta perşembe günü buluşmak üzere.