Prøv disse brettspillene i påsken!

Alexander Eliesen
Apr 10, 2017 · 5 min read

Påsken er her og for mange betyr det familiekos og brettspill. Hvis du vil garantere at familien blir uvenner på hytta, så drar du fram Ludo uten å gå igjennom reglene fordi det er noe “alle” kan. Alternativt så kan du spille en av disse ;)

Disse tipsene skal være egnet for hele familien, ha tilgjengelige regler, mye som skjer, god balanse mellom flaks og ferdighet og de skal være enkle å få tak i. Tøffe krav, men resultatet er gode spill du kan dra fram når som helst.

Forhåpentligvis så rekker du å snu deg rundt å få tak i en av disse før langhelga ;)

Om du trenger flere tips kan du vurdere de jeg anbefalte til jul. Brettspill går ikke ut på dato, så de er fortsatt fine.

Love Letter

Vil du ha det beste kortet til slutt eller vil du spille ut de andre før spillet kommer så langt? Spillet er ganske smart og fungerer litt som du ser for deg at intriger i et hoff var: Du vet hvordan du skal spille noen ut, men du vet at de vet at du vet, så du må gjøre noe annet isteden.

Denne finnes i flere utgaver og det er ikke så viktig hvilken du velger. Orginalen er et hoff, men om feks. Batman eller Ringenes Herre er mer din greie så finnes det en utgave for det også!

  • Antall spillere: 2–4
  • Anbefalt alder: fra 10 år
  • Spilletid: 20 minutter

Splendor

Spillet er enkelt å komme i gang med og har mye taktikk i måten du går fram for å få poengene dine. Andre spillere vil gå fram på andre måter og du må passe på at ingen slår deg på målstreken. I tillegg føler du deg litt som Onkel Skrue når du starter med ingenting og på null komma niks er blitt så rik at du kan kjøpe hele verden!

  • Antall spillere: 2–4
  • Anbefalt alder: fra 10 år
  • Spilletid: 40 minutter

Dominion

Hver spiller starter med en liten kortstokk og vinner når den er full av kort som gir nok seierspoeng. For å få tak i de må du legge til nye kort som gjør det enklere for deg å skaffe tøffere kort som gjør det enklere for deg å… ja, du skjønner.

Spillet er vanedannende fordi hvert spill blir som en nøtt å knekke — hvilke kort fungerer best sammen og hvilke kort skal jeg legge til først? Det er ekstremt tilfredstillende å lage en poengmaskin som ingen klarer å stoppe!

  • Antall spillere: 2–4
  • Anbefalt alder: fra 13 år
  • Spilletid: 30 minutter

Pandemic (Pandemia på norsk)

Dere må balansere å reise verden rundt for å holde epidemiene i sjakk med å samle det dere trenger for å kurere sykdommene. Hver spiller får en rolle med unike egenskaper og skal dere vinne må dere klare å bruke alles egenskaper best mulig sammen.

Dette er et spill som har mye variasjon mellom hver gang, både med hvor mange spillere dere har, rollene spillerene får og hvor epidemiene sprer seg. Det har også tre vanskelighetsgrader, så vær klar for en skikkelig utfordring!

  • Antall spillere: 2–4
  • Anbefalt alder: fra 8 år
  • Spilletid: 45 minutter

King of Tokyo

Dette er som å spille kongen på haugen med terninger. Den som står i Tokyo får poeng, men alle prøver å slå deg ut og ta plassen din så ikke regn med å stå der så lenge. Bruk tiden din utenfor Tokyo til å bygge deg opp, slikke sårene dine og gi den som står der en trøkk seksten før du hopper inn i igjen.

Dette er mer moro enn både Yatzy og Kongen på haugen, i tllegg er det ingen som gråter etterpå.

  • Antall spillere: 2–6
  • Anbefalt alder: fra 8 år
  • Spilletid: 30 minutter

Hvordan får jeg tak i disse spillene?

Tanketrommel

Godt blandede tanker. På norsk. Personlig blogg for Alexander Eliesen.

Alexander Eliesen

Written by

I play the best games. Boardgames, videogames, mindgames, you name it.

Tanketrommel

Godt blandede tanker. På norsk. Personlig blogg for Alexander Eliesen.

Welcome to a place where words matter. On Medium, smart voices and original ideas take center stage - with no ads in sight. Watch
Follow all the topics you care about, and we’ll deliver the best stories for you to your homepage and inbox. Explore
Get unlimited access to the best stories on Medium — and support writers while you’re at it. Just $5/month. Upgrade