On Binlerce İnsanı Herhangi Bir Sorumluluk Hissetmeden Ölüme Göndermenin Yolu: Amtssparche

Barış Karakum
Türkçe Yayın
2 min readFeb 7, 2021

--

On binlerce insanı herhangi bir sorumluluk hissetmeden ölüme göndermenin yolu; “Amtssparche”.

Amtssparche resmi dil olarak tercüme edilebilir ancak Türkçe karşılığı bürokrasi dili.

Öncelikle “Eichmann in Jerusalem” adlı kitaptan bir bölümü paylaşmak isterim.

Savaş suçlarından yargılanan Adolf Eichmann’a on binlerce insanı ölüme göndermek zor olmadı mı diye sorulduğunda, Eichmann’ın cevabı; “Doğruyu söylemek gerekirse, kolaydı. Dilimiz bunu oldukça kolay hale getirdi.” Sonrasında “Hangi dil?” sorusuna Eichmann, “Arkadaşlarım ve ben kendi dilimize bir isim verdik, amtssparche.”

Örneğin bir işi neden yaptıkları sorulduğunda “Mecburdum” diye cevap verirler. Neden mecbur oldukları sorulduğunda ise cevaplar şöyledir: “Üstlerimizin emriydi.” “Kurumun politikasıydı.” “Kanun böyleydi.”

Kitaptaki bu bölümü okuyunca üzerinden 50 yıldan fazla zaman geçmiş olsa bile dilin değişmediğini fark ettim. Hala sorumluluğu reddetmek için aynı dili kullanıyoruz. “Maalesef yardımcı olamıyoruz, sistem bu şekilde çalışıyor.” “Seni anlıyorum ama yöneticim bunu yapmamı söyledi, lütfen yardımcı ol.” “Yalan söylemek zorundaydım, uzaklaştırma mı alsaydım?” “Excel yanlış çalışmış.”

Aynı dil, bugün hiçbir vicdan azabı çekmeden veya sorumluluk duymadan müşterinin sorunuyla uğraşmak istememeyi, hatalarımızı kabul etmemeyi, yalan söyleyebilmeyi sağlıyor.

Umarım bu dil, 50 yıl önceki çoğu alışkanlık gibi rekabet ortamında yok olup gidecektir.

--

--

Barış Karakum
Türkçe Yayın

Etrafını güzelleştirmeye çalışanlardan. Bir şeyler dinleyip, anlatmak istiyorum.