Ultra Başarılı İnsanlardan Aşırdığım 12 Güçlü Alışkanlık

Yiğit Yılmaz
Türkçe Yayın
Published in
6 min readJul 12, 2017
Tomas Laurinavicius — Bali, Indonesia

Bu yazı içeriği boşaltılmış kişisel gelişim makalelerinden biraz farklı. Yazıyı uzun zamandır keyifle takip ettiğim yaşam tarzıyla ilgili araştırmalar yapan girişimci Tomas Laurinavicius Medium.com’da paylaştı ve oldukça ilgi çekti. Çok beğendiğim bu makaleyi geri dönüp birkaç defa okudum ve önemli gördüğüm yerleri hem yazıyı daha iyi anlamak hem de geri dönüşlerimde daha kısa sürede okumak için özet çıkardım. Sizin de işinize yaraması dileğiyle…

1-) ERKEN KALMAK

  • Ne kadar erken o kadar iyi.
  • Başarılı insanlarla ilgili pek çok makalede ve röportajda bu kişilerin başarısında ve düzenli hayatlarında erken kalkmanın önemine dikkat çektiğini gördüm.
  • Erken kalkmayla ilgili ilham verici bir makale.

2-) LİSTE YAPMAK

  • “O iş için zamanım yok” insanlardan sıkça duyduğum bir cümle.
  • You have time, I have time, Barack Obama has time.
  • “Zamanım var” diyebilen insanların yaptıkları şey işlerini önceliklendirmek.
  • Ya bir şeyde çok usta olursunuz ya da birden fazla şeyde vasat. Ama ikisi birden olamazsınız.
  • Liste yapmak, özellikle el yazısıyla yapılan listeler, beyninizi tek bir konuya yoğunlaşması gerektiğine inandırır.
  • Bir şeye çalışmaya başladığınızda aklınıza o an yaptığınız iş yerine yapmanız gereken birçok fikir gelir. “Daha sonra yapılacaklar listesi” oluşturun ve bu dikkat dağıtıcı şeyleri oraya not alın. Bunu yaptıktan sonra beyniniz onları tamamlanmış bir görev olarak düşünecek ve kendi işinize odaklanmaya devam edebileceksiniz.
  • Esas konunuza odaklanmalı, sonsuz fırsatlara ve dikkat dağıtıcı şeylere kocaman bir “HAYIR” diyebilmelisiniz.
  • Warren Buffet’ın önceliklerini planladığı ve sıraladığı verimli bir yöntemini buradan inceleyebilirsiniz.
  • Hiçbir şey yapmamak, her şeyi yapmaya çalışmaya göre pek çok durumda sağlığınız, uykunuz, esas hedefiniz için daha iyidir.

3-) ALIŞKANLIKLARINIZI İSTİFLEMEK

  • Alışkanlıkların istiflenmesinin anlamı, sabah rutininizi senaryolaştırmak ve çoğu sabah kendinizi günün geri kalanını bir patron gibi yaşamaya hazırlamak diyebiliriz.
  • Örnek olarak;
  • Saat 5’te kalkacağım.
  • Uyandıktan sonra su içeceğim.
  • Su içtikten sonra esnetme yapacağım.
  • Esnetmeden sonra yemek yiyeceğim.
  • Yemekten sonra 15 dakika meditasyon yapacağım.
  • Meditasyondan sonra 20 sayfa okuyacağım.
  • Okumadan sonra 500 kelimelik yazı yazacağım.
  • Yazıdan sonra günü planlayacağım ve en önemli görevi belirleyeceğim.
  • Planlamadan sonra onaylamalar yapacağım(“Ne yapmak istiyorum?” ,“ neden bunu yapmak istiyorum?” gibi)
  • Onaylamalardan sonra görevleri yaparken kendimi hayal edeceğim.
  • Hayal etme bitince en önemli görevim üzerine çalışacağım.
  • En önemli görevimden sonra egzersiz yapacağım.
  • Alışkanlıklarınızın üzerine alışkanlık istiflemeye başladığınızda kullandığınız sıra da sizin alışkanlığınız haline gelir.
  • Alışkanlıkların en güzel yanı onları yaparken düşünmenize gerek kalmaz, otomatik olarak yaparsınız.
  • Günlük alışkanlık istiflerimin bir parçası olarak sabah 5’te kalktım, su içtim, esnetme yaptım, yemek yedim, meditasyon yaptım ve bu makaleyi sabah 6’da kaleme aldım.

4-) ESNETME

  • Son araştırmalar gösteriyor ki, sadece 30 dakika oturduktan sonra bile metabolizmanız %90 yavaşlıyor.
  • Uzun süre oturmanın mental ve fiziksel sağlınız için pek de iyi olmadığını biliyorsunuzdur. Fakat ofis sandalyelerinin sağlınız için sigaradan bile kötü olduğunu ve HIV virüsünden daha fazla insan öldürdüğünü biliyor muydunuz?
  • Son geliştirdiğim alışkanlıklardan birisi de esnetme. İlk başlarda zaman kaybı olarak gördüm ama sabah rutinimle ve antrenmanlarımla birleştirince daha uzun süre dik oturabildiğimi, sırt ağrılarımın azaldığını ve daha esnek hissettiğimi gözlemledim.

5-) PODCAST DİNLEMEK

  • Hayatımın uzunca bir döneminde sürekli anlık zevkler arıyordum, çoğu zaman sıkıcı hayat tarzımdan kaçmak için çizgi filmler, filmler, diziler izleyerek hayal kuruyordum. Ekrandaki insanları taklit ediyordum ve onların başarılarıyla mutlu oluyordum.
  • Daha sonra ileride yaşamak istediğim hayat için kendime yatırım yapmaya karar verdim ve olabileceğim en iyi kişi olabilmek için sürekli çalışıyorum.
  • Dizileri izlemekten, saçma videolarla zaman geçirmekten vazgeçtim ve müzik dinlerken harcadığım zamanı en aza indirdim.
  • Bunların yerine daha fazla öğretici, kişiliğim üzerinde pozitif etki bırakacak ve ilham verecek şeyler olsun istedim.
  • Podcast dinlerken gördüğüm bazı faydalar şöyle:
  • Yeni şeyler öğrenmek
  • Yeni bir bakış açısı kazanmak
  • Konsantre kalmak
  • Yeni ilhamlar bulmak
  • Moralimi yükseltmek
  • Ben çok satan yazarlar, üst düzey performans gösteren kişiler, girişimcililik gibi konulara meraklıyım. Podcast listemi kontrol edin belki kendiniz için de bir şeyler bulabilirsiniz.
  • The School of Greatness with Lewis Howes
  • The Tim Ferriss Show
  • The $100 MBA Show
  • The Fizzle Show
  • The Cubicle Crashing Podcast by Lydia Lee
  • Entrepreneur on Fire

6-) MEDİTASYON

  • Bir yıldan fazla bir süre düzensiz bir şekilde meditasyon yaptım. Fakat Kuzey Tayland’ın dağlarında geçirdiğim 10 gün boyunca en kısası 15 dakika sürecek şekilde haftada en az 5 kez meditasyon yaptım.
  • Bu seanslar gerçekten sakin kalmama, hayatımdaki olayları kabul etmeme, yaşadığım an ile barışık olmama yardımcı oldu.
  • Yeni araştırmalar, farkındalık ve meditasyonun stres hormonu kortizolun daha az salgılanmasını sağladığını gösteriyor.
  • Eğer henüz meditasyonu denemediyseniz, deneyin! En azından üç gün meditasyon yapın ve nasıl hissettiğinizi gözlemleyin.
  • Başlamak için sizlere Headspace ya da Calm mobil uygulamalarını tavsiye ediyorum. Günde en az 10 dakika boyunca nefesinize ve rahatlamaya yoğunlaşın.

7-) OKUMAK

  • Nasıl daha fazla kitap okuyabilirim? Bu soruya kafamı takmıştım ve hızlı okuma, kitap özetleri, sesli kitaplar gibi olabilecek bir çok yolu denedim.
  • Keşfettiğim cevap basit: Eğer daha fazla kitap okumak istiyorsanız daha fazla zaman yaratın!
  • Uyandığınızda okuyun, yatmadan önce okuyun, kafede kahve beklerken okuyun!
  • Bu size günde 20–40 sayfa civarında bir okuma sağlayacak ve ayda ortalama 2 kitap daha fazla okuyabileceksiniz.
  • Umarım size kitabın ne kadar faydalı olduğunu anlatmama gerek yoktur. Eğer Warren Buffet ve Mark Zuckerberg gibi milyonerler bir yılda yüzlerce kitap okuyabiliyorsa, Elon Musk kitap okuyarak roket bilimini öğrenebiliyorsa, önemli olsa gerek.
  • Uzun yıllar kitap okumak sizin düşüncelerinizi şekillendirecek, pek çok konuda bilgi sahibi yapacak ve daha yaratıcı hissetmenizi sağlayacak. Kitap okumayı önceliğiniz haline getirin.

8- ) YAZMAK

  • Yazmak, hayat tarzımı pozitif yönde etkileyen en önemli şey.
  • Yazmak sadece beni daha rehabilite etmekle kalmayıp, daha derin düşünmeme ve daha yaratıcı fikirler ortaya çıkarmama olanak sağlıyor.
  • Bir kez yazdığınızda ve internette paylaştığınızda potansiyel birçok kişiye ulaşabilecek ve kendinizi tekrar etmenize gerek kalmayacak.
  • Net ifade edilen düşünceler size daha fazla arkadaşlık ve insanlara etki etme olanağı sağlayacak.
  • Psikolog Roy F. Baumeister’e göre beynimiz her zaman tamamlanacak görevler arıyor. Eğer kafanızda bir fikir dönüp dolaşıyorsa onu bir yere not düşüne kadar sizi meşgul edebilir.
  • Düşüncenizi bir kere kaydettiğinizde beyniniz onu tamamlanmış bir görev olarak algılayacak ve hayatın tadını çıkarmaya devam edeceksiniz.
  • İnsanların geceleri uyanıp kafalarındakilerini bir peçeteye ya da yatağının yakınlarında ne varsa yazmadan neden uyuyamadıklarının açıklaması.

9-) EN ÖNEMLİ GÖREVİ BELİRLEME (MIT — Most Important Task)

  • En önemli görevimi belirlemek ve gün boyunca ona odaklanmak benim için en hayati önemi taşıyan işimi yapmamı ve ana hedefime bir adım daha yaklaşmama yardımcı oluyor.
  • Daha sonra eğer hala enerjim varsa, ikincil ve üçüncül görevlerime daha sonra da ayak işlerini halletmeye odaklanıyorum.

10-) ONAYLAMALAR YAPMAK

  • Onaylamalar yapmayı daha önce duymuştum fakat hiç zaman ayırmamıştım. Benim için de oldukça yeni bir konsept diyebiliriz.
  • Şu aralar her sabah kendi kendime kısa, pozitif konuşmalar yapıyorum.
  • Ben yaratıcıyım, üretkenim, kendime güveniyorum, sakinim, etkileyiciyim, liderim, ilham vericiyim, mütevazıyım, zekiyim, yenilikçiyim.
  • Bu gerçekten bana o günüm için küçük destekleyici yardımlar sağlıyor ve her ne yapıyorsam ilave özgüven katıyor.

11-) ZİHİNDE CANLANDIRMAK

  • “Zihin her şeydir. Ne düşünürseniz, o olursunuz.” -Buddha
  • İyi bir atlet ile harika bir atlet arasındaki fark onların mental sağlamlığı ve hayal güçleridir.
  • Spordaki en çok kullanılan klişe “Performansın %90’ı mental kaynakladır” der.
  • “Ben büyük bir hayal etme inananıyım. Yarış boyunca zihnimde koşarım böylece hazırlandığımdan daha da hazır hissederim.” –Allyson Felix 2012 Olimpiyat şampiyonu
  • Hayal etmenin akıllara durgunluk veren en önemli faydasından Dr. Maxvell Maltz kült kitabı Psikosibernetik’te şöyle bahseder: “Bilinçaltınız gerçek olaylarla etkili bir şekilde canlandırılmaların farkını söyleyemez. ”
  • Öğrenmek istediğiniz erken kalkmak ya da yavaş yemek gibi basit bir şeyi zihninizde canlandırmayla başlayın.
  • Bu yolla daha kompleks şeylere geçmeden önce zihninizin canlandırma gücünü geliştirebilirsiniz.

12-) EGZERSİZ

  • On yıldan fazla zamandır egzersiz yaptım. 12 yaşında atletizme başladım ve birçok mağlubiyetler, mücadelelerle yüzleştim. Hem bedensel hem de zihinsel gelişim kaydettim.
  • Son üç yıldır atletizmin yerini ağırlık kaldırma, esnetme, koşma gibi şeyler aldı. Ara ara da yoga, sörf, tenis, frizbi gibi yeni şeyler deniyorum. Şu an düzenli olarak haftada 4–5 kez spor yapıyorum.
  • David J. Linden’e göre yoğun egzersizler zindelik hissi, endişelerde azalma ve acı eşiğinizde bir artma sağlıyor.
  • Bundan daha da önemlisi sabahları yaptığım egzersizler bana başarmışlık hissi ve diğer görevlerim için motivasyon sağlıyor.
  • Eğer sabah rutinimde yalnızca bir alışkanlık bırakmam gerekseydi o kesinlikle egzersiz olurdu.
  • Egzersiz yapmak sayısız mental ve fiziksel faydalara yol açıyor:

–Hafıza ve düşünme becerilerini artırır: Birçok araştırmayı göre beynimizin düşünmeyi ve hatırlamayı sağlayan bölümü egzersiz yapan insanlarda yapmayanlara göre daha aktif.

-Ürekenliği artırır: Egzersiz yapmak vücudunuzda salgılanan endorfin miktarını artırır ve endorfin üretkenliğinizi olumlu etkiler.

-Egzersiz özgüveninizi artırır: Egzersiz vücudunuzun rahatlamasına ve gençleşmesine yardımcı olur.

-Vücut çalışmak = Daha iyi uyku: Eğer uykusuzluk ilgili bir sorununuz varsa ve bir çözüm arıyorsanız cevabınız vücut çalışmak. Vücut çalışmak zihninizin daha rahat olmasına yardımcı olur.

-Ruh halinizi düzenler: Egzersiz yapmanın duygusal olarak pozitif bir etkisi vardır. Stres ve kaygıyı azaltır.

SONUÇ OLARAK;

Bu benim şimdiye kadar yazdığım en uzun posttu ve hepsini okuduğunuz için sizi kutluyorum. Bu alışkanlıklar, rutinler tek gecede oluşmadı. Hepsinde bir deneme ve yanılma anlarım oldu. 7 gün boyunca sabah 5’te kalktım fakat sonra zinciri kırdım 11’de uyandım. Haftalar boyunca ne okudum ne yazdım. Hasta oldum egzersiz ve meditasyon yapamadım.

Elbette yeni hayat tarzınızı oluştururken başarısızlıklarınız olacak. Eski alışkanlıklarınızı geride bırakmaya çalışın, asla pes etmeyin. Olmak istediğiniz kişi olduğunuzu fark edene kadar tekrar ve tekrar deneyin.

Bu ve bunun gibi paylaştığım içerikleri takip etmek için:

NOT: Bu yazının Türkçe’ye çevrilmesinde makalenin yazarının izni vardır.

--

--