Billigere å spille Zelda enn du tror

Alexander Eliesen
Tanketrommel
Published in
3 min readMar 2, 2017
Bilde: Nintendo.

The Legend of Zelda — Breath of the Wild lanseres på Nintendo Switch og Wii U på fredag og anmeldelsene har begynt å ramle inn. Alt tyder på at dette spillet er villt bra. Problemet for de fleste er: skal du spille dette spillet må du også kjøpe en Nintendo Switch.

Nintendo Switch er Nintendos nye konsoll og lanseres også på fredag. Det er mye man kan si om den, men nå fokuserer jeg på det problemet Nintendo har ved hver lansering — det blir sinnsykt dyrt å kjøpe en hel konsoll bare for å spille siste spill i seriene Zelda og Mario.

Allikevel er det noen som vurderer dette ved hver lansering. Er det verdt det å kjøpe en ny konsoll for, i prinsippet, ett eller to spill? La meg foreslå et kompromiss.

Det du vurderer: Ny Switch og Zelda

Dette er prisen du vurderer for å spille Zelda, kanskje også neste Mario. Kjøper du “Zeldapakken” kommer det på akkurat ikke 5000,-. Kjøper du minimumet du trenger på komplett må du betale kr. 4448,-

Mitt forslag: Gammel Wii U og Zelda

Zelda slippes både som flaggskipet til Nintendo Switch og til selskapets forrige satsning, Wii U. Nintendo har lagt ned produksjonen av Wii U, men den er fortsatt å få tak i på bruktmarkedet. Det er mange nok som planlegger å forlate sin forrige nintendokonsoll for den nye. Om du kun trenger en nintendomaskin for å spille Zelda er dette noe du kan spare penger på.

På finn finner du flere Wii U-maskiner. Billigste jeg fant var nede i kr. 2000,- Kjøper du Zelda i Wii U-utgave til 449,- får du altså spilt siste Zelda til “nesten” halv pris.

Det siste Zelda-spillet er kanskje ikke verdt 4500,- men om jeg hadde sagt at du kunne få det for 2000,- mindre så ville du kanskje takket ja?

Hva går jeg glipp av ved å ikke kjøpe Switch?

Det er vanskelig å si. Etter tidligere nintendokonsoller å dømme, så går du først og fremst glipp av nye nintendospill, som Mario og Pikimin. Fordi noen zeldaspill, som Breath of The Wild, er tilgjengelig både på siste generasjon og forrige, går du sannsynlig vis ikke glipp av noen om du hopper over en generasjon.

Men Wii U er gammel og glemt. Hvorfor kjøpe en nå?

Kun fordi, for noen, er Zelda-spillene så gode at de vurderer å kjøpe Nintendos siste konsoll kun for å spille denne. Til de av dere som er anlagt slik vil jeg bare si: Det kan koste 2000,- mindre enn du først tenker.

Om du ikke har en Wii U allerede så har den sikkert flere spill du også setter pris på. Jeg tipper at du finner disse for en billig penge på bruktmarkedet om du leter.

--

--

Alexander Eliesen
Tanketrommel

I play the best games. Boardgames, videogames, mindgames, you name it.