Varoş Marketing… Seladan Sonra Sektörü Defnediyoruz

Sercan Yılmaz
Türkçe Yayın
Published in
3 min readMar 30, 2022

Vakit bulamadığım için uzun zamandır hiçbir şey yazmıyordum. Hatta Medium sayfamın giriş bilgilerini unutmuş; kişisel web sitemi kapatmış, her şeyden elimi çekmiştim. Bir süredir hizmet, eğitim veya danışmanlık vermiyorum ve bundan hiç şikayetçi değilim. Bugüne dek edindiğim bilgi ve deneyimlerimi sadece kendi yatırımlarımız için kullanıyorum.

“Kafam rahat en azından.” dedikleri mesele.

Ancak yakın amanda sektörden yakın arkadaşlarım ve ortaklarımla da şunu fark ettik; son 3–4 yıldır sadece para tuzağı olarak hazırlanmış mesnetsiz dijital pazarlama eğitimlerinden sertifika almış birçok insan gerek ajanslarda, gerekse özel şirketlerde pek barınamıyor. Bu dandik eğitimlerden çıkıp kendisini yeterli gören, “ağasın, paşasın” gazını almış ve kendisini geliştirmeye gerek bile görememiş kişilerin bolluğu, dijital pazarlama ve e-ticaret ekosistemindeki yetişmiş ve yetenekli kişi sayısının canına okumuş, içinden geçmiş; teşbihte hata olmazmış.

Dün de sosyal medyada dolaşırken bir reklam çıktı karşıma:

“Dijital Pazarlama Eğitimi 490 TL”.

Eğitimin içeriğinde pazar yerlerinin kullanımı, Wix gibi hazır sistemlerle site kurmak ve tüm dijital pazarlamanın alt başlıkları mevcuttu. Şimdi ben zaten eminim ki bu eğitimleri hakikaten hakkıyla 490 liraya verecek babayiğit yok. Olmasın da nitekim, ayırdığınız zamana değmez. Öte yandan, yine bu başlıkların hepsini hakkıyla verecek düzeyde yetişmiş kişi sayısının da ülke genelinde pek fazla olduğunu sanmıyorum.

Şimdi siz “Serbest piyasa” diyebilirsiniz ama kazın ayağı öyle değil; vallahi değil, billahi değil :) Bir kere sizin serbest piyasa dediğiniz şey zaten vahşi kapitalizm; her zaman birilerinin omuzuna basarak, yıkarak, ezerek, parçalayarak büyümek zorundasınızdır ama ben buna değinmeyeceğim. Mesele şu:

490 TL karşılığında sunulan bu “her şeyci uzmanı” eğitiminden sertifika sandığı müsvedde parçası ile mezun olan kişiler bir uzman/danışman olarak kendileri hizmet sunmak gayesiyle, bir şirkette çalışmak gayesiyle veya ajansta çalışmak niyetiyle piyasaya atıyorlar kendilerini. Tabii iş hayatınca girince işin rengi değişiyor. Yetersizlikle yüzleşmek de zor tabii hele ki Y ve Y-Z arasına denk gelen bir jenerasyon için.

Lütfen; çok rica ediyorum saçma sapan bir fiyatlandırmaya sahip eğitimlerle umutlanmayın; hadi imkan, bütçe buna yetti, en azından olduğunuz yerde saymayın; öğrenecek çok şey var ve asla bitmiyor. Bir de, bizim sektörde kibirli insan çok; farkındayım. Yaklaşıp iki kelime soru soramazsınız. Geçtiğimiz günlerde bana soru soran gencecik, 18 yaşında bir arkadaşı direkt arayarak sorularını cevapladım; yardımcı olmaya çalıştım. Ne kadar şaşırdığını size anlatamam inanın.

Buradan da duyurmak isterim ki, gerçekten yardıma ihtiyacı olan kim varsa kendi uzmanlığım dahilinde, direkt olarak bana iş yükü oluşturmadığı müddetçe yardımcı olmaya çalışıyorum. Bilhassa öğrenciler, yeni mezunlar yahut güç bela kendi girişimlerini kurmuş kim varsa deneyimlerimi paylaşmaya hazırım. Yeter ki gidip bu tuzak olarak hazırlanmış ve adına “eğitim” denmiş saçma yollara yönelmeyin.

Uzmanı olduğu alanda tek becerebildiği, sosyal medya hesaplarına takipçi satın alıp bu uzmanlığın eğitim fiyatını öldürmek olan biri, size ne katabilir ki?

--

--

Sercan Yılmaz
Türkçe Yayın

Dijital Pazarlama Uzmanı | Growth Marketer | Eğitmen