“Tämä työ on vain vahvistanut tunnetta siitä, että olen hakeutunut oikealle alalle.”

Tiia Tuomi
TalTech Blog
Published in
3 min readJul 7, 2022

Henna Rinta-Pollari opiskelee TalTechissa kansainvälistä ja EU-lakia ja aloittaa syksyllä kandivuotensa, eli kolmannen vuotensa tutkintonsa parissa. Tämän kesän ajan Henna on työskennellyt Helsingin käräjäoikeudessa käräjäsihteerin viransijaisena. Tässä postauksessa saamme kuulla, millaiselta on tuntunut työkokemus oman alan työtehtävissä.

Mikä on ollut parasta työssäsi?

- Ehdottomasti se, että olen päässyt oman alani töihin. Mikään ei ole ollut parempaa kuin se tunne, kun joka aamu odottaa malttamattomana töihin pääsyä eikä toimistolta haluaisi lähteä kotiin. Tämä työ on vain vahvistanut tunnetta siitä, että olen hakeutunut oikealle alalle.

Olen saanut myös siinä mielessä ainutlaatuisen kokemuksen, sillä olen päässyt mukaan yhteen Suomen suurimmista huumausainerikosoikeudenkäynneistä, jossa toimin toisena sihteerinä kesän ajan. On mahtavaa päästä seuraamaan ja olemaan osa tätä prosessia. Pääsen myös tämän jutun kautta oppimaan lisää sekä näkemään niin tuomareiden kuin sihteerinkin mutta myös syyttäjien ja avustajien työtä lähietäisyydeltä.

Lisäksi olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että on hyvä saada kaikenlaista työkokemusta, jotta tulevaisuudessa osaa arvostaa ja ymmärtää muiden työpanosta ja -taakkaa. Esimerkiksi kaupan työntekijöiden olisi hyvä käydä tekemässä edes yksi vuoro logistiikkakeskuksissa, jotta he ymmärtäisivät, että miksi jotkut asiat tehdään juuri kyseisellä tavalla. Tämä pätee mielestäni kaikkialla ja on korostunut myös käräjäsihteerin työssä. Uskonkin, että tämä kokemus, jonka myötä olen itse nähnyt, kuinka haastavaa käräjäsihteerin työ on ja kuinka uskomatonta pakettia sihteerit pitävät kasassa, auttaa minua myös tulevaisuudessa.

On ollut myös ihanaa huomata, kuinka paljon kansainvälinen oikeus näkyy niin sanotusti “ruohonjuuritasolla” eli esimerkiksi käräjäoikeuksissa. On hienoa nähdä, kun asiat mitä opiskelee näkyvät käytännössä ja pääsee lähietäisyydeltä seuraamaan, kuinka kansainvälistä oikeutta sovelletaan esimerkiksi Suomessa.

Mikä on ollut haastavaa työssäsi?

- Olen perfektionisti ja haluaisin olla aina kaikessa paras ja osata heti kaiken, mutta tässä työssä se on mahdotonta. Esihenkilöni, jotka ovat olleet talossa jo vuosikymmenten ajan, oppivat yhä edelleen lähes päivittäin uusia asioita, joten tässä työssä valmiiksi ei tule eivätkä työt lopu tekemällä. Toisaalta tämä on ollut hyvin opettavaista ja asia, joka täytyy sisäistää tällä alalla, johon olen hakeutumassa.

Työ on tuonut haasteita myös siinä, että opittavaa on todella paljon. Onnekseni minulla on erittäin osaava kollega prosessissa ja vaikka saatan varmistella muille itsestään selviä asioita, hän auttaa aina mielellään. Myös muut talossa ja varsinkin osastollani ovat olleet hyvin avuliaita ja ymmärtävät sen tosiasian, että kesätyöntekijänä on lähes mahdottoman edessä, kun uusia asioita tulee joka puolelta jatkuvasti.

Mitä olet oppinut tämän kokemuksen myötä?

-Tärkein opetus itselle on ollut niinkin kliseinen kuin armollisuus! Tämä korostui, kun tein täysipäiväisesti töitä ja opintoja kahden kuukauden ajan. Se kuitenkin kasvatti minua hyvin paljon ja onkin ollut jo nyt kultaakin arvokkaampi oppi. Aina ei tarvitse olla paras eikä kukaan ole syntynyt tähän maailmaan valmiina.

Lisäksi kuten totesin, olen tämän työn avulla saanut varmuutta omalle urapolulleni. Olen ehdottomasti oikealla alalla ja saanut tästä paljon inspiraatioita jatkaa töitä kohti unelmiani! Olen aina ajatellut urani olevan ulkomailla, mutta laajaa rikosoikeudenkäyntiä seuratessa, on mielenkiintoni herännyt myös kotimaan oikeustieteeseen ja siihen liittyviin asioihin. Olenkin innolla seurannut tuomareiden keskusteluja eri oikeudellisten asioiden ja kysymysten tiimoilta.

Kiinnostaako opinnot kansainvälisen ja EU-lain parissa TalTechissa?
Voit lukea lisää Hennan tutkinnosta nettisivuiltamme!

--

--

Tiia Tuomi
TalTech Blog

International Business and Marketing at TalTech