Aurora mergt browser met device

Iskander Smit
Target_is_new
Published in
2 min readAug 7, 2008

Deze dagen is Adaptive Path in het nieuws met een nieuw concept dat voor Mozilla Labs is gemaakt. In een aantal cheezy video’s met toelichting door Jesse James Garreth wordt het concept toegelicht. Wat ik (onder andere) interessant vind is de manier waarop browser en device samensmelten. Een puur voorbeeld van het ‘internet of things’.

De studie van Adaptive Path gaat heel erg over een nieuwe vorm van interactie en de gevolgen voor de interface. Het concept gaat uit van een centraal werkblad met daarom context relevante functies en een wolkvorm voor het leggen van relevanties. Ik ben nog niet helemaal overtuigd of het de ideale interface is, maar ik zie het vooral als een over-the-top invulling om het concept helder neer te zetten, waar ik erg voor ben.

Waar het echt interessant wordt is de gedachte dat ze browser hebben laten versmelten met de devices. Of het nou de desktop variant is of de mobiele. Een logische gedachte als je gelooft in ‘the internet of things’ zoals ik. Meer en meer komen producten online, zijn ze connected. In het derde filmpje wordt een voorbeeld gegeven hoe via het mobiele device een speelgoedbeest verrijkt met gegevens uit allerlei bronnen. Het beest heeft een ID dat kan worden gekoppeld aan de gegevens die bekend zijn in ‘the cloud’.
Elk product krijgt zo dus een content-extensie. Dat kan natuurlijk verder gaan als daar ook nog mensen aan worden gekoppeld. Een product wordt dus meer dan zijn fysieke verschijning door de instant online identiteit.

In het tweede filmpje wordt een ander belangrijk principe getoond. Niet het gebruik van locatiegegevens om waarde toe te voegen, dat is wel vaker bedacht. Maar vanuit interactie heeft Adaptive Path heel erg gekozen om de interactie in de basis overal gelijk te houden, maar in de details aan te passen aan het gebruik: de besturing van de elementen passen zich vloeiend aan de touchomgeving aan. Daarin gaan ze dus verder dan Apple’s iPhone waarin verschillende mentale interactiemodellen naast elkaar blijven bestaan (telefoon, internet, iPod).

Ik kan me erg vinden in de drie achterliggende trends die worden geschetst: augmented reality, data abundance en virtual identity. Waarbij volgens mij niet alleen de mens een virtual identity krijgt, maar ook de producten.

--

--