Yeni Keşfettiğim Karanlık Tarafım

Emre Peker
Türkçe Yayın
Published in
3 min readJun 8, 2022

Star Wars serisini izlemeyenlerin bile tanıdığı bildiği bir karakter var. Darth Vader. Bu karakter seride karanlığın ve kötülüğün lordu olarak yer bulur.

Uzun zamandır tam adını koyamadığım ve anlamlandırmakta zorlandığım bir eğilimimin artık tam olarak farkına vardım ve bunun benim karanlık tarafım olduğuna kanaat getirdim.

Photo by Joshua Hoehne on Unsplash

Sizi içimdeki Darth Vader ile tanıştırmak istiyorum. Bu yanın gerçekten karanlık bir bakış açısı var. Beni, eylemlerimi, kararlarımı manipüle etme gücüne sahip. Bazen farkına bile varmadan benim ve etrafımdakilerin kötülüğü için çabalıyor ve bunu başarıyor da.

İçimdeki Darth Vader gücü: “Olayları gerekçelendirerek beni yanlışa ve kötülüğe ikna etmek.

Ne demek mi istiyorum? Hemen örneklerle açıklayayım.

Örneğin kilo verme kararı aldım ve sabah erken kalkıp yürüyüş yapacağım. Sabah olduğunda ve kalkma saati geldiğinde, “Akşam zaten geç yatmıştın, yat uyu, dinlen” diyor.

Ya da lezzetli bir pizzayı canım istediğinde “Zaten kırk yılda bir pizza yiyorsun, hem de arkadaşlarınla dışarı çıkmışsın öyle lezzetsiz şeylerle geçiştirme, hakkını ver.” diyerek beni ikna ediyor, etmeye çalışıyor.

Kulağa çok da zararlı gelmiyor olabilir. “Ne var bunda?” diyebilirsiniz. Bunlar basit konular, basit iç sesler.

Konu üzerine kafa yormaya ve insanları gözlemleye başladımda farkettim ki bende olan herkes de var. Hatta bazılarındaki boyutu çok daha şiddetli.

Yönetici çalışanlarına psikolojik şiddet uygular ama onunla neden böyle davrandığını sorsak. Kendini ve bizi ikna etmek için kullandığı onlarca cümleyi ardı ardına sıralamaya başlar. “Ben onların iyiliğini istiyorum. “Gelişmeleri içim yapıyorum.” “Bu şirkette çalışmak için varlar.” “Buranın bir kurum kültürü var.” sıralar da sıralar.

Dostunuzun bir davranış sizi üzer ve bunu onunla paylaşırsınız. Ondan beklediğiniz sadece sizi anlamasıdır. Onun içindeki Darth Vader konuşmaya başlar. “Böyle davrandım ama bir sor bakalım neden böyle davrandım.” “Bana bunu söylüyor ama bundan 5 yıl önce o da böyle yapmıştı.” “Kendi yaptıklarını görmüyor sadece benim yaptıklarıma takılıyor.”

İlişkide sorun yaşayan biri hissettiklerini paylaşmak ve karşılıklı çözüm aramak yerine Darth Vader’e görevi bırakır ve O’da iyi yaptığı şeyi yapar ve gerekçelerle ikna etmeye başlar ve kişiyi karanlık tarafa çeker. “Anlaması gerekir beni üzdüğünü, farketmeli (iletişim kurmak kadar basit ve açık bir yöntem yerine.) göstereceğim ona. Bakalım 3 gün konuşmadığımda anlayacak. Evde surat yapayım farkedecek.” diyerek namipüle eder.

Şimdi bu ikna gücünü en büyük ölçeğe çıkardığımıza Adolf Hitler gibi birini dünyadan bir ırkı silmek için çaba sarfederken görebiliriz.

Sorduğumuzda herkese doğru olanı, erdemli olanı bilir. Neyin yapılması gerektiğinin ya da neyin zarar getireceğinin farkındadır. Bu bilgi herkes de net ve açık bir şekilde mevcut. Fakat bu bilgi yeterli değil. Karanlık taraf ortaya çıkıyor ve insanı; kendine, sevdiklerine, çevresindekilere zarar verecek ya da iyilikten uzaklaştıracak davranışlar için ikna ediyor. Karanlık tarafın senini kendi sesimizden ayırmak olayların duygusu ve canlılığında zorlaşabiliyor.

Yapılması gerek karanlık taraf ikna edici gerekçelerini sıralamaya başlamadan kendi gerekçelerimizi belirlemek. Neyi, neden yapıyorum?

Karşıma çıkacak zorluklarda karanlık tarafa geçmemek için nasıl bir yol izlemeliyim? Amacım ne? Ben kimim?

İşte kendi karanlık tarafımızdan ancak bu şekilde uzak kalabiliriz. Aksi halde uyanık olmadığımız her an, her kötü eylemi makul kılabilecek gerekçeleri mevcut.

Değişim yaratmak adına her hafta belirli bir konu üzerine ücretsiz çalışmalar yaptığımız grubumuza hala kayıt olmadıysanız: link

Bu arada ben Emre. Profesyonel koç ve eğitmen. İnsanların; potansiyellerini ortaya çıkarma, inanç kalıplarını keşfetme ve değiştirme, anlayış geliştirme ve farkındalık konularında yanlarında olarak destek vermekteyim.

Bugüne kadar tanışmamışsak Merhaba. Selam vermek için bile olsa benimle iletişime geçmekten çekinme lütfen.

Bana mail ile ulaşmak istersen ise emre@simplimind.com adresini kullanabilirsin.

Görüşmek ümidiyle, sevgiler.

--

--