Wat gebeurt er wanneer je werknemers de ultieme vrijheid geeft?

Carine Veldhuisen | Temper
Temper
Published in
7 min readNov 6, 2017

--

Deze maand interviewen we Temper medewerker Yordi (21) die zijn werk op kantoor afwisselt met werken vanuit het buitenland. We vroegen hem naar zijn vrije leefstijl en zijn visie op vrijheid.

Yordi, kun je wat over jezelf vertellen?

“Vanaf kleins af aan heb ik een liefde voor computers, deels meegekregen van mijn vader, samen met hem bouwde ik mijn eerste computer toen ik een jaar of vijf was. Mijn interesse in computers groeide, en zo begon ik steeds meer te leren over het bouwen van websites. In diezelfde tijd kwam Apple op, ik was direct groot fan en wilde een Ipad kopen, maar kon deze helemaal niet betalen. Vier jaar later kocht ik mijn eerste Ipad, een Ipad 2. Het leek me vervolgens een logisch idee om Media Development te gaan studeren aan het Mediacollege. Daar groeide mijn interesse voor iOS Development en dus zocht ik een baantje als stagiair. Met een grote mond ben ik, als vijftienjarige, gaan solliciteren bij MOBGEN, een groot softwarebedrijf in Amsterdam. Ik liep een jaar lang stage vóór school en heb daarna nog een half jaar gewerkt als iOS Developer. Een super leuke en leerzame periode. Ondertussen had ik mijn studie afgerond en was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Dat werd deeltijd Software Engineer aan de HVA, maar al vrij snel trok ik de conclusie dat dit niet helemaal iets voor mij was. Bij MOBGEN werkte ik op hoog niveau en maakte ik iOS apps voor klanten zoals Shell, terwijl bij de opleiding begonnen werd met de basiskennis, helemaal niet relevant voor mij. Ik nam de beslissing om te stoppen. In diezelfde periode besloot ik ook om te stoppen bij MOBGEN. Ondanks dat ik totaal niet ongelukkig was, zocht ik opnieuw naar een uitdaging, een nieuwe plek om te leren. Zo ben ik terecht gekomen bij Temper.”

“Op de eerste dag dat mijn CV online stond werd ik door 85 mensen gebeld!”

Hoe is dat proces gegaan?

“Nadat ik besloten had dat een nieuwe uitdaging nu een goede volgende stap voor mij zou zijn, plaatste ik mijn CV op Monsterboard. Met het idee dat ik hopelijk door een paar mensen gebeld zou worden voor een toffe baan. Dat ging nét even wat anders.”

Wat gebeurde er dan?

“Op de eerste dag dat mijn CV online stond werd ik door 85 mensen gebeld! Ik werd er helemaal gek van, heb direct mijn CV offline gehaald en een recruiter in de arm genomen. Hij kwam eigenlijk vrij snel met Temper. Hoewel het mij in eerste instantie niks leek, ik was namelijk op zoek naar een functie als IOS Developer, ben ik toch op gesprek gegaan. Daar had ik een gesprek met een van de founders van Temper, Jeroen. Het was een heel leuk gesprek, duurde anderhalf uur en ik was enthousiast. Ik realiseerde me dat ze toch eigenlijk met wel hele vette dingen bezig waren. Het is de beste beslissing die ik gemaakt heb, de vrijheid die ik hier heb, had ik bij mijn vorige werk nooit gecreëerd.“

Nu werk je bijna een jaar bij Temper, wat is jouw rol precies?

“Ik ben verantwoordelijk voor front-end-development, van zowel de website, als voor de app die eraan gaat komen. Bij front-end-development gaat het om het bouwen van de ‘voorkant’ van de website. Hierbij werk ik samen met de designers en developers, dus op het raakvlak tussen creativiteit en techniek.”

Dat klinkt als een veelzijdige functie, hoe zien jouw werkdagen eruit?

“Die zijn heel verschillend. Vaak begint mijn werkdag thuis met een grote bak koffie. Dan overleg ik eerst altijd met collega’s hoe het met hun werkzaamheden gaat en of ik ze ergens mee kan helpen. Als iedereen aan de slag kan, dan ga ik ook aan de slag. Op dat moment zet ik alle communicatiemiddelen uit zodat ik goed kan focussen, dan kan ik dus ook niet afgeleid worden. Aan het begin van de middag ga ik richting kantoor om weer te overleggen met collega’s. Vaak blijf ik dan nog een paar uurtjes werken voordat ik weer naar huis ga.”

Is de vrijheid die Temper biedt, anders dan bij je vorige werkgevers?

“Sinds ik hier werk heb ik pas door dat het werken bij een ‘normale’ werkgever helemaal niet bij mij past, ik ben heel blij dat ik hier terecht ben gekomen. Het idee alleen al, dat je vijf dagen in de week van negen tot vijf uur moet werken, ik geloof niet dat dat werkt.”

“Ik denk dat het niet mogelijk is om je langer dan drie opeenvolgende uren echt te focussen, daarna raak je afgeleid.”

Is er een reden dat je daar niet in gelooft?

“Ik denk dat het niet mogelijk is om je langer dan drie opeenvolgende uren echt te focussen, daarna raak je afgeleid. Wanneer je werkt van negen tot vijf houdt dat dus in dat iemand meer dan de helft van de tijd alleen maar zijn tijd aan het uitzitten is. Niet heel efficiënt.”

Deel je daar je werkdag dus ook op in?

“Zeker, ik merk dat ik na ongeveer drie uur mijn focus verlies. Dat is dus ook de reden dat ik aan het begin van de middag langs kantoor ga om collega’s te helpen die ergens tegenaan lopen of gewoonweg wat hulp nodig hebben. Zo heb ik mijn break, omdat ik niet full-focus naar een scherm zit te staren en help ik mijn collega’s weer op weg. Die break is vaak voor mij genoeg om daarna weer lekker te werken.”

“Het maakt niet uit hoe lang je werkdagen zijn, waar je werkt en zelfs hoeveel vakantiedagen je opneemt.”

Had je deze instelling altijd al?

“Het is heel normaal dat je van negen tot vijf werkt en dat je dan stipt om zes uur gaat eten. Het is hoe wij zijn geprogrammeerd, wat wij ‘gewoon’ vinden. Voorheen werkte ik ook op deze manier, en heb ik ook prima gefunctioneerd, met nadruk op prima. Bij Temper kwam ik erachter dat zo’n lange dag niet goed voor je is. Hier krijg ik de totale vrijheid. Het maakt niet uit hoe lang je werkdagen zijn, waar je werkt en zelfs hoeveel vakantiedagen je opneemt. Zolang aan het einde van de rit je werk maar af is. Dat geeft je dus de vrijheid om je dagen op je eigen manier in te vullen.”

Is dat ook de reden dat je ervoor hebt gekozen een tijdje vanuit het buitenland te werken?

“Zeker, heel veel millennials gaan direct na hun afstuderen een jaar reizen, vervolgens komen ze terug in de werkelijkheid en moeten ze fulltime gaan werken, met steeds vaker een burn-out tot gevolg. Ik wil het anders doen en een omgeving creëren waarin ik het reizen kan combineren met m’n werk. Dit wordt de eerste keer, dus ik ben benieuwd hoe het gaat.”

Spannend, waar gaat de reis naartoe?

“In eerste instantie was het plan om naar Thailand te gaan, mooie stranden, lekker eten, ik keek er helemaal naar uit. Uit nieuwsgierigheid zocht ik ook eens op Bali, toen ik de huizen daar zag was ik direct verkocht. Uiteindelijk ga ik vijf weken, met waarschijnlijk nog een uitstapje naar Lombok.”

Tof! Denk je nog dat er uitdagingen zijn met het werken vanuit Bali?

“Het gaat me juist energie geven om hard en slim te werken, vervolgens m’n laptop dicht te doen en dan te genieten. De beloning na hard werken in Bali is natuurlijk groter dan wanneer ik thuis klaar ben met werken en bijvoorbeeld naar de sportschool ga. Daarnaast kan ik door het tijdsverschil tijdens mijn focus momenten niet gestoord worden, ideaal!”

Alles al geregeld voor de reis?

“Als het goed is wel, tenzij ik natuurlijk iets vergeet! Zal je net zien, schiet me nu iets te binnen, een internationaal rijbewijs, dat moet ik nog regelen! Staat nu op mijn lijstje!”

Heb je naast je trip naar Bali nog meer reisplannen?

“Ik ben vier dagen terug uit Bali wanneer ik weer in het vliegtuig stap richting New York en dan weet ik nog niet waar het schip strandt. Ik heb een retourticket gekocht, maar ik zit er aan te denken om m’n terugvlucht te verplaatsen en dan tot eind december in de Verenigde Staten te blijven. Het mooie aan alle opties openhouden is dat je je niet vastlegt, je ervaart veel meer vrijheid, dat maakt alles veel leuker!”

“Vrijheid komt uiteindelijk neer op mentaliteit, dat betekent dus ook loslaten over hoe anderen over jou oordelen.”

Wat betekent vrijheid voor jou en hoe komt dit terug in jouw doen en laten?

“Dat je vrij bent om te doen en te laten wat je wilt, zonder dat iemand daarover oordeelt. Voor mij betekent dit onder andere dat ik niet vast wil zitten aan dagelijkse verplichtingen, zoals eten op vastgezette tijden. Ik eet liever wanneer ik honger heb. Vrijheid komt uiteindelijk neer op mentaliteit, dat betekent dus ook loslaten over hoe anderen over jou oordelen. Als je dat kan, dan ervaar je pas echte vrijheid.”

Als afsluiter, wat is jouw toekomstvisie op werk en vrijheid?

“Ik denk dat het werkende leven helemaal gaat veranderen. Wanneer ik nu vertel dat ik voor vijf weken weg ga, wordt er vragend gekeken. Er kan haast niet geloofd worden dat zo’n lange reis mogelijk is als je in vast dienstverband werkt. Nu wordt er gedacht dat de millennials ontsporen, en wordt er gezegd dat je een echte baan moet zoeken, niet moet werken bij een startup. Er wordt nu gedacht dat alle startups toch failliet gaan, de tijd zal het leren. Over vijf jaar heeft een groot deel van onze maatschappij deze nieuwe manier van werken geaccepteerd en zal het normaal zijn, wij zijn gewoon de koplopers!”

Kun jij je helemaal vinden in het verhaal van Yordi en wil je ook schrijven voor onze gastblog? Stuur dan een mailtje naar carine@temper.works

Wil jij als freelancer aan de slag in de horeca? Dat kan! Schrijf je in bij Temper en ga zorgeloos aan de slag bij toffe opdrachtgevers bij jou in de buurt.

--

--