Sonradan Olma Tasarımcı

Orçun Kılıç
4 min readJan 10, 2019

--

Tasarımcı değildir o... Efenim öncelikle biliyorum ki bu yazı sonunda fazlasıyla linç yiyebilir fakat fuck it.

Tasarımcı nedir kime denir? sorusuyla başlamayalım derim ben. Bunun yerine hayatta bildiğim ve inandığım bir şeyden bahsederek açılış yapmak istiyorum. Tasarımın hangi alanında rol oynamak istiyor olursanız olun, açık ve net olarak yeteneğiniz ve tasarım gözünüz yoksa bir yere varamazsınız.

Photo Credit: rawpixel

Bu yazı yeteneği ve tasarım gözü olmayıp tasarımcı olmak isteyenlerle ve kendini tasarımcı sananlarla ilgili. :hug:

-omo yotonok vo goz sonrodon olobolon bor şoy doğol mo?

-değil canım benim değil.

Nasıl ki bir tohum olmadan o bitki yetişmezse yetenek ve göz de benzerdir. Tohum olsunki sen onu güneşe koy, sula, gerekenleri yap bitki olsun meyve versin. Gel gelelim tohum olmadan toprağa istediği kadar yağmur yağsın istediği kadar güneş görsün yabani ot yada bir başka hededen başka bir şey yetişmez.

Size kim ne diyor bilmiyorum fakat bu meslek kolay yoldan para kazanabileceğiniz bir meslek değil sevgili okurlar. Önce bunu netleştirip konuyu açalım.

Dünya döndüğü sürece bize, yani tasarımın herhangi bir alanıyla uğraşan insanlara hep ihtiyaç var. Dolayısıyla bu meslek cool olmasından dolayı pek çok kişinin de hayallerini süslüyor. Fakat gel gelelim bir mesleğin cool olması onu herkesin icra edeceği anlamına (hiç üzülmeden söylüyorum) gelmiyor. Motivasyonunuz para kazanmak için tasarımcı olmaksa eğer siz zaten baştan kaybetmişsiniz demektir. Bu işi yapan insanların büyük çoğunluğunun problem çözmekten keyif alıp insanların hayatlarını kolaylaştırma motivasyonlarının olduğunu umuyorum.

Çok fazla örnekle hayatım boyunca karşılaştım ve karşılaşmaya devam ediyorum. İktisat, işletme, bankacılık vs x bir mesleğe sahip yada bölüm okumuş/okuyan kişiler günün sonunda mesleklerini yapmak istemeyip, popüler olan yazılım ve tasarım alanına kaymak istiyorlar.

Tabii burada da çok önemli bir tartışma konuyu devreye giriyor. Sosyal medyada orda burda, muhabbet aralarında vs çok duyuyorum;

Okullu tasarımcı vs alaylı tasarımcı

Yukarıda bahsettiğim gibi senin yeteneğin ve hayata farklı bir açıdan bakan gözünün olması, herkesin gördüklerinin dışında başka şeyler görebilme yeteneğinin olması bu işin temel kuralı. Okul okumak gibi bir zorunluluk olduğunu düşünmüyorum fakat bu işin gerçekten sıkı eğitimini alırsanız kendinizin daha çabuk farkına varır, kendinizi nasıl daha iyi geliştirebileceğini farkeder, vizyonunuzu hızlı geliştirir ve farklı açılardan düşünme yeteneğini genişletebilirsiniz.

Bir tasarım bölümüne tasarım aracı öğrenmek için gidilmez, bir tasarım bölümünden size tasarım aracı öğretmesini de bekleyemezsiniz. İnanın bana kavram düşündüğünüzden çok daha büyük. Eğer araç öğrenmek istiyorsan bir işe yaramayan yüzlerce kurs Mecidiyeköy ve Bakırköy’de sizi bekliyor. Ha unutmadan söylemek istiyorum öyle usta çırak ilişkisi de ne yazıkki bu sektörde yemiyor. Konu yalnızca kutu çiz, renk ver, blablabladan ibaret olsaydı hayatımızın her alanında bize dokunan tasarım kavramı üzerine prensipler geliştirilmez, üniversitelerde bunun insanlar üzerindeki etkileriyle ilgili psikolojik araştırmalar yapılmaz veya makaleler yayımlanmazdı. Elinizin altında Google var zahmet edip araştırmaları, makaleleri ve kitapları okuyun. Ama herkesin bol keseden attığı kırmızı acıktırır, sarı susatır, yeşil sıçırtır olmasın.

2012 senesinde Bilgi Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı bölümünden mezun oldum. Bölümde tasarım aracı odaklı değil consept ve context odaklı bir eğitimin olması zaten nasıl bir vizyonda ilerlememiz gerektiğini bize söylüyordu. Bir projede derdini doğru bağlamda anlattığın sürece hangi aracı kullandığının hiçbir önemi yoktu. İstersek video çekerek, istersek 3d modelleyerek yada enstalasyon yaparak derdimizi anlatabiliyorduk. Zaten yıllar geçtikce projelerde neredeyse tüm araçları ve teknikleri deneyimlediğimiz için bölümden çıktıktan sonra kendimize altı dolu olarak bakın burası çok önemli “altı dolu olarak” designer veya multidisipliner designer diyebiliyoruz.

Bir tasarım aracı kullanıyor olmanız sizi tasarımcı yapmaz.

Bir tasarım aracı kullanıyor olmanız sizi, bir tasarım aracı kullanabilen insan yapar. Kendinizi, şirketlere ya da sağdaki soldaki müşteriye satamaz mısınız? Merak etmeyin çok net bi şekilde satabilirsiniz fakaaat! bir ara ben ne yapıyorum ya? diye düşünün.

Aklınızda bulunsun, kendini tasarımcı sanan bir çok insanın sağda solda öyle bilmiş tavırlar takınıp beylik laflar etmesi çok komik oluyor, sonrasında yapılan gıybetin ardı arkası kesilmiyor. Ah ah bu kulaklar neler duyuyor bu gözler o kapalı gruplarda neler görüyor :) Kendinizi komik duruma düşürmeyin. Kendinizi tanıyın.

Tasarım, doğası gereği insanlara bir şey katmayı, onlarla iletişime geçmeyi ve onların problemlerini çözüp hayatlarınızı kolaylaştırmayı hedefler. Bu kadar harika misyona sahip insanların bulunduğu grubunun içerisinde yalnızca para kazanmak için 2 buton çizen bir insandan ibaret olmayı kendine yakıştırabilecek misin? Motivasyonun bu yönde değilse istersen Maya’da kıçınla modelleme yap üzgünüm ama bir yere varamazsın.

İnsanın kendi yeteneklerini bilmesi ve kendine karşı dürüst olması çok önemli.

Sen kimsin?

Hangi alanlara yeteneğin var?

Kendini yeterince tanıyor musun?

Kendine karşı dürüst müsün?

Ben bir yabancı olarak sana bu soruları soruyorum zahmet et bir de sen kendine bunları sor ve cevaplarını ara. Belki başka bir alanda daha başarılısın neden kasıyorsun canım benim?

Kıps

Twitter / Dribbble / Tasarım Mutfağı

--

--