Yurt Dışında Nasıl 3 Staj Yeri Buldum?

Ömer Gezen
Türkçe Yayın
Published in
4 min readJan 7, 2023

Bu yıla kadar Türkiye’deki farklı organizasyon ve şirketlerde gönüllü ve stajyer olarak çalıştıktan sonra “Artık yurt dışında da staj bulmalıyım.” diyerek araştırmalara başlamıştım ve birkaç aylık bir sürecin sonunda 3 farklı yerden Erasmus+ staj kabulü aldım.

Bu yazımda da sizlere bu sürecin nasıl geçtiğinden ve sizlerin de yurt dışında staj bulmanız için neler yapmanız gerektiğinden bahsedeceğim.

Photo by Magnet.me on Unsplash

Başlangıç olarak her bir bölümün farklı olduğunu belirtip bu yazının sahibi olarak kendi hakkımda bilgi vermek isterim. Bu yazıyı yazarken Sosyoloji 4. sınıf öğrencisiyim ve Erasmus+ kapsamında yurt dışında staj yapmak istiyorum. Bunun için de bölümümle alakalı olan organizasyonlara e-postalar yollayarak staj yeri bulmaya çalıştım. Üniversiteler ya da araştırma şirketlerine de ulaşmaya çalışabilirdim ama benim tercihim bu yönde oldu.

Şimdi gelelim ilk aşamaya, stajınızı nerede yapmak istediğinizi seçmeniz gereken kısıma…

Ben gelecekte Almanya’da yüksek lisans yapmak istediğimden dolayı ilk önceliğim olarak Almanya ve Avusturya’yı koydum ve daha sonrasında da bu ülkelere yakın Avrupa ülkelerini araştırdım. Sizler de hedefleriniz, yaşam masrafları ve durumunuza göre ülkeye karar vermelisiniz.

Photo by Kelsey Knight on Unsplash

2. olarak da stajı hangi kurumda yapmak istediğinize karar vermelisiniz.

Ben yukarıda da belirttiğim gibi tercihimi Gençlik Organizasyonlarından yana kullandım ama siz özel şirketleri ya da akademiyi de deneyebilirsiniz. Başvuru yöntemleri ise benzer olduğu için bu yazım onlar için de geçerli olacaktır.

Staj yapmak istediğiniz ülke ve yeri seçtikten sonra da araştırmaya başlamanız gerekecektir. Örneğin Almanya’daki üniversitelerde staj yapmak istiyorsanız alttaki siteden tek tek üniversiteleri bularak hocalara ulaşabilir ve bugüne kadar neler yaptıklarını ve sizinle uyumlu olup olmadıklarını inceleyebilirsiniz.

https://www.webometrics.info/en/Europe/Germany%20

Ben direkt olarak Google’a Almanya Gençlik Organizasyonları yazarak araştırmama başladım ve farklı sitelere atlaya atlaya bana hangilerinin uygun olduğunu bulmaya çalıştım. Daha sonrasında da uygun olduğunu düşündüklerime e-postalar atmaya başladım. E-posta yollarken de amacımı, ne yapmak istediğimi ve bugüne kadar neler yaptığımı görebilmeleri adına Özgeçmiş (CV) eklemeyi de unutmadım.

Sizler de iletişime geçme kısmında başvuru yapacağınız kuruma göre öne çıkan bilgilerinizi gösterebilir ya da onlar ile ortak noktalarınızı söyleyebilirsiniz. Örneğin bir Oyun Geliştirme şirketinde staj yapmak istiyorsanız geçmişte çalışmış olduğunuz oyun şirketlerini ya da halihazırda yapmış olduğunuz oyunları yollayabilirsiniz.

Photo by Solen Feyissa on Unsplash

Burada dikkat edilmesi gereken bir nokta bütün e-postalarınızın özenle hazırlanması ve her birim kurum için ayrı olmasıdır. Bu kısım biraz yorucu da olsa herkese aynı e-postayı atmamanız çok önemlidir çünkü sizin hazır bir e-posta kullandığınızı fark etmeleri direkt göz ardı edilmenize neden olabilir.

Bu durum benim için biraz daha kolaydı çünkü her birim kurum için tekrardan e-posta hazırlamam gerekmiyordu ve her kuruma da aşağıdaki e-postayı yolladım.

Staj Başvuru E-postası Örneği

Not: E-postanıza Erasmus+ programı sayesinde hibe alacağınızı ve bu nedenle de ücret istemediğinizi belirtmeniz sizin staj kabulü almanızda önemli bir etkendir. Bu nedenle e-posta atarken bu detayı lütfen unutmayın.

Kaç Tane Başvuru Yaptım?

Staj başvurusu yapmanın başka bir adımı ise hiç yorulmadan başvurmaya devam etmenizdir. Sayılar ile konuşacak olursak benim başvurduğum, e-posta yolladığım yer sayısı yaklaşık 50 civarındadır ve bunlardan 10 tanesi geri dönüş yapmıştır. Geri dönüş yapanlardan ise 6 tanesi direkt “Yerimiz yok” ve “Stajyer aramıyoruz” gibi cevaplar vererek reddetti ve 4 tanesi benimle görüşmek istedi.

Görüşme yapmak isteyen 4 organizasyondan Kuzey Makedonya’daki ile görüşme yaptıktan sonra bana “Sana dönüş yapacağız.” dediler ve dönmediler. Ben de kendilerine zaten pek ısınmamıştım :D

Geriye kalan 3 organizasyon ile de görüştüm ve onların yaptıkları işler ile benim geçmişte yaptıklarımın ne kadar uyumlu olduğunu anlattım. Bu sayede de her iki tarafta birbirini anladı ve beklentilerini belirledi. 2 tanesi Avusturya’nın Viyana şehrinde olmasına rağmen bana kalacak yer temin etmelerinin mümkün olmadığını belirttiler. Erasmus+ programı sayesinde staj yaparken hibe alacağım ve bunu kullanabileceğim ama ek olarak ev kirası da ödemek istememiştim. Bu nedenle de diğer staj yerim olan İsveç’in bana kalacak yer de sağlaması nedeniyle onları tercih ettim. (Şimdilik bu şekilde ve staj yapacağım yaz mevsimi yaklaşınca ne olur bilinmez :D )

Photo by Scott Warman on Unsplash

İşte bu kadar! Kısaca bir tekrar yaparsak: Ülke belirleyin, kişileri bulun ve bol bol CV’nizi e-posta ile yollayın. İllaki birisi geri dönüş yapacaktır.

Şimdiden bol şans!

Herhangi bir sorunuz olursa da cevaplamak için burada olacağım, başka bir yazımda görüşmek üzere…

Sevgilerle,

--

--