YOK OLMUŞLUKLAR ŞAİRİ “ATTİLA İLHAN”

Tepetaklak Dergisi Editör
Tepetaklak Dergisi
Published in
2 min readFeb 28, 2018

Attila İlhan Kim Midir?
“an gelir/ paldır küldür yıkılır bulutlar/gökyüzünde anlaşılmaz bir heybet
/o eski heyecan ölür /an gelir biter muhabbet/şarkılar susar heves kalmaz…” bunun gibi okudukça yeni bir ses bulduğunuz dizelerin sahibidir.

15 Haziran 1925'te İzmir’de doğdu. İzmir’de Karşıyaka Cumhuriyet İlkokulu ve Karşıyaka Ortaokulu’nda okudu. İstanbul’da Işık Lisesi’ni bitirdi. 6 yıl aralıklarla Paris’te yaşadı. Türkiye’ye döndü. Çeşitli dergi ve gazetelerde çalıştı. “Balıkçı Türküsü” ilk şiiriydi. 1941’de Yeni Edebiyat Dergisi’nde yayınlandı. “Beteroğlu” takma adıyla Yücel dergilerinde şiirleri çıktı. Genç, Yeni Nesil, Varlık, Aile, Yirminci Asır, Seçilmiş Hikayeler, Kaynak, Ufuklar, Mavi, Yeditepe, Dost, Yelken, Ataç, Yön, Milliyet Sanat, Sanat Olayı gibi dergilerde şiirleri, deneme ve eleştirileri yayınlandı. Türk edebiyatının en önemli isimleri arasına girdi. Garip Akımı ve İkinci Yeni şiirine karşı çıktı. Mavi ya da Maviciler adıyla tanınan toplumcu gerçekçi şiir akımını başlatan isim oldu.

Buraya kadarki kısım işin aslında çok kısa bir bölümü. Attila İlhan’ın şiirlerini okuyanlar bilirler; şiire yeni bir kalıp, yeni bir ses, yeni bir ahenk, yeni bir uyum, coşku getirmiştir. Onun şiirlerini okuyan çoğu insan hep bunu der: “Attila İlhan’ı okuduğumda yok oluyorum sanki, dizelerindeki uyum, ahenk benim hayatıma yansıyor sanki, yeni bir pencere açıyorum o hayatıma, yeni bir pencereden bakıyorum her şeye.”
Sevmeye kendi kurallarıyla yeni bir tanım getiriyor Attila İlhan.”Ne kadınlar sevdim zaten yoktular/ Yağmur giyerlerdi sonbaharla bir /Azıcık okşasam sanki çocuktular/ Bıraksam korkudan gözleri sislenir / Ne kadınlar gördüm zaten yoktular…” ( Attila İlhan-Böyle Bir Sevmek (Ne Kadınlar Sevdim)

Bir şiiri vardır ki çoğu insan onu -ben dahil- bu şiiriyle tanımışızdır:

Ben Sana Mecburum
Ben sana mecburum bilemezsin
Adını mıh gibi aklımda tutuyorum
Büyüdükçe büyüyor gözlerin
Ben sana mecburum bilemezsin
İçimi seninle ısıtıyorum.

Ağaçlar sonbahara hazırlanıyor
Bu şehir o eski İstanbul mudur
Karanlıkta bulutlar parçalanıyor
Sokak lambaları birden yanıyor
Kaldırımlarda yağmur kokusu
Ben sana mecburum sen yoksun…

Yazar: Asude Nur Aydoğdu

--

--