Ontmoet Hyshil Sander: freelance illustrator en al jaren eigen baas

“Wees niet te bescheiden. Als een ijscoman zijn ijsjes zou verstoppen en niet rond zou willen rijden, zou het ook niet opschieten.”

The Construction Club
The Construction Club
5 min readOct 15, 2018

--

Hyshil Sander. Portret door Wimer Hazenberg

Succesvol zijn als freelancer in een creatief beroep, hoe krijg je dat voor elkaar? Hyshil Sander is illustrator, creative director en sinds kort docent op de Hogeschool van Amsterdam. Haar nuchtere kijk is inspirerend voor iedereen die een creatieve maker wil zijn: “De kwaliteit van je leven valt of staat met de kwaliteit van je relaties. Niet van de klussen die je wel of niet binnensleept.”

Hyshil Sander begon na haar studie grafische vormgeving aan Academie Minerva in Groningen direct als freelance vormgever bij glossy tijdschriften als Elle en Vogue. “De kunstacademie was een hele vrije omgeving. Toen ik niet meteen een baan had na mijn studie ben ik begonnen met freelance werk en die manier van werken (en leven) beviel me meteen. Er moest dus gewoon brood op de plank komen.”

“De opbouw heeft een jaar geduurd en ik had ook een klein kind, dus hard werken en wilskracht waren wel van belang.”

Illustratie door Hyshil in het Parool

Na een jaar of zes als vormgever is ze begonnen als illustrator voor klanten als Het Parool, DWDD en het Nationale Ballet. “Toen ik als illustrator een eigen business begon was dat vooral omdat ik meer zelf wilde maken, in plaats van werk van anderen in een mooi tijdschrift zetten.”

Voelde dat als een sprong in het diepe? “Als je nog niks hebt voelt het niet als het diepe, haha. In het begin was het gewoon de enige manier om geld te verdienen. Maar toen ik van vormgeving naar mijn eigen business ging heb ik eerst mijn portfolio opgebouwd (in de avonduurtjes) en mijn eerste opdrachten deed ik ‘ernaast’. Uiteindelijk faseerde mijn illustratie-opdrachten het vormgevingswerk vanzelf uit. Die opbouw heeft een jaar geduurd en ik had ook een klein kind, dus hard werken en wilskracht waren wel van belang.”

Straal uit wat je wil aantrekken

De eerste stappen die ze zette als freelance illustrator waren op het digitale vlak. “Ik begon met het updaten van mijn website en social-mediakanalen. Dat was een handige manier om visueel vorm te geven welke kant ik op wilde. Als je eenmaal uitstraalt wat je wil aantrekken, kun je veel beter vertellen wat je doet en trek je klanten aan die bij je passen.”

“Als je niet integer bent voelen mensen dat — en je wordt er zelf ook niet blij van.”

Over het algemeen — mede door haar sterke online aanwezigheid (check haar Instagram!) — weten klanten haar goed te vinden. “Ik doe niet aan directe sales of acquisitie. Dat voelt niet natuurlijk voor mij, waardoor ik mijn verhaal niet goed over zou kunnen brengen. Wat ik wel doe is contact houden met mensen met wie ik een klik heb tijdens het werk. Afspreken, hun werk volgen, et cetera.”

Illustratie door Hyshil Sander

“De energie van anderen is heel inspirerend en houdt je scherp. Als er dan iets uitkomt is het extra tof, omdat je bij elkaar past. Ik doe het echter nooit met dat objectief. Als je niet integer bent voelen mensen dat — en je wordt er zelf ook niet blij van.”

Vrijheid en flexibiliteit

Over het algemeen werkt Hyshil alleen, maar door de jaren heen zijn bijzondere samenwerkingen wel uitgegroeid tot grotere projecten. “Zoals mijn sieradenlijn met Lennebelle destijds (zie hierbeneden). Het begon met een huisstijl voor haar sieradenmerk, maar inmiddels hebben we al heel veel samen gedaan en zijn we goed bevriend geraakt.”

Samenwerking met Lennebelle

Als je voor verschillende opdrachtgevers werkt kom je op veel verschillende, bijzondere plekken. Hyshil heeft privé-rondleidingen bij het Nationale Ballet gehad, het Volkshotel beschilderd en bij DWDD gezeten.

“Daarna ga ik naar huis en zit ik in m’n joggingbroek op de bank Queer Eye te kijken met mijn dochter, haha. Maar wat ik bedoel is dat het heel divers is allemaal. Uiteraard is er veel vrijheid en flexibiliteit, maar uiteindelijk werk ik ook zo’n 4 dagen per week. Alleen dan aan heel veel verschillende dingen tegelijk in plaats van aan een baan. Ik kan wel een wasje draaien wanneer ik wil. Dat is natuurlijk top.”

67 meter lange illustratie van Hyshil in Amsterdam. Foto: Myscha Oréo

Onderhandelen is een kunst

Minder top aan het ZZP-bestaan? De administratie. “Al ben ik daar ook best goed in geworden inmiddels. Het onderhandelen is ook een kunst, daar heb ik verreweg het meeste van geleerd.”

“Wat je ook moet leren is dat van iedere tien projecten ongeveer twee of drie doorgaan. Dat hoort er echt bij. Je kunt op maandag denken dat je tot het einde van het jaar vol zit, en op dinsdag is je agenda weer leeg. Daar ga ik inmiddels heel makkelijk mee om, maar in het begin was dat vooral een beetje vermoeiend qua emotionele rollercoaster.”

“Wees niet te bescheiden. Als een ijscoman zijn ijsjes zou verstoppen en niet rond zou willen rijden zou het ook niet opschieten.”

Hoe ze daarmee omgaat? Een vorm van compartimentalisatie: “Hoewel ik mijn werk heel persoonlijk benader, weet ik goed dat ik niet mijn werk bén. Klinkt misschien als een no-brainer maar ik zie die verwarring vaak. De kwaliteit van je leven valt of staat met de kwaliteit van je relaties. Niet van de klussen die je wel of niet binnensleept.”

Cover van het kinderboek van Hyshil Sander, ‘Het blauwe wonder van Mine’, over de kracht van de fantasie en anders durven zijn

Het advies van Hyshil aan mensen die het willen maken als creatieve maker: “Wees niet te bescheiden. Ik hoor heel vaak ‘ik hou niet van aandacht’. Mensen verwarren het tonen van hun eigen werk met ijdelheid. Als een ijscoman zijn ijsjes zou verstoppen en niet rond zou willen rijden zou het ook niet opschieten. Dus, gewoon lekker online zetten en niet bang zijn.”

Sinds september 2018 werkt Hyshil als docent op de opleiding communicatie en creative business aan de HvA. Veel van haar tijd en aandacht is nu dus voor haar studenten, maar eind deze maand komt ook het nieuwe boek van Rens Kroes uit waar Hyshil de illustraties voor gemaakt heeft, en ze heeft de cover geïllustreerd voor het magazine van de Erasmus Universiteit komende maand. “Verder zit er iets heel tofs in de pipeline waar ik niet over kan praten nog, dus stay tuned! ;)”

--

--