“Sigarayı Bırakma Hapı”: Büyülü Champix

Yâren N. Nacaroğlu
Türkçe Yayın
Published in
6 min readJun 11, 2020
Sigara Bırakma Yöntemleri — Champix İlacıyla Sigara Bırakma
Sigara Bırakma Yöntemleri: Champix

Geçen günlerde, anonim olarak kullandığım bir platformda sigarayı nasıl bıraktığımdan bahsettim. Alelade bir şekilde üstelik. Birden bu paylaşımım yükseliverdi ve mesaj kutum, sigara bırakma yöntemlerine dair sorularla dolmaya başladı. Sonra anladım ki sosyal ağlarda yer alan birçok sigara bırakma yönteminin yanı sıra, bu büyülü sigara bırakma ilacı, üzerinde çokça durulmuş bir konu olmamış. Dolayısıyla bu metin, böyle bir boşluğu detaylıca doldurmayı hedefliyor.

Hemen hemen 4 senedir sigara kullanıcısıydım. Günde bazen bir paket, bazense bir paketi biraz aşkın miktarda, “seve seve” sigara kullanan milyonlardan biriydim. Bugün sigarayı bırakmamın üzerinden 10 ay gibi ciddi bir zaman geçmişken, bu yazıyı yazma cüretinde bulunabilirim. Zira birçoğunuz gibi ben de zevkle, aşkla hatta sevgiyle sigara içen ve sigarayı bırakmak “istemeyen” biriydim. Onu yüceleştirdiğim bir örnek için bkz:

twitter.com/serzanya

Sigarayı Bırakma Yöntemleri

Ben, sigarayı bırakmaya yeltenip başarabilen şanslı ve nadir %3'ün içindeyim. İstatistikler, sigarayı bırakmaya yeltenenlerin %97'sinin bunu başaramadığını gösteriyor. Benim de tam 6 kez başarısızlıkla sonuçlanan bırakma girişimlerim oldu.

Allen Carr’ın meşhur sigara bırakma kitabı ve videoları, her bu işe ilk yeltenen gibi, benim de ilk yöntemim oldu. Yalnızca bir hafta boyunca süren, tamamen etkisiz bir yöntemdi kendi adıma.

Ardından “sakız, çerez, abur cubur” üçlüsünün yanına sürekli diş fırçalayarak ağzı dolu ve temiz tutarak oyalanma yöntemini denedim. Bu yöntem de sınıfta kaldıktan sonra, “Sorun sende. Bırakmayı gerçekten istiyorsan, bunlara ihtiyacın yok.” moduna geçtim. Sürekli gün belirlemeler, azaltarak bırakmalar… Her seferinde maksimum bir ayın sonunda sigaranın yanı başında buluyordum kendimi.

Keyifle sadece bir tanecik sigara yakıp, bu baş ağrılarından, karın ağrılarından hatta idrara çıkamama gibi sorunlardan onunla kurtulacağımı ve bir taneyle yetineceğimi düşünüyordum derken, al başa. Sonra ne oldu?

Resmi Gazete’de bir karar yayımlandı.

“Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanı kararı ile 4736 sayılı Kanunun birinci maddesinin birinci fıkrası hükmünden muaf tutulacakların tespitine dair karar yürürlüğe konuldu.”

16 Ocak 2019'da başlayan bu uygulamadan ve mevzu bahis ilaç olan “Champix” ilacından Ağustos 2019'da, bir yakınım aracılığıyla haberim oldu. Ekşi Sözlük’teki yüzlerce yorumdan ve abartılmış yan etkiyi okuduktan sonra, korkuyla birlikte bu ilacı araştırmaya başladım.

Büyülü ilaç: Champix

Champix’i Nasıl Ücretsiz Temin Ederiz? — Sağlık Bakanlığı Sigara Bırakma Hattı
Champix İlacı Temin Etme — Sağlık Bakanlığı 171

Nasıl temin edilir?

İki yolu var: Birinci yol, reçetesiz şekilde satılan bu ilacı eczanelerden temin etmek ve üç ay boyunca kullanmak. Güncel fiyatı: 370 tl. İkinci yol, “denemesi bedava” olan sağlık bakanlığı yoluyla ilacı temin etmek. Ama nasıl?

Not: İyi haber: bunları yazmazdan evvel, hâlâ temin edilip edilemediğini öğrenmek için 171'i aradım ve hâlâ ücretsiz bir şekilde temin edilebildiğini öğrendim.

1.Adım: Bu siteye giriyoruz. İster, Alo 171'i arıyoruz ve bize randevu oluşturmalarını sağlıyoruz. İstersek de bu siteden şehrimizi seçiyoruz. Karşımıza, “Sigara Bırakma Polikinliği” olan hastanelerin listesi çıkıyor. Bu hastanelerden randevu alıyoruz.

2.Adım: Randevuya gittiğimizde, yüksek derecede bağımlılığımız olup olmadığını, bu ilacı kullanmaya uygun olup olmadığımızı ölçmek için birkaç soru soruyorlar ve solunum testleri yapıyorlar.

3.Adım: Test sonuçlarından sonra, sistem üzerinden bizim kimlik numaramıza “başlangıç ilacı ataması” yapıyorlar. Sonrasında, hangi sağlık merkezinde şu an ilaç stoku olduğunu öğreniyoruz.

4.Adım: Stok bulunan sağlık merkezinden, kimlik numaramız ve imzamızla, ilacımızı ücretsiz şekilde alıyoruz. Hepsi bu kadar!

Nasıl kullanılır? kısmına geçmeden önce, başlangıç ilacınız bittikten sonraki ikinci ilaç temini aşamasına geçelim.

5. Adım: Başlangıç ilacımız bittiğinde, “Devam Hapı” almak için yeniden randevu alıyoruz. Bazen bir daha görüşmeye alıyorlar, bazense doğrudan randevu veren sekreterlik, üzerinize ilaç ataması yapıyor.

İyi de Champix sigarayı nasıl bıraktırıyor?

Champix, diğer ilaçlar gibi sonradan sigara bırakmaya etkisi gözlemlenen bir ilaç değil; doğrudan sigara bıraktırma amacıyla üretilmiş bir ilaç. Nasıl bıraktırıyor sorusuna İstanbul Tıp Fakültesi’nden Göğüs Hastalıkları Uzmanı Doç. Dr. Çağlar Çuhadaroğlu’nun bir cevabı var:

“ CHAMPIX, nikotini taklit edip beynin nikotine olan bağımlılığını tatmin ediyor. Ve nikotine ihtiyaç duyan beyindeki reseptörlerin (alıcı) sayısını azaltıyor ve tekrar üremelerini engelliyor.”

Daha bizce anlatalım (Donanım Haber’de Rwenzori kullanıcından):

Champix etken maddesi, sigaradaki nikotinden önce beyindeki nikotini kapan bölgeleri kapatıyor, nikotin geldiğinde suratına kapanmış kapılardan geçemiyor, ayrıca Champix, nikotinin beyinde salgılattığı bazı maddeleri de kısmen salgılatmayı becerdiğinden sinirlilik vs. gibi sigara bırakma belirtileri minimum olarak görülüyor!

İlacın ilk deneylerine göre, bir yıl sonra Champix kullanan bağımlılarının %40'ında sigarayı bıraktığı gözlenmiş. Buradaki detay şu: bu kişiler, 1 yıl sonra sigaraya yeniden başlamamış!

Champix Nasıl Kullanılır?

Yukarıdaki görsel, başlangıç paketinin tamamı.

İlk hafta: İlk 3 gün hafif dozajla günde 1 tane, 4. günden itibaren yine hafif dozajla günde 2 tane kullanıyoruz. Bu hafta boyunca, sigara içmeye devam ediyoruz. En can alıcı ve teşvik eden kısım bu. Bu hafta, yan etkilerin neredeyse hiç görülmediği, sigara isteğinize dair hiçbir etkinin olmadığı hafta.

İkinci Hafta: İkinci hafta içinde 8–14. günler içinde bir tanesini seçip en solda boşluk bırakılan yere yazıyoruz. O gün, sigarayı bıraktığınız gün olacak. Ben doya doya vedalaşmak için 14. gün seçmiştim.

İkinci haftanın 10.gününden itibaren, garip bir sarsılma yaşıyorsunuz. Canınız istememeye, içtikçe mide bulantınız olmaya, karın ağrıları yaşamaya başlıyorsunuz. Gittikçe, kendi isteğinizle içemez hale geliyorsunuz.

Ben, 14. gün “Ey ilaç, sen mi büyüksün ben mi?” edasıyla içmeye devam ettim. Ama elimde değil, öyle güçlü bir tiksinti hissi ki her yaktığınız sigarayı birinci nefeste atıyorsunuz. Başlayamaz hale getiriyor ilaç.

Üçüncü Hafta ve Sonrası: Dozajın hayli yükseldiği aşama burası. Bu hafta, ilaç içemez hale geldiğiniz, yan etkileri hissetmeye başladığınız hafta olacak. Kabuslar, mide bulantıları, karın ağrıları olası. Ben ikinci aya dek hiçbir yan etki yaşamadım, ama ekşi sözlük yazarlarının 108 sayfa entry girdiği yan etkileri de görmeden geçemiyorum.

Bundan sonra yaklaşık 12 hafta önerilen süreçten geriye 9 hafta kalıyor. Ben başlangıç paketinden sonra, devam hapını edindim ve tüm yan etkilere rağmen, ilaçta direttim ve devam ettim.

Bu süreç, alışkanlıkları aratsa da biyolojik olarak sigara krizlerine girmiyorsunuz. Sigaranın eşlikçileri olarak bilinen rutinlerinizi arıyorsunuz, arkadaşlarınızlayken katlanamaz oluyorsunuz vs. ama hepsi bu kadar. Üç aylık yoğun bir sürecin ardından, geriye hiçbir istek kalmıyor.

Önemli Noktalar:

  • Doktorunuz da önerecektir ama baştan söyleyeyim: En az 12 haftalık kullanım öneriliyor. Sigarayı ikinci hafta bıraktığınızı düşünürek ilacı da bırakırsanız, hiçbir anlamı kalmayacak ve sigaraya tekrar döneceksiniz. İlaçlarınızı, tüm yan etkilere rağmen tamamlayın. Hatta doktorunuz ilacın başarı oranını artırmak için bir doz daha kullanmanızı dahi önerebilir.
  • İlacı, 12 saat aralıkla “zamanında” kullanın.
  • İkinci haftanın belirlediğiniz gününde bırakamazsanız dert etmeyin, üçüncü haftadan bir gün seçin.
  • Bağımlılığınız azaldıkça yan etkiler artacak, merak etmeyin. İlaç, nikotini taklit etmeye devam ediyor ve sizin bağımlılığınız azaldıkça, bundan olumsuz yönde etkilenmeye başlıyorsunuz.
  • Kahve, çay, sigara üçlüsü, gözümü açtım sigarası veya yemek sonrası sigarası gibi tatlı zevklerinizle ilk 14 gün doya doya vedalaşın. İsteseniz dahi bir daha o zevki alamayacaksınız.
  • Sağlık Bakanlığı’ndan yalnızca bir kez ilaç temin edebileceğinizi unutmayın.
  • Sigarayı bıraktıktan sonra alınan kilolar, ilk 6 ay hızla artarken, sonrasında kendi normaline dönüyor ve vücuttan atılıyor. İlk 6 ayı sporla yürütme şansınız varsa, ne âlâ. Kızlar, merak etmeyin, sigaradan arta kalan ciddi bir bütçeyi spor salonlarına gömmek için yeterince bütçeniz ve enerjiniz olacak.

Bugünün sigara paketi rakamlarıyla (günlük 18 tl), her yıl 6.480 tl fazladan paranız olacak. Sürekli aranma halinden sonsuza dek kurtulacaksınız. Mekanlarda, ev buluşmalarında, sokaklarda ve duraklarda, rahatsız eden kişi olmayacaksınız. Arabanız ve eviniz, “bekar evi kokusu” ile nitelendirilmeyecek.

Arta kalan bütçe için alternatifler:

  • Her yıl başka bir ülkeye gidebilirsiniz. Ben bu kez ilk kez Almanya’ya gittim. Üç şehirde 15 gün turladım.
  • Kendinize kaliteli bir kahve makinesi alabilir veya ikinci nesil kahveciliğe dair araçlar edinebilir, eğitimler alabilirsiniz.
  • İyi bir spor salonuna abone olabilir veya bir dans okuluna kaydolabilirsiniz.

Medium’a yabancı olanlar için:

Zaman ayırdığınız için teşekkür ederim. Eğer yazıyı beğendiyseniz soldaki alkış butonuna dokunabilir (basılı tutarak 50'ye dek alkış atılabiliyor üstelik!) veya kendi kitlenizle paylaşarak yayılmasını sağlayabilirsiniz.

Konuyla ilgili herhangi bir sorunuz varsa, bana aşağıdaki kısımdan yorum yoluyla veya mail yoluyla hemen ulaşabilirsiniz.

Mail adresim: nacarogluyaren@gmail.com
Twitter adresim: https://twitter.com/serzanya
Instagram adresim: instagram.com/serzanya

Edit (12.04.2021):

Aylar sonra tekrar herkese el sallıyorum. Bu yazı, Temmuz ayından bu yana 58K kişi tarafından okundu. Ortalama okunma süresi 5 dakika 38 sn. Ekim ayındaki yükselişinin ardından ortalama günde 600–700 kişi tarafından okunması bir yana; “Champix” aramalarında Google’da ilk sayfada 4.sırada görüntüleniyor.

Bu deneyimimin ardından ortalama 100–200 kişi arası mesaj aldım. Her birine tek tek cevap ve öneri ilettim. İçeriğin karşılıksız yarar ve deneyim paylaşımı sunmaya devam edebilmesi için Medium Upgrade’e geçmedim, geçmeyeceğim de. Bu kadar çok insanın, böylesine zor bir dönemde kaygılarını anlıyorum. İlginiz için çok teşekkür ederim.

Herkese yolculuğunda bol şans!

--

--