Brettspill jeg gleder meg mest til i 2017

Alexander Eliesen
Tanketrommel
Published in
4 min readJan 30, 2017
Bilde: STEAMFORGED GAMES LTD

Nytt år, nye muligheter! Dette er brettspill jeg gleder meg til å spille i året som kommer. Noen av spillene kommer ut i løpet av året (etter planen, i det minste) og noen av dem har jeg bare ikke rukket å ta tak i før nå.

Dark Souls — The Boardgame

Dette var en ekstremt vellykket Kickstarter i fjor og etter planen skal den utgis i april.

Jeg elsker dataspillene i denne serien fordi de er mørke, lekre, utfordrende og kompromissløse. Det er så utrolig tilfredstillende å bekjempe et monster du har studert og lært deg hvert eneste trekk til. Etter at den har drept deg gang på gang, på gang, på gang.

Det virker som om brettspillet har ivaretatt mye av Dark Souls-opplevelsen. Brett må utforskes, de resettes når man hviler og bosser har egne kortstokker med sine trekk og oppførsel, så du må studere dem og lære hvordan du skal respondere på trekkene deres.

Dessuten så ser de miniatyrene så sinnsvakt lekre ut. I love meeples as much as the next nerd, but those minis tho! :D

Pandemic Legacy: Season 1

Pandemic er et samarbeidsspill hvor man reiser verden rundt og forhindrer utbrudd av epidemier samtidig som man utvikler vaksiner. I Pandemic Legacy gjør man det samme, men gjennom 12 bestemte scenarioer hvor reglene utvikler seg underveis.

Ikke bare skal dette være den beste utgaven av Pandemic, ifølge Boardgamegeek er det faktisk det beste brettspillet som finnes. Jeg er sykt spent på hvordan spillet utvikler seg underveis. Mest spent er jeg på narrativen som oppstår når den ene runden følger den andre gjennom kampanjen.

Sesong 2 kommer ut i løpet av sommeren. Etter planen er jeg ferdig med sesong 1 til jul. Kommer jeg til å klare å vente med sesong 2 til neste år?

T.I.M.E Stories

Denne hørte jeg om for første gang på The Half Hour Happy Hour Podcast. Den har ikke noe med brettspill å gjøre, men de var imponert over denne allikevel. Engasjementet deres smittet og nå står den på hylla mi og venter på å bli spilt.

Dette er et samarbeidsspill hvor man reiser i tid for å løse et mysterium. Det gjelder, bokstavelig talt, å være på rett sted til rett tid så man lærer det man trenger før tiden løper ut. Spillet kommer med et mysterium i esken og flere kan kjøpes separat.

Her er jeg også spent på et spilldesign som er så sterkt drevet av narrativ. Spill som Sherlock Holmes — Consulting Detective Agency har gitt meg mersmak på mysterier som skal løses sammen.

Arkham Horror: The Card Game — The Dunwich Legacy

Arkham Horror er et kortspill hvor man (forhåpentligvis) overlever skrekkscenarioer hentet fra Lovecrafts verden. Hver spiller har sin egen kortstokk de spiller fra og den kan utvikles underveis når man spiller flere scenarioer knyttet sammen i en kampanje.

Dunwich Legacy er den første store utvidelsen til spillet. Selv om jeg elsker grunnspillet virker det litt fattig på innhold og forventningene mine til denne utvidelsen er at spillet vil få mer variasjon og vare lenger.

Dette er første Living Card Game (LCG) jeg begir meg ut på og jeg er veldig spent på hvordan det utvikler seg med både små og store utvidelser fremover.

First Martians: Adventures on the Red Planet

Når yndlingsregissøren din kommer med en ny film så gleder du deg litt ekstra. På samme måte kiler det ekstra i magen når Ignacy Trzewiczek gir ut et nytt spill. Han er spilldesigneren bak et av mine yndlingsspill i 2016,
Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island.

I First Martians samarbeider man om å gjennomføre oppdrag for NASA på mars og, ikke minst, overleve. Spillet gir dere mange hensyn å veie og vanskelige prioriteringer. Robinson har rykte på seg å være et av de mest utfordrende samarbeidsspillene, noe han helt sikkert viderefører her.

Dette spillet surfer på app-bølgen men er det første spillet med en app som jeg gleder meg til å spille. Appen serverer deg oppdragene dere skal gjennomføre og utfordringene man må hanskes med. Den skal til og med sette sammen flere runder spill i en kampanje, hvor resultatet fra forrige spill også vil påvirke neste gang man spiller.

Tett samarbeid og sterk narrativ

Jeg ser at alle spillene jeg nevner er samarbeidsspill. Jeg er på ingen måte allergisk mot spill med mye konkurranse, Food Chain Magnate er en av mine absolutte favoritter fra i fjor, men samarbeidsspill har en egen stemning ved seg som jeg liker veldig godt.

Alle spillene legger også moderat eller mye vekt på historien som spillet forteller. Historiefortelling gjennom spilldesign er kanskje den mest interessante fagkombinasjonen jeg vet om. Slike spill skaper gjerne en unik opplevelse og gjør at valgene du må ta blir ekstra spennende.

Dette ser ut til å bli en trend. Det kommer garantert flere samarbeidsspill med sterk historiefortelling fremover, både i Legacy-formatet , eller som i T.I.M.E Stories, og historier man kan repetere som i Arkham Horror og First Martians.

I 2017 står jeg godt armert med et arsenal av gode spillkvelder. Dette blir bra ❤

--

--

Alexander Eliesen
Tanketrommel

I play the best games. Boardgames, videogames, mindgames, you name it.