Paul Verschuere

In de kijker

Kurt Velghe
‘t Klakske
4 min readSep 12, 2018

--

In De slappe der wet (krokusvakantie 2009)

Paul draait ondertussen al een aantal jaar mee in Klakkeboem en is een vaste waarde geworden op de planken. Zo schitterde hij reeds in Vier op een rij, Gerard & Gerarda, De Grönholmmethode, Eer de haan kraait, e.v.a. Hij voelt zich ook goed in de vereniging en laat dat ook blijken. Dit seizoen speelt hij mee in beide producties. Hoog tijd om hem eens aan het woord te laten dus.

In Gerard en Gerarda (krokusvakantie 2013)

Hoe lang ben je al lid van Klakkeboem?

Alles is begonnen met Knokke Boem: we deden daar met Deugd en Vreugd Heestert mee met een wagenspel (Leentje van de Paradijsvogels met onze betreurde Johan Desloovere als mijn tegenspeler). Er was tegelijkertijd de officiële receptie van het 10-jarig bestaan van Klakkeboem waar de nareceptie ook supertof was (in die tijd bleef ik sporadisch nog eens plakken) en ik zo enkele plakkers van Klakkeboem beter leerde kennen. Ik zag enkelen ervan terug tijdens de Belladoc voorstellingen van Klakkeboem want we hadden een gemeen- schappelijke kleedkamer bij Toon Muys in wiens tuin Belladoc trouwens doorging. Zo werden de eerste banden gesmeed — zeker bij het troosten van het vergeten papiertje tijdens een Belladoc-voorstelling… allemaal aangename ervaringen met toffe mensen…
En nu ik eraan denk… dat was ook de periode van de repetities en opvoering van Amantine waar alle toneelgezelschappen aan meewerkten en ook daar leerde ik een hoop Klakkeboemers kennen. Maar wat nu eerst was… brr… mijn beginnende dementie… Nu, hoe dan ook : begin september tijdens Zwevegem Kermis kwam ik ergens onderweg tussen pot en pint Rudy en Kurt tegen… die nog iemand zochten voor Vier op een rij. 8 Jupilers later werd de zaak beklonken en zou ik me wagen in het hol van Klakkeboem… weliswaar op het einde want ik speelde nog mee met Zwijg Kleine in Heestert en had met de kerstvakantie de vele musicalvoorstellingen met Arte del Sueno (Notre Dame als ik mij nog goed herinner)…

Er was de receptie van het 10-jarig bestaan van Klakkeboem waar de nareceptie ook supertofwas (in die tijd bleef ik sporadisch eens plakken)

Wat trekt je zo aan in deze vereniging?

Zeker in den beginne de open en eerlijke sfeer in de groep waar iedereen zichzelf kan en mag zijn en waar er al eens uit de bol mag gegaan worden en waarbij de valkuil van regeltjesvereniging werd vermeden. Daarnaast ook het feit dat op toneelniveau de vereniging wil groeien en ontwikkelen, zonder de roots te vergeten…

Welk stuk zou Klakkeboem ooit eens moeten spelen ?

Een echte commedia dell’arte waarbij kan ingespeeld worden op reacties uit de zaal (bvb : Knecht van twee meesters) of Pygmalion van Shaw of Allo Allo ;-). En, uit de oeroude doos, maar why not met de Kerstperiode De paradijsvogels :-).

Wat vind je van de stukkeuze?

De evolutie is prima. Een ludiek stuk in februari en een “ander stuk” in november. En zolang we het niveau van zelfs een “billenkletser” op peil kunnen houden, zit dat heel goed snor!

Met Vincent, Kurt en Griet in De Grönholmmethode (herfstvakantie 2011)

Wat is jouw favoriete stuk ooit?

Raar maar waar, een moeilijke vraag want er schieten vele stukken door mijn hoofd. Ik ben altijd onder de indruk geweest van Julien Schoenaerts na het zien van Apologia van Socrates (beklijvend), maar naar inhoud scoort ook De Grönholmmethode eigenlijk heel hoog door de vele verrassende wendingen. En dan heb ik het nog niet over de talloze mooie musicals…

Aan welk stuk heb je hele goeie herinneringen?

Ik vermoed dat dat binnen Klakkeboem toch wel De Grönholmmethode moet zijn. Een krachtig, prachtig stuk met veel en spannend tot onzeker repetitiewerk maar met geslaagde opvoeringen met als apotheose het extra toetje in Deerlijk.

In Eer de haan kraait (herfstvakantie 2015)

Heb je ambitie om ooit meer te zijn dan hetgeen je nu doet binnen Klakkeboem?

Onder het motto “Schoenmaker, blijf bij uw leest”, zeker geen verdere ambities. Maar als ik ooit eens op pensioen geraak, wil ik wel Willy en Pierke gaan pesten in het decorteam.

Wat is jouw favoriete boek?

Misschien een verborgen kantje, maar ik verslind strips met een zalige voorkeur voor Guust Flater en De Kleine Robbedoes. Naar boeken toe, weer zo moeilijk om daar een keuze in te maken. Ik heb er nu al een paar van Dan Brown gelezen en was er telkens veslingerd aan en ook (héhé Kurtie steigert nu) enorm genoten van de Millennium-trilogie van Stieg Larsen.

Als ik ooit op pensioen geraak, wil ik wel Willy en Pierke gaan pesten in het decorteam.

Film?

Ik ben een Tarantino-fan (o.a. Kill Bill),maar de films die ik nog steeds het mooist vind, is V for Vendetta, niet alleen het verhaal maar ook die sfeer, kleurenkeuze, muziek,…

Muziek?

Ondertussen weet iedereen wel dat ik R.E.M.- En CCR-fan ben (echt eens Cos- mos Factory downloaden folks), maar ik geniet van alle genres (klassiek tot musical tot rock tot kleinkunst).

CD?

(Nog LP héhé) Rumours van Fleetwood Mac, een heerlijke LP met een toen nog wulpse Stevie Nicks ;-).

Bedankt, Paul, voor je fijne bijdrage. Tot later!

September 2014 — ‘t Klakske

--

--