Tutku Ekonomisi Nedir?

Yağız Bayrak
Türkçe Yayın
Published in
2 min readJul 11, 2021

‘Ya ben çok güzel seramik bardak yapıyorum ve yapmayı da çok seviyorum. Artık bu işe yöneleceğim’.

Geçtiğimiz birkaç ay boyunca etrafınızda kaç kişiden duydunuz bilmiyorum ama ben çok duydum. Tutkularımıza ve sevdiğimiz alanlara yöneliyoruz, bu alanlarda sürdürülebilir bir hayat kurma planları yapıyoruz. Alan porselen değil de bambaşka bir şey olabilir fakat ana fikir hep aynı.

Ege’de kafe açma modası bitti, çok yaşa seramik!

İçe Dönüş Ve Gecikmiş Kişisel Keşifler

Pandemi döneminin psikolojik etkilerini ve sonuçlarını yazmayan kalmadı diye düşündüğüm için o konuya çok girmiyorum. Eve kapanıp kendi başımıza kaldığımız bunca ay yaşadık ve bu sürenin sonunda bazı şeylerin farkında vardık. Belki de hep farkındaydık fakat şehir gürültüsü, bitmeyen e-mail trafiği, susmayan bildirimler, arkadaşımızın IG storysine ateş atmak falan derken bir türlü dikkatimizi veremedik.

Hayatta hangi işi sevdiğimizi anlamanın kolay olduğunu düşünmüyorum, yaşam boyu devam eden bir süreç olabilir bu. Fakat neyi sevmediğimizi anlamak deneme yanılma yöntemini kullanarak nispeten daha kolay diye düşünüyorum. Örneğin ben, ilk işim olan search engine marketing’den nefret ettiğimi okuldan sonraki ilk işimde çabucak anladım. Kağıt üzerinde baktığımızda o dönem çok büyüyen ve fırsatlarla dolu bir alandı.

Evde olduğumuz ve kendimizi dinlediğimiz dönemde neyi yapmak istemediğimizi anlamaya fırsat bulduk. Neyi yapmak istediğimizi bulduysak ne mutlu bize, fakat sevmediğimiz bir şeyi bulmak da çok önemli bir adım.

Geleneksel işlerin ve çalışma sisteminin çöküşüne şahit olduktan sonra, hiçbir şeyin garantisi olmadığını anladık ve kendimizi geliştirmekten başka bir çıkar yolun bizi kendi kendine yeten bir hayata götüremeyeceğini gördük. Yarın öbür gün, standart işlerde bize gerek kalmayabilir. Bir pandemi dünyayı vurabilir, milyonlarca iş imkanı bir anda kapanabilir ve garanti gözüyle baktığımız maaşlarımız bir anda yok olabilir. Peki o zaman ne yapıyoruz? Tutkularımıza yöneliyoruz.

Tutku Ekonomisi

Sevdiğimiz şeyleri geç de olsa fark ettikten sonra, bunlardan nasıl para kazanılacağını araştırmaya başladık. İsterseniz seramik yapıp shopier üzerinden satın, isterseniz twitch’te oyun oynayın. Tutkunuzu paraya çevirebilecek bir çok uygulama (patreon, twitch, shopier, shopify, hatta tutkuların ‘bambaşka bir boyuta’ ulaştığı only fans) sayesinde ilgi alanımız ne olursa olsun paraya çevirme ihtimali var. Kendi kendimize sürdürülebilir bir nakit akışı kurmanın yöntemleri COVID döneminde hızla artıyor. Buradaki sürdürülebilirlik teriminin, minimalist anlamına gelmediğini belirtmek istiyorum. ‘Bir kuru ice white chocolate mocha ve bir kruvasan yeter’ gibi bir düşüncede hiç değilim şahsen çünkü herkesin hayat tarzı ve harcama şekli kendine ait. Fakat sevdiğimiz hayatı yaşamanın yöntemlerinin artık değiştiğini fark ettiğimiz bir süreçten geçiyoruz.

Bütün bu farkındalık sürecinin ekonomiye dönüşü ise tutku ekonomisi ile oluyor. Bir sonraki yazım ise, tutku ekonomisinin bir sonucu olan ‘Creator Economy’ üzerine olacak. Türkçe terimi henüz net olarak oturmadığı için Creator dedim, linçlemeyin.

Görüşmek üzere

--

--