Ik verving mijn lunch door poeder met water. Je raadt echt wel wat er toen gebeurde.

Kenny Vermeulen
The Daily Penguin
Published in
4 min readMar 16, 2016

‘Oh nee, we zijn weer zover.’ Mijn reactie bij de vele vrienden, kennissen en social media adepten die deelnemen aan #40dagenzondervlees. Nobel initiatief. Fijn ook om te zien dat het jaar na jaar een steeds groter draagvlak krijgt. Plus het is ook goed voor het milieu. Dit jaar is het erger. Ik zie plots #30dagenzondersuiker opduiken. #100dagenzonderalcohol. Neem <x aantal dagen> zonder <x slecht in je leven> en je hebt iets om over te zagen. Ik wou uiteraard meedoen. Ahja, ik ben een meeloper. Maar ook weer niet zo hard dat ‘k gewoon wou kopiëren. Dus ik koos voor #30dagenzondervastvoedsel.

Via een testje van OrT wist ‘k van ‘t bestaan af van Joylent. Het Nederlandse merk van poedertjes is in ‘t leven geroepen als voedselvervanger. Je smijt een hoop poeder in een shaker, doet er wat water bij, shaket en klaar. Maaltijdje. Eten boeit me weinig dus ik had wel zin om het even te testen. So I did. Nu toch al een goeie maand eigenlijk. Met telkens weer dezelfde vragen aan de lunchtafel.

  • Moet je vermageren misschien?

Nope. Ik ben supermager. Ma echt hé. 65kg droog aan de haak. Hoppa! Daar ben ik uiterst tevreden mee. Serieus, er moet niets bij en er moet niets af, alé mijn buikje mag misschien wat minder uitgesproken maar goed. Van Joylent vermager je ook niet trouwens. Het is geen gezondheidskuur. In de poederzakken zitten gewoon alle vitamines enzo voor een volledige dag. Drink 3 van de shakejes en je hebt alles binnen. Meer is er ook niet aan eigenlijk. Na een maand ben ik dus niet dikker en ook niet magerder.

  • Amai, is dat wel gezond?

Op korte termijn en uit eigen ervaring kan ik alvast zeggen: ‘Ik denk van wel’. ‘Maar het is een poeder en je weet niet wat ze er in doen.’ Haha bezorgde burger, dat weet je natuurlijk ook niet over je vast voedsel. Joylent heeft een zeer goeie duidelijke, en megagrappige website waar je echt wel duuuuust informatie vindt. En daar staat dat het gezond is. Ze zullen toch wel niet liegen zeker? Trouwens, iedereen op kantoor hier is al wel eens ziek geweest. Ik niet. Komt dat door de Joylent? Geen idee. Maar ik ben er alvast nog niet ziek door geworden. Ohja, en het is vegetarisch sowieso. ‘Ja maar wat met veganistisch?’ Fuck gij doet moeilijk maar ja, dat hebben ze ook. Fancy toch?

De ingrediënten
  • Is dat lekker? Dat ziet er keivoos uit?

Wel, smaken en kleuren weetjewel. Ze hebben een paar verschillende smaakjes toegevoegd aan de poedertjes. De vanilla proeft wat mij betreft naar yoghurt. Die koop ik sowieso nog wel eens opnieuw. De banaan vind ‘k dan weer niet echt een topper. Smaakt me iets te onnatuurlijk. De rest van de smaken moet ik eigenlijk nog wel eens proeven. (nogal veel het woord smaak in deze alinea. Omdat het kan)

Hoe grappig is die hun communicatie trouwens?
  • Heb je daar mee gegeten?

Hier ben ik eigenlijk gewoon een slechte testpersoon voor. Ik skip heel vaak ontbijt en ik durf ook wel eens het diner vergeten. Eten boeit me ook echt echt echt zo weinig. Ik eet omdat ‘k anders dood zou gaan. Serieus. Ik word echt niet gelukkig van een paar uur tafelen. Anyway, ik had met zo’n shake dus wel gegeten. Doorheen de middag had ‘k ook geen verdere honger ofzo. Plus, honger is ook gewoon iets in je hoofd. Geen echte honger, dat is voor arme landen. Eerder geconditioneerd gedrag. #firstworldproblems. Eens je dat doorbreekt, vergeet je dat hongergevoel snel. Dan eet je nog enkel omdat je zin hebt in eten, niet omdat je denkt honger te hebben. Mind. Over. Body.

Ze hebben ook Joylent voor mensen die sporten. En sporten sporten.
  • Wil je dan niets kauwen?

Dat wel. Echt. Zo gewoon sapjes binnengieten is handig en snel en praktisch maar kauwen is naar ‘t schijnt belangrijk voor je brein. Ik eet doorheen de dag dus wel eens een stukje fruit. Voor de gezelligheid. Ohja, en ‘s avonds at ‘k ook wel vast voedsel. Zo principieel ben ik nu ook weer niet hoor.

  • Zijn er dan geen nadelen?

Jawel, afwas. Die plastic shake moet je elke keer supergoed uitwassen. Anders gaat ie stinken. Je wil echt niet drinken uit een stinkende beker. Trust me.

  • Hoe lang ga je dat nog doen eigenlijk?

Voor eeuwigst en altijd! Alé ja, ik ga sowieso die andere smaken nog proberen. Als die lekker zijn ga ‘k er nog wel even mee door. Het is handig en goedkoop (1,5 euro per maaltijd WHAT?)

  • Euhm, waarom doe je altijd zo’n belachelijke dingen?

Goei vraag eigenlijk.

Ik werd niet betaald door Joylent voor deze post. Jammer. *huilt een beetje*

--

--

Kenny Vermeulen
The Daily Penguin

Verified op Twitter. Mijn oprechte excuses daarvoor. Creatief Directeur bij Duke & Grace. Speelt al eens op Ministerie van Sport en Belgiumers.