Onbalans in communities

Iskander Smit
Target_is_new
Published in
2 min readFeb 8, 2009

Jeroen Mirck postte gisteren hoe hij zijn Twitter-koppeling met de wie-wat-waar-functie van Hyves heeft uitgezet omdat hij klachten kreeg over het vervuilen door zijn tweets. Omdat hij relatief zoveel twittert worden de overzichten van hyves-vrienden ondergesneeuwd door zijn tweets.

Ik heb ditzelfde signaal weleens gehad. Niet in Hyves, maar in Plaxo. Ik word regelmatig aangesproken door niet twitterrelaties die mijn tweets in Plaxo zien, waarbij vaak gekscherend wordt gezegd dat die wel heel dominant zijn. Nog niet tot directe klachten gekomen, maar ik maar besloten preventief te handelen.

Ik bedacht me echter dat het niet alleen bij de mix van ‘communities’ gebeurt waar Jeroen over schrijft. De onbalans kan ook plaatsvinden binnen een dienst als Twitter. Een collega besloot mij te unfollowen omdat hij een eenzijdige twitterstream kreeg. En dat terwijl ik niet eens tot de top veel-twitteraars behoor.

De vraag is dus wat het gevolg zal zijn van deze onbalans. Het zal altijd zo zijn dat er verschillende snelheden in communiceren bij mensen zitten, wat echter niet niet betekent dat je daarom mensen niet wil volgen. Ik geloof daarbij dat de verschillende sociale diensten juist wel gaan mixen; jouw community hangt immers niet samen met de dienst, maar met je relaties.

De oplossing ligt veel meer in slimmere streams die zullen worden ontwikkeld. Streams die rekening houden (desgewenst) met die verschillen en een gebalanceerd overzicht bieden. In de volgende generatie streams wordt op persoon de activiteit weergegeven waarbij naar keuze een realtime beeld wordt gegeven, of een clustering op persoon plaats gaat vinden. Waarbij de activiteit nog steeds heel goed zichtbaar blijft. Friendfeed heeft dat min of meer in zich, maar is nog niet perfect.

Diensten als Twumult zullen zich veel meer ontwikkelen. Ik gebruik daarvoor zelf de groepen-functie van Tweetdeck om zelf een filtering tussen mensen te maken. Maar daarbij moet ik van te voren nadenken wie ik niet wil missen. Een smart feed-functie moet nog worden ontwikkeld. Ik zie wel een mooi visuele variant voor me waar de activiteit van je friends heel helder wordt zonder dat je er last van hebt.

--

--