Lien Vanwynghene

In de kijker

Kurt Velghe
‘t Klakske
4 min readMar 14, 2018

--

Met Dennie in Liefde voor toneel (2017) (Foto © Johan Depaepe)

In iedere editie van het klakske, zetten we een klakkeboemlid in de kijker. Deze keer is het de beurt aan Lien. Lien maakte haar debuut in Iedereen Don Quichot waar ze samen met haar medeacteurs een prestatie neerzette die beloond werd met een Gouden Meeuw. Van een droomdebuut gesproken. We laten haar even aan het woord :

Iedereen Don Quichot (2016) (Foto © Carlo Verfaille)

Dag Lien, hoe lang ben je al lid van Klakkeboem?

Ik ben nu 3 jaar lid van Klakkeboem. Het eerste jaar achter de schermen om daarna zelf te mogen op scène staan. In die 2 jaar dat ik ‘actief’ lid ben, heb ik in 3 producties meegespeeld.

Het was maar logisch dat ik lid wilde worden van Klakkeboem.

Wat trekt je zo aan in deze vereniging?

Klakkeboem is de toneelvereniging waarmee ik opgegroeid ben. Ondanks dat ik als kind zelf in wat toneelverenigingen actief was, was Klakkeboem een vereniging waar ik als kind naar opkeek. We woonden juist achter de parochiezaal en mijn ouders kenden wel wat mensen van Klakkeboem. Sinds we daar woonden (zo lang ik mij kan herinneren) komen mijn ouders al naar ieder stuk kijken. Tot ik oud genoeg was en EINDELIJK mee mocht gaan kijken naar de voorstellingen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik toneel ben beginnen spelen (kunstacademie, Studio Zwevegems Teater, theaterkampen, …). Dus toen ik afgestudeerd was, was het maar logisch dat ik lid wilde worden van Klakkeboem.

Wat vind je van de stukkeuze?

Super! Het ene is natuurlijk meer mijn ding dan de andere. Maar alle stukken die ik zag, staan er tegen de première..

Welk stuk zou Klakkeboem ooit eens moeten spelen?

Die keuze laat ik wijselijk over aan de komende regisseurs en aan de leesclub. Ik heb niet het gevoel dat ik al genoeg toneelstukken heb gezien om zo’n voorkeur op te geven. Brengt mij meteen bij één van mijn goede voornemens: meer toneel/theater gaan kijken in plaats van tv.

Wat is jouw favoriete stuk ooit?

Met Dennie in Biloxi Blues (2017)

Mag een top 3 ook? Ik kan niet kiezen.

  • ‘Per(r)ongeluk’ was het stuk waar ik het meest gelachen heb. Als ik daaraan terugdenk heb ik automatisch weer een glimlach op mijn gezicht.
  • ‘Eer de haan kraait’ vond ik een fantastisch stuk. Het was mooi geacteerd en daardoor echt aangrijpend.
  • Iedereen Don Quichot was het eerste stuk van Klakkeboem waar ik mocht aan meespelen, dus dat is automatisch een stuk die ik zal blijven herinneren. Maar ondanks dat, en ondanks het feit dat ik meespeelde in dit stuk, durf ik dit stuk toch in mijn top 3 te benoemen. Eerst en vooral vond ik dat een prachtig decor. Daarnaast vind ik Don Quichot een super goede stukkeuze.
Met Hilde in Liefde voor toneel (2016) (Foto © Johan Depaepe)

Aan welk stuk heb je goede herinneringen?

Zonder twijfel Liefde voor toneel. Ik had één van de grotere rollen, dus was ik redelijk veel repetities aanwezig en had ik daarnaast wat studeerwerk op de tekst. Ik wou dan nog eens zelf mijn kleed maken en daarbovenop stierf mijn oma een maand voor de première. Een stuk met een intense repetitieperiode dus. Maar ondanks dat alles was die rol een eer om te mogen spelen. Ik kijk echt met heel veel genoegen terug naar dit stuk, de repetities en de voorstellingen.

Nooit is allesbehalve mijn lievelingswoord.

Heb je ambitie om ooit meer te zijn dat hetgeen je nu doet binnen Klakkeboem?

Nooit is allesbehalve mijn lievelingswoord. Je kan niet weten wat de toekomst nog brengt. Maar nu en in de nabije toekomst ben ik zeer tevreden met mijn rol binnen Klakkeboem.

Wat is jouw favoriete boek ooit?

Ik ben niet echt een lezer. Verslagen op mijn werk en schoolboeken naast mijn werk zijn meer dan genoeg leeservaringen op een dag. Geen leesboeken dus voor mij.

Favoriete film?

The boy in the striped pyjamas: Prachtige film en de eerste film waar ik ooit een traan bij liet.

Muziek? CD?

Om het zeer zwart-wit te zeggen luister ik het liefst naar ‘echte’ muziek met ‘echte’ instrumenten en zang. Computergemaakte muziek zal ik dus altijd wegzappen. Maar welke muziek ik dan beluister hangt sterk af van de situatie en mijn humeur op dat moment. Ik heb dus niet echt een favoriete groep/zanger of zangeres. Laat staan een lievelingsalbum.

Heb je ook een favoriet toneelstuk?

Woeste hoogten zag ik al van verschillende toneelverenigingen en dat blijft mij iedere keer opnieuw verrassen.

Bedankt voor dit leuke interview, Lien.

Interview afgenomen door Pedro Lema. Verscheen voor het eerst in ‘t Klakske van maart 2018.

--

--