UML Diyagramları

iammbrn
Türkçe Yayın
Published in
3 min readMar 19, 2024

1-) UML Use Case Diyagramı Nedir?

Use case diyagramı, bir yazılım geliştirme sürecinde kullanılan bir araçtır. Bir yazılım projesinin gereksinimlerini belirlemek ve işlevselliğini tanımlamak için kullanılır. Use case diyagramı, bir sistemin hangi işlevleri gerçekleştireceğini ve bu işlevlerin kullanıcılar, sistem ve dış sistemlerle nasıl etkileşimde bulunacağını gösterir. Bu diyagramlar genellikle Unified Modeling Language (UML) adı verilen bir standartla oluşturulur.

Use case diyagramı, kullanıcılar (aktörler) ve sistem arasındaki etkileşimleri görselleştirir. Aktörler, sistemle etkileşimde bulunan tüm varlıkları temsil ederken, use caseler sistem tarafından gerçekleştirilen işlevleri tanımlar. Bu diyagramlar, yazılım gereksinimlerini anlamak, tasarımı görselleştirmek ve proje paydaşları arasında iletişimi kolaylaştırmak için yaygın olarak kullanılır. Örnek olarak aşağıda benim çizdiğim İkinci El Araç Sistemi use-case diyagramını inceleyebilirsiniz.

“Use Case Diyagramı” Çizim bana aittir.

2-) UML Use Case Senaryosu Nedir?

Use case senaryosu, bir sistem veya yazılımın belirli bir kullanım durumunda nasıl davranacağını tanımlayan ayrıntılı bir anlatımdır. Bir use case senaryosu, bir kullanıcı veya sistem etkileşimi üzerinden belirli bir işlevselliği açıklar. Bu senaryolar, bir sistemde hangi adımların izleneceğini, hangi koşullar altında hangi aksiyonların gerçekleşeceğini ve sonuç olarak ne gibi çıktılar elde edileceğini belirtir. Örnek olarak aşağıda benim çizdiğim İkinci El Araç Sistemi use-case senaryolarını inceleyebilirsiniz.

“Üye Ol Senaryosu” Çizim bana aittir.
“İlan Verme Senaryosu” Çizim bana aittir.

3-) UML Ardıl Islem (Sequence) Diyagramı Nedir?

Ardıl işlem (sequence) diyagramı, bir sistemdeki nesneler arasındaki etkileşimleri ve bu etkileşimlerin sıralamasını görselleştiren bir modelleme aracıdır. Bu diyagramlar, bir sistemdeki farklı bileşenler arasındaki zaman sırasını ve mesaj alışverişini temsil eder. Nesneler arasındaki iletişimlerin nasıl gerçekleştiğini ve hangi sırayla gerçekleştiğini göstererek sistem davranışını açıklarlar. Örnek olarak aşağıda benim çizdiğim İkinci El Araç Sistemi use-case ardıl işlem(sequence) diyagramlarını inceleyebilirsiniz.

“Üye Ol Sequence Diyagramı” Çizim bana aittir.
“İlan Ver Sequence Diyagramı” Çizim bana aittir.

4-) UML Sınıf Diyagramı Nedir?

UML (Unified Modeling Language) sınıf diyagramı, bir yazılım sisteminin yapısını görselleştiren ve nesneler arasındaki ilişkileri modelleyen bir diyagram türüdür. Bir sınıf diyagramı, bir yazılım sistemindeki sınıfları, bu sınıfların özelliklerini (alanlar veya öznitelikler) ve davranışlarını (metodlar veya işlevler) gösterir. Ayrıca sınıflar arasındaki ilişkileri, kalıtım (inheritance), birleştirme (composition), bağlantı (association) gibi ilişki türlerini de ifade eder.

“Sınıf Diyagramı” Çizim bana aittir.

Bu yazıda UML diyagramlarına ilişkin kendi örnek uygulamalarımı paylaştım. Umarım açıklayıcı ve ilgi çekici bir içerik olmuştur. Bu konuda sağladığı çok değerli bilgiler için Deniz Kılınç hocama çok teşekkür ederim. “iammbrn”

--

--