Pasif Gelir Yalanı — İnternetten Para Kazanma Serüvenim

Burag Hançer
Türkçe Yayın
Published in
10 min readMar 13, 2021

--

Videoda bahsettiklerimi aşağıda text formatında bulabilirsiniz, doğaçlama konuştuğum için, noktası, virgülü ve kalitesi biraz dağınık olabilir yazının.

Çok uzun bir süredir çekmek istediğim bir konuydu bu fakat vakit bulamıyordum. Başlıktaki kelimeler sizde ne kadar heyecan uyandırıyorsa bende de geçtiğimiz 15 yıl boyunca bu heyecanı uyandırdılar.

İnternetten para kazanmak, pasif gelir elde etmek, bunlar mükemmel terimler ve bunlardan bahsedeceğim bu videoda, fakat sizi yanıltmak istemiyorum.

Herhangi bir şekilde internetten nasıl para kazanacağınızı veya nasıl pasif gelir elde edeceğinizi bu videoda anlatmayacağım!

Bunlardan bahsetmeyeceğim, vaktinizi almak istemiyorum bu niyetle geldiyseniz.

İkinci olarak da birazcık attığım başlıktan bahsedelim.

Pasif gelir yalanından ne kastediyorum ben?

Pasif gelir konseptinin bir yalan olduğunu kastetmiyorum. Elbette internetten para kazanabilir, hatta pasif bir gelir elde ederek çalışmadan hayatınızı sürdürebilirsiniz. Pasif gelir yalanından kastım, böyle benim gibi insanların internette karşınıza oturarak bir haftada yüzlerce dolar kazan internetten, hemen e-ticaret siteni kur ve pasif gelirle bir daha çalışmana gerek olmayacak. Bu tarz insanların size pasif gelir hakkında söylediği şeylerin yalan olduğunu anlatacağım bu videoda.

Amacım ümidinizi kırmak değil, pozitif şeyler de söyleyeceğim. Video boyunca anlatacağım şey benim pasif gelir ve internetten para kazanmak kavramları ile olan 15 yıllık serüvenim.

Bu videoda bunlardan bahsedeceğim, hadi başlayalım, 15 yıl geriye gidiyoruz şimdi.

İnternetten İlk Kazandığım Para

Liseyi yeni kazanmışım, Sakıp Sabancı Anadolu Lisesi ve şöyle bir geleceğime göz gezdiriyorum, 4 sene boyunca ben burada liseyi okuyacağım eşşek gibi üniversite sınavına çalışacağım, 5 sene hazırlık var ise Üniversitede okuyacağım ve 9–10 senenin ardından asgari ücretin 1,5–2 katına tekabul eden bir maaş ile gittiğim üniversiteye bağlı olarak çalışmaya başlayacağım.

Ve kendime dedim ki liseye girdiğimde 9–10 sene okumak yerine eğer ben bir yöntem geliştirebilirsem bir şekilde para kazanmayı öğrenebilirsem bu 9–10 sene boyunca bunların hiçbirini yapmayay gerek kalmayacak, çünkü zaten üniversiteyi bitirince eğitimin bir nebze amacı para kazanmak sonunda.

Bu bütün sistemin sonunda size bir iş bulacaklar veya siz bulacaksınız ve para kazanacaksınız. Ben bu 9 seneyi geçip bir şekilde para kazanmaya başlayabilir miyim diye sorguladım. Ve o dönemlerde, 2005 yılından bahsediyorum, birisine internetten para kazanacağım gülüyorlardı insana, olur mu öyle şey diyorlardı…

Korkuluyordu, paranın internet üzerinden aktarımından çekiniliyordu. Kredi kartını kullanmak istediğimde çekiniyordu ailem, şifre çalınmasın bir şey olmasın diyorlardı. Anlıyorum da onları ve insanların büyük bir çekincesi vardı, para ve internet arasındaki ilişkiden. Ben ne yaptım, araştırmaya koyuldum, ingilizcem kısıtlıydı o zamanlar, orta seviye biliyordum.

Nasıl internetten para kazanabilirim, nasıl gelir elde edebilirim, gibi araştırmalara koyuldum.

İlk defa internetten nasıl para kazandım, lisenin başlarındayım internetten bir site buldum, her gün giriyorsunuz, öncelikle bir hesap açıyorsunuz size 5–10 tane reklam gösteriyorlar, o reklamlara tıklıyorsunuz 1–2 soru geliyor, onları yanıtlıyorsunuz ve kapıyorsunuz. Her gün 5 dakikamı alıyordu bu ve istikrarlı olarak 2 ay boyunca yapmaya devam ettim. 2 Ayın sonunda minimum ödeme miktarına ulaşmıştım bu da 2 Dolardı.

O zamanlar Paypal vardı Türkiye’de, Paypal hesabıma Eft çıkardılar 2 Doları ve sonunda ne kadar kendi banka hesabıma aktaramamış olsam da, 14 yaşındaydım banka hesabım yoktu. Paypal hesabıma bu 2 Doların gelmesi ile kendime dedim ki, evet internetten gerçekten de para kazanabiliyormuşsun az bir miktar olsa da ve bunu kendime kanıtlamayı başardım.

Birinci adımım bu oldu, ne yaptım, 15 senedir düzenli olarak bu reklamlara tık… Tıklamıyorum elbette uzun dönemde sürdürülebilir bir model olmadığını fark ettim bunun ve kenara koydum alternatif yöntemleri araştırmaya koyuldum derken araya lisenin yoğunluğu girdi, üniversite sınavına çalışmaya başladım elbette eşşek gibi çalışmaya devam ettim ve bu pasif gelir kavramı aklımın arka bir köşesine atıldı.

Youtube’dan Kazandığım İlk Para

Üniversite sınavını kazandım, Boğaziçi Uluslararası Ticaret Bölümü’ne girdim ve hazırlıkta okurken şöyle bir kendi kendime sorgulamaya başladım. Tamam 4 sene okuduk, çalıştık buraya girdik şimdi de 5 sene burada okuyacağız ve sonunda umarım bir iş bulacağız ve para kazanmaya başlayacağız dedim ve internetten para kazanma ile pasif gelir kavramları bir kez daha ön lobuma doğru hareket etmeye başladılar.

Elbette fiziksel olarak bir hareketten bahsetmiyorum, kavramsal açıdan aktarmaya çalışıyorum bu konunun nasıl yeniden canlandığına, nasıl kafamda ateşlendiğine. Ne yaptım, İngilizcem biraz daha gelişmişti, hazırlık okuyordum Boğaziçinde çok daha rahat araştırma yapabiliyordum internette. Bu sefer aradan 5 yıl geçtiği için insanlar o kadar korkmuyordu internetten ve para kavramlarından ve yaygınlaşmaya başlamıştı, insanlar ufak tefek Youtube’dan para kazanıyordu, bloglarından para kazanıyordu, internette e-ticaret siteleri canlanmaya başlamıştı.

İnsanlar öcü gibi bakmıyordu artık internetten para kazanma kavramına ve pasif gelir kavramını daha sık duymaya başlamıştım bu dönemlerde. Ben de yine araştırmaya koyuldum ve fark ettim ki Youtube üzerinden para kazanabilirim.

Bir Youtube hesabı açtım, o zamanlar para kazanmak çok daha kolaydı, gereksinimleri çok daha düşüktü. Bir Google Adsense hesabı açıp kazanmaya başlayabiliyordunuz, çok büyük şartları yoktu. Hesabım kabul aldı, ve ne yaptım…

İşe yarar bir şey üretmek yerine internette en popüler videolar alarak, mesela internetteki en komik 10 kedi videosunu alıp bir kolaj yapıp, Windows Movie Maker ile yapıyordum o zamanlar. Yan yana yapıştırıyordum videoları, top 10 funny cat videos diye yapıştırıyordum Youtube’a.

Böyle böyle trend videoları koymaya bir şey umut etmeye başladım. Sonunda bir kaç ayın ardından umut ettiğimin fazlasını aldım. Bu videolardan bir tanesi bir şekilde viral oldu ve 2 ayda 1.6 milyon kere izlendi videolardan bir tanesi ve yanılmıyorsam 2000 Tl kazandım sırf bu videodan.

O zamanlar bankanıza direk Eft yapmıyorlardı ve Paypal ile bir entegrasyonu yoktu Youtube’un diye hatırlıyorum ve size fiziksel çek yolluyorlardı bozdurmanız için. Adresimi girdim aradan haftalar geçti ve elimde Google’dan gelen 2000 Liralık çek vardı.

Ardından çok büyük bir eşşeklik yaptım, ne yaptım? İnsanlara sorduğumda etrafımdaki, bilgili arkadaşlara, diyorlardı ki internetten bir para kazandın yurt dışından, vergi ödemen lazım bunu üstüne polis peşine düşer, başını yakarsın, 2000 Liraya değmez gibi çok fazla korkutucu yorum aldım yine ve ben eşşek gibi gidip bankaya bozdurmadım bu çekimi.

Yine videolar koymaya devam ettim Youtube’a ama hiçbiri tutmadı bu tutan video da telif hakkından patladı bir süre sonra. Bu tarz bir başarıyı bir daha elde edemedim Youtube üzerinden böyle saçma sapan içeriklerim ile. Aradan bir yıl daha geçti ve üniversite 1 veya 2. sınıftayım artık ve Adsense hesabıma bakarken 2000 Liranın geri geldiğini gördüm. Çeki kullanmadığım için süresi dolmuş ve hesabıma geri gelmiş.

Şansıma artık Youtube entegrasyonlar yapmıştı ve farklı şekillerde hesabınıza parayı yollayabiliyordu. Eft yaptım diye hatırlıyorum, bir kaç gün sonra banka hesabıma, artık banka hesabım vardı üniversitede okuyordum 2000 Lira geldi. Vergi taraflarını da araştırdım, o zamanlar düzenli bir gelir yoksa ve totalde bir miktara ulaşmıyorsa bir sıkıntı yaşamıyormuşsunuz ve öğrenci biri için 2000 lira kazanmak 2012–2013 yıllarında muazzam bir şeydi ve dedim ki kendi kendime bunu sürdürülebilir bir konuma getirebilirsem ben bu işi çözebilirsem, ileride 9–5 bir işte çalışmak istemiyorum.

Ben bu işi çözmek istiyorum dedim.

İnternetten Kazandığım İlk Pasif Gelir

Bir yandan da böyle abuk-sabuk içerikler sunmak yerine ben pasif bir gelir kazanacaksam, oturduğum yerden gelir elde edeceksem ben bunu insanlara yarar sunarak, yararlı bir şeyler yaparak yapmak istiyorum dedim. Kafamda 2 hedef vardı, bu yararı sunabilmek ve hayatımı sürdürebilecek bir gelir elde edebileceğim bir sistem kurabilmek internette. Youtube videolarına bir süre devam ettim, fakat dediğim gibi hiç biri tutmadı ve finaller midtermler derken yine kafamın arka bir tarafına atıldı bu fikirler.

Aradan bir süre daha geçti ve bölümden bir arkadaşımın web sitesi yaptığını ve bundan para kazandığını öğrendim ve bana biraz öğretmesini istedim. Bir süre sonra kendim yapabilmeye, wordpress ile basit web siteleri kurabilmeye başladım.

Bir blog açayım dedim, İngilizcem de gelişmişti, yabancı bir kaç blog açtım.

Düzenli içerik üretmeye başladım derken dijital pazarlamak kavramına da bu yıllarda girdim. Şu anda Hollanda’da finansal bir enstitüde kıdemli dijital pazarlama uzmanı olarak çalışıyorum ve okuduğum bölümden alakasız bir şey bu. Üniversitede ilgim sayesinde bu kariyer yoluna giriş yapabildim. İlginç olan şey bunları kovalarken aklımdaki şey bir kariyer yaratmak değil ve internetten para kazanmak ve pasif gelir elde etmekti. Arzuladığım şeyin tam tersi yönünde ilerleme kaydettim önümüzdeki yıllar boyunca. Arkadaşımdan öğrendim internet sitesi yapmayı, blogları kurdum ve bir süre sonra trafik çekmeye başladım bu bloglara, SEO vesaire sayesinde.

Üniversitenin son iki yılında bu yabancı bloglarımdan ayda yaklaşık 300 Lira kazanmaya başladım.

Bir öğrenci için hiçbir şey yapmadan, tabi içerik üretiyordum da, üretmesem de devam ediyordu para gelmeye reklamlardan. Mükemmel bir rakamdı bu bir öğrenci için, hiçbir şey yapmadan para yatıyordu burs gibi ve kendi emeklerim sayesinde geliyordu, havadan bir x kuruluşu bana para yatırmıyordu.

Ürettiklerim ise nispeten okuyuculara yarar sağlayan içeriklerdi, ya da öyle hatırlıyorum. Üniversitenin sonuna doğru yine finaller, bitirmek derken böyle düzenli bir gelir elde ettim. Ama elbette insanın geçinmesine veya iş bulmadan hayatını sürdürmesine yeterli olmadı bunlar.

Mezun oldum derken 9–5 bir işe girdim bir ajansta, dijital pazarlama uzmanlığı kariyerime başladım. Yine geri döndüm ve geçtiğimiz 9–10 seneye bakmaya başladım. Dedim ki lisede böyle bir hayal kurmuştum, bu yolda çok şey öğrendim, ufak tefek şeyler kazandım beni mutlu edecek. Üniversitede de 5 sene boyunca az çok uğraşmaya çalıştım kendimi çok geliştirdim, bir kariyer bile elde ettim bunun sonunda ama ne yazık ki hedeflediğim bu hedefe ulaşamadım.

Birincisi hayatımı sürdürebileceğim bir miktar elde etmek ikincisi insanlara gerçekten yararlı bir şeyler sunabilmek bu yolda. İkisini de başaramadığımı fark ettim ve tam pes etmeye doğru giderken yine pasif gelir kavramları beynimin önüne doğru hücum etmeye başladılar.

Pasif Gelir ile Hayatınızı Sürdürmek

Çalışma hayatına başladığımda dedim ki, 9–5 çalışıyorum ve arda kalan vaktimde ben yine bir şeyler yaratabilirim ve bundan gelir elde edebilirim dedim. Artık çok yaygınlaşmıştı insanlar e-ticaret siteleri kuruyorlar, Amazon’dan para kazanıyorlar, affiliate marketing yapıyorlar ve bir şekilde kazanıyordu etrafımdaki insanlar para ve ben de pes etmedim aradan 10 sene geçmesine rağmen, önümüzdeki 5 sene daha yüklenmeye devam edeceğim dedim.

25 Yaşıma girdiğim gün ilk işimde çalışırken Yirmilerim bloğunu açmaya karar verdim. Teknik şeyler anlatıyordum önce kariyerimle ilgili, sonra kitap özetleri, ekonomi, kişisel gelişim, dijital pazarlama. Kitap okudukça kendimi geliştirmeye başladım ve konular genişlemeye başladı ve bir süre sonra Yirmilerim bloğu da biraz trafik çekmeye başladı. Günde 1 Lira gibi bir şey kazanıyordum fakat insanların pozitif yorumlarını görmeye başladım. Teşekkürler işime yaradı bu içerik gibi yorumlar, arada özel mesajlar geliyordu ve görmeye başladım ki ben iki amacımdan birini yerine getirmeye başladım.

Gerçekten insanlar sunduğum şeyden yararlanabiliyordu ve bu açıdan çok tatmin olmaya başladım. Fakat para işini halen çözememiştim, 2–3 yılda blogda yazmaya devam ettim düzenli olarak. Tam 2 sene önce ise bu işi bir üst seviyeye taşımaya karar verdim ve çekingenliğimi yenerek Yirmilerim Youtube kanalımı açtım, tam 2 yıl oldu sanırım açalı. Şu ana kadar da 150'nin üzerinde video yayınladım.

Daha fazla kitleye ulaşarak, daha fazla içerik üreterek bu noktada daha fazla gelir elde etmeyi bir yandan da yine 1. hedefim olan insanlara katkılı olmayı sürdürmeye çalıştım. Ve şimdi ileri sarıyorum, videonun sonuna geliyoruz yavaştan, şimdi 47.000 abonem var, az çok videolarım izleniyor ve şu anda olduğum yer, rakam vermek istemiyorum ama Hollanda’da aldığım maaşın yüzde birini internetten kazanıyorum, Youtube ve bloğumdan, sadece yüzde birini.

Elbette Euro olarak kazandığım için burada rakamlar birazcık dengesizleşebiliyor. Fakat Türkiye’de çalışsaydım internetten kazandığım para benim maaşımın yaklaşık yüzde dörtü olurdu. Sadece yüzde dörtü, ve gözüyorsunuz kaç tane abonem var ne kadar video yayınlıyorum. Gördüğünüz gibi bu 15 yıllık serüvenimin ardından ne kadar çok fazla yol kat etmiş, çok fazla şey öğrenmiş, tecrübe etmiş olsam da geldiğim nokta amaçladığım noktadan halen çok uzak. Bu pes edeceğim anlamına gelmiyor, aynı şekilde video yayınlamaya, izleyicilerime yararlı olmaya devam edeceğim.

Ve diliyorum ki 9–5 işimden bir gün kurtulup, insanlara yarar sağlayıp, oturduğum yerden nispeten oturuyorum şu anda videoyu çekerken, para kazanabileyim. Sadete gelecek olursak, serüvenimi sizler ile paylaştım fakat bu demek olmuyor ki sizlerin yapması da veya çabalaması da 15 yıl alacak. Aksine umuyorum ki sizler benden çok daha efektif bir şekilde çok daha kısa bir sürede benim gelemediğim yerlere ulaşabilirsiniz.

Bunu insanların yapabileceğine de inanıyorum çünkü ben hiçbir zaman yüzde yüzümü veremedim bu hayalime ve hep okumam gerekti, test çözmem gerekti, üniversitede çabalamam gerekti sınıfları geçmek için. Bir şekilde bir yan iş olarak bunları sürdürmeye çalıştım, ve sonunda bir noktaya gelebildim umduğum kadar yüksekte olmasa da bu nokta. Dilerim ki siz bu yöntemlerden birine, binlerce yöntem var internette, blog ,youtube kanalı, affiliate marketing, Amazon drop shipping, e-ticaret sitesi, binlerce yöntem var. Size aktarmak istediğim şey bu videonun sonunda, bunları kesinlikle yapabileceğiniz ama internette hadi şunu yaparsan yüzlerce dolar kazanacaksın veya bir ayda bu sistemi kurup yatacaksın gibi tavsiyelerin yalan olduğu, yanlış olduğu ve sizi yanlış noktalara çektiği.

Lütfen bunlara inanmayın, ve son kez söylüyorum bu yapamayacağınız anlamına gelmiyor, kesinlikle internetten para kazanabilirsiniz, kesinlikle yeterince çaba gösterirseniz ve bir nebze şansınız var ise kendinizi geliştirir, vakit harcarsanız, böyle bir sistem kurabilir internette, yöntem kurabilir ve sonunda oturduğunuz yerden para kazanıp dilerseniz insanlara yararlı olup hayatınızı sürdürebilirsiniz. Çok zor, zor bir süreç vakit alıyor ama videoyu yapamazsınız diye bitirmeyeceğim, kesinlikle yapabilirsiniz diye bitireceğim. Fakat anlattığım serüven üzerinden anlamalısınız ki iki dakikadan oturup yapabileceğiniz bir şey değil bu.

Son olarak da en güzel yanlarından bir tanesi internetten pasif gelir elde edebilmenin, Eskiden, bu terim ne zaman ortaya atıldı bilmiyorum ama bu gelir sistemine benzer bir geliri elde etmek isteseydiniz bir emlak almalıydınız, arazi almalıydınız, ev almalıydınız veya hisselere yatırım yapmalıydınız ve bir noktadan sonra kira ile veya divident ile bir pasif gelir elde edebilirdiniz ama gördüğünüz gibi bunlar için bir kapitale bir yatırıma ihtiyacınız vardı. İnternette pasif gelir kazanabilmenizin en güzel yanı ise büyük bir kapital veya yatırım koymanıza gerek yok devasa şeyler satıp alıp önün dönüşünü veya getirisin beklemenize gerek yok.

Benim gibi neredeyse sıfırdan bunları kurup yaratmaya başlayabilirsiniz. Kapatıyoruz videoyu çok uzattım 20 dakika oldu. Elbette yaşınız ne olursa olsun hepinizin kafasında bende olduğu gibi 9–5 çalışma sisteminden kaçıp bir şekilde kendi işinizi sisteminizi kurup bundan gelir elde etmek vardır. Sizi cesaretlendirmek istiyorum bu konuda, emek harcayın, keşfedin. Bu videodan sonra araştırın internetten nasıl para kazanılabilir, ne yapılabilir. Ve gerçekten herhangi bir yöntem üzerinden spesifik olarak kendinizi geliştirerek bunu çözmeye çalışın. Dilerim ki arzuladığınız yere benden çok daha hızlı ve doğru bir şekilde ulaşabilirsiniz.

Hepinize başarılar diliyorum, şunu da diyorum ki deneyin! Yapabilirsiniz! 15 Sene önce dalga geçtiler benimle, yapamazsın dediler, çalarlar paralarını dediler. İnat ettim, kendime kanıtladım, kanıtlamaya devam ediyorum. Sizler de kendinize kanıtlayın ve çabalayın. Teşekkürler bu videoyu izlediğiniz için, bir sonraki videoda görüşmek üzere.

İçeriklerim hoşuna gidiyorsa beni sosyal medyada takip edebilirsin!

🎉Youtube Kanalı: https://www.youtube.com/c/yirmilerim

🌈 Haftalık Bülten: http://eepurl.com/do729H

🔥 Instagram Sayfası: https://www.instagram.com/yirmilerim/

📚 Blog: https://www.yirmilerim.com/

--

--