Online Eğitim Mi Yoksa Bir Furya Mı?

Görkem Bakkaloğlu
Türkçe Yayın
Published in
3 min readJun 2, 2020

Sizi bilmem ama ben bir araya geldiğimiz sınıf içi eğitimleri, buluştuğumuz seminerleri özledim..

Bahçeşehir Üniversitesi “Sürdürülebilir Mutluluk” Konulu Seminerimden

2010 yılından beri online ve dijital eğitim sisteminin içinde yer alan, THY ve Arçelik’te online ve sınıf içi eğitim gelişim faaliyetlerini yönetmiş bir çalışan olarak e-learning (online eğitim) konusuna oldukça aşınayım.

Online eğitimlerin verimliliği ve artı yönleri ayrı, sınıf içi eğitim ve seminerlerin verimliliği ve artı yönleri ayrı tabi. Fakat eğitimin yüzde yüz online a geçmesi ihtimalini en azından yakın gelecekte ve ülkemiz için düşük bir ihtimal olarak görüyorum. Bir ihtimal geçilse bile başarı ve verimlilik oranları düşük, katılımcıların memnuniyet çıktıları alt seviyelerde kalabilir. Tabiki sınıf içi eğitimlerde de online eğitimlerde de bu verimliliği büyük oranda etkileyen ilk faktör eğitimenin konuya hakimiyeti ve süreç yönetimi.

Bu süreçte bir tam gün süren sınıf içi eğitimlerin içeriğini online eğitime revize edemeyen ve dijital mecralarda eğitim vermeye kalkışan kişi/kurumlar sürdürülebilir başarı noktasında bir yerde kesintiye uğrayabilirler. Online a uygun revize edilmeyen veya yeniden tasarlanmayan eğitimlerin verimliliği ölçülebilirlikten uzak kalabilir.

Öğretim belli bir müfredata dayandığından uzaktan daha rahat yürütülebilir bir süreç olabilir fakat eğitim, içerisinde insan yetkinliklerinin ön planda olduğu ve katılımcıların kişisel değerlerine de hitap eden faaliyetler içerdiğinden etkisi ve verimliliği daha ölçülebilir olabiliyor.

Beylikdüzü Belediyesi Akademik Eğitim Projesi Kapsamında Yarattığım “İlham Deneyimleri” Eğitim ve Seminer Serisi

Online eğitimlere katılan onlarca tanıdığımdan gelen yorumlara göre konu ne olursa olsun kişiler bir saatten fazla ekran başında durma motivasyonlarını kaybediyorlar. Bu durumda iki ihtimal olabilir; eğitim içeriği online sisteme uygun değildir veya eğitmenin online eğitim tecrübesi bulunmayabilir.

Online eğitim, sunumu ekrana yansıtıp sohbet havasında veya sunum akışında konuşmak demek değildir. Konforlu bir alanda bulunan ve kendini yüzde yüz izole edemeyen katılımcıların da içinde bulunduğu kitlenin motivasyon ve dikkat seviyesini yüksek tutarak, eğitim içeriğinden maksimum faydayı almalarını sağlamaktır. Amaç katılımcılar için faydayı maksimize etmek olduğu sürece (ki öyle olması gerektiği kanaatindeyim) online eğitim konusunun ayrı bir uzmanlık gerektirdiğinin altını çizmek istiyorum. Bu konuda tecrübesi bulunmayan eğitmenlerin bilgi eksiklerini tamamlayıp kendilerini geliştirmeleri önümüzdeki dönem belirsizliği içerisinde varlığını devam ettirebilmeleri adına faydalı olacaktır.

Bir furyaya kapılıp gidenler, yetkin olmayan kişilerin yarattığı durumlar içerisinde kendini bulanlar yeni yaşamın getirdiği konulara karşı ön yargı besleyebilir.

Eğitim kişisel çıkarları değil kolektif çıkarı göz önünde bulundurma etiği ile değerli ve önemlidir.

Online eğitim faydalıdır ancak her şeyde olduğu gibi bu konuda tecrübeli ve konuya vakıf kişilerle gerçekleştirildiği sürece. Sınıf içi eğitimlerde de olduğu gibi “Çok bilen çok iyi anlatır” gibi bir kesinlik yok, kitleye doğru hitap edebilmek ve bilgiyi doğru ölçü sınırlarında aktarabilmek yetenekle veya yetenek yoksa uzun yıllar sonrasında edinilen tecrübelerle kazanılabilir.

Covid 19 konusu henüz ülkemizde gündemde değilken 2020 Ocak ayı itibariyle online eğitimler ve koçluk seansları vermeye başladım. Böyle bir pandemi konusunun tüm dünyayı saracağından tabiki haberim yoktu. Sezgisel bilgi mi diyeyim, şans mı bu konuda tecrübeli olmamın da etkisiyle bu dönemde eğitimlerin tamamiyle dijital platformlara taşınmasından neyse ki olumsuz etkilenmedim. Eğitime bakış açım ve eğitim tasarımlarımı yaparken kolektif faydayı gözeten bir eğitmen olarak süreçlerimi halen online olarak yürütüyorum. (Online eğitimlerime ait fotoğrafları Kişisel Verilerin Korunması Kanunu gereği katılımcıların gizlilik hakları bulunduğundan burada paylaşamıyorum.)

Haziran ayı eğitim takvimimdeki eğitimlere katılmak, online koçluk hizmeti almak ve bu yazının da konusu olan kaliteli ve sürdürülebilir verimlilik odaklı eğitimleri hayatınıza kazandırmak isterseniz bilgi ve ön kayıt için bana info@gorkembakkaloglu.com adresinden ulaşabilirsiniz.

“Güçlü liderler eylemin kararsızlığa deva olduğunu bilirler.”(Kılıçsız Samuray syf.70) “Yeni normalleşme” sürecinde hepimizi bekleyen yeni fırsatların, güçlü deneyimlerin olduğunu hatırlamak ve eğitimlerde buluşmak dileğiyle..

gorkembakkaloglu.com

--

--