Kako napisati diplomo (v dveh letih)

Sašo Jakljevič
Next thing (Naslednja stvar)
5 min readJan 22, 2017

[Opozorilo: Moja diploma je še v pregledu pri profesorju, kot je tudi tale članek v nastajanju :D Ga posodobim in dodam, če se zgodi še kaj novega.]

Pred kratkim sem ravno zaključil s pripravo pisnega dela diplome in glede na to, da sem tekom pisanja naletel na nekaj ovir katerim se bi lahko izognil, jih bom skupaj z nasveti oz. rešitvami zapisal v to objavo.

Saint paul writing his epistles by Valentin de Boulogne

Toliko da razčistimo. Z delom na diplomi sem pričel slabi 2 leti nazaj (jap, to je kar nekaj časa nazaj, vmes se je pač zgodilo življenje), sredi oktobra sem spet poprijel za delo in danes smo tukaj. Pisni del sem spisal tekom zadnjih nekaj tednov, tako da ni spet tako slabo, a verjetno nisem najprimernejša oseba za pisanje tega posta. (To je bilo opozorilo, če nisi ugotovil.)

Nov zagon

Vedel sem, da če diplome ne spišem kmalu, je verjetno ne bom nikoli (kar so veleli tudi starševski opomini). Tako sem se v službi dogovoril za daljši neplačan dopust (prej sem bil tako ali tako študent), prenesel projekte na sodelavce in se posvetil samo diplomski nalogi. Vedno se je bolje trdno odločiti in usmeriti svoj fokus, kakor pa da pozornost razdeliš med preveč intenzivne (ali preveliko število) aktivnosti kot je služba, hobiji, stranski projekti,… če si seveda lahko privoščiš. Sam sem prihranil dovolj denarja, da sem bil lahko nekaj mesecev brez prihodkov, služba pa me je počakala.

Dokončal sem oba predstavitvena videa podatkovnega rudarjenja, ki sta bila moja izdelka diplome in si (z branjem nekaj člankov in poglavij v knjigah iz področja) osvežil znanje. K sreči je imel mentor dovolj potrpljenja zame, da sem lahko nadaljeval in tako sem se oglasil na fakulteti.

Začrtaj si kazalo, preden pričneš s pisanjem

Na sestanku s profesorjem sva začrtala kazalo, ki je bilo nekakšno vodilo skozi samo pisanje. Ni nujno, da bo na koncu točno to, kar je začrtano, a pomaga pri prebiranju literature in usmerjanju prioritet aktivnosti. Če pišeš uvod, pišeš uvod in prebiraš njegovi vsebinski osnovi povezane članke, na katere se lahko sklicuješ po tem v diplomi sklicuješ.

Ne pozabi sproti shranjevati vire

Karkoli napišeš, kar ni tvoja ugotovitev podkrepljena z raziskavo, mora biti podprto z referenco iz drugih virov (člankov, knjig,…). Te si shranjuj sproti za vsak stavek ali odstavek, drugače boš imel precejšnje probleme na koncu (shrani si tudi strani na katerih se nahaja vsebina na katero se sklicuješ). Če za iskanje virov uporabljaš Google Učenjak (angl. Schollar) je v drugem delu videa na POVEZAVI opisano, kako enostavno shraniti referenco.

Drži se svoje teme

Nemalokrat se je zgodilo, da sem med pisanjem zašel v del področja, ki ni ravno najbolj povezano z mojo temo in sem tisti del pripravljenega teksta (ali pa par ur branja) odvrgel stran. Če se usmerjaš na čim hitrejši zaključek pisanja, priporočam, da se poskušaš ujeti, ko preveč bereš in nič ne pišeš.

Piši. Tudi, če ne gre nikamor

Med pisanjem sem se srečal tudi z bolj tečnimi dnevi, ko se vse skupaj ni nikamor premaknilo in nisem znal kako sestaviti besede. Najboljši način je bil sedenje in tipkanje. Čeprav veš, da to kar je napisano ni dobro, te to začetno pisanje in izlivanje prvih idej pripelje do tistega, kar si želiš na koncu. Pomagalo mi je tudi, če sem sproti med pisanjem tudi brskal za članki, ki predstavljajo vsebino, proti kateri gre sestavljeno besedilo. Naj pa poudarim, da je potrebno paziti, da res povzemaš in ne le prevajaš ali le rahlo obračaš besede.

Preveri pravopis in druge probleme v dokumentu preden pošlješ končno verzijo profesorju

Ja, osnove, ampak vsi delamo napake in s tem tratimo čas. Sam delam ogromno slovničnih napak pri pisanju, ker imam za slabo tipkovnico, pa ker gredo prsti po svoje ali pa še večkrat preprosto, ker sem bil hiter in površen. Sam sem uporabil Amebis Besana pregledovalnik, ki ga lahko dobite brezplačno na test za 1 mesec. Pri pisanju so prišla zelo prav tudi profesorjeva navodila v PDF formatu, ta pa so zate morda nekoliko drugačna, a si jih vseeno lahko pogledaš.

Naj omenim še, da imajo lahko različne fakultete specifična pravila, ki jih moraš upoštevati, zato si poglej pravilnik na fakulteti in o tem povprašaj mentorja/mentorico.

Spodaj lahko najdeš združene napotke v obliki spiskov, če pa imaš kakršne koli pripombe, komentarje ali vprašanja, me lahko dosežeš preko kontaktnega obrazca ali pa preko komentarjev spodaj.

(Prihaja tudi prispevek na temo priprave dobre predstavitve!)

Srečno s pisanjem diplome!

P.S.: Zahvala prof. dr. Blažu Zupanu za mentorstvo in ekipi, ki je sodelovala pri snemanju videov.

— — — — — — — — — — — — — — -

Diploma je običajno sestavljena iz:

Uvoda, ki predstavi področje in tematiko, ki se tiče vaše diplome

  • V uvodu izberite nekaj člankov iz področja, jih preberite in povzemite. Če je uvod daljši, ga razdelite na več sekcij, ki naj si logično sledijo.
  • Ob planiranju vsebine mislite na svoj končni cilj. Uvod mora biti usmerjen v smeri vaše teme diplomske naloge.

Druga sekcija je običajno opis orodij, ki jih uporabljate pri izdelavi končnega izdelka in/ali pa uvodni del raziskave, ki prikaže “teren”.

  • V tem delu poskusite opisovati brez branja drugih člankov. Preglejte orodja, opišite jih, kaj omogočajo … če je to “teren” ga opišite. Zapisujte si sproti med opazovanjem. Ko zaključite, pojdite še enkrat skozi tekst in ga uredite.

Tretja sekcija je običajno izdelek oz. raziskava.

  • Opišite postopek raziskave ali izdelave izdelka.

Četrta sekcija je zaključek, ki vsebuje

  • kakršnekoli ugotovitve raziskave,
  • morebitne izboljšave raziskave ali produkta.

Zadnji so Viri, ki se ne štejejo kot del naloge.

Nekaj splošnih nasvetov

  • Nasploh o referencah in citatih — »What constitutes plagiarism«
  • Za Google Učenjak (angl. Schollar) je v drugem delu videa opisano, kako enostavno shraniti referenco.
  • Preverjanje pravopisa — Sam sem uporabil Amebis Besana. Na spletni strani lahko dobite brezplačen preizkus za obdobje enega meseca, kar bo ravno prav za vašo diplomsko nalogo. Pride v obliki dveh samostojnih programov in kot dodatek za Word, ki po inštalaciji avtomatsko deluje. Samo vnesete besedilo v word program pa podčrta slovnične napake, predlaga menjave besed in besednih zvez kot tudi preveri postavitev vejic.
  • Če se ne želiš ubadati z oblikovanjem vsebine, uporabi LaTeX. Zadevo strašansko pohitri. Link do MikTex-a in TexStudia ter zip datoteko, ki predstavlja osnovo iz katere lahko nadaljujete s pisanjem (najdete na učilnici Fakultete za računalništvo LINKu ali LINKu ) . Vsekakor pa preverite pri mentorju ali ta oblika ustreza.
  • Za konec prilagam svojo diplomsko nalogo v PDF obliki — link MANJKA TRENUTNO!

Nekaj nasvetov pri pisanju v LaTeX-u

Reference in citiranje

Sam sem si najprej prenesel MikTex in po tem še TeXstudio, saj sem imel z MikTex-om nekaj problemov. Po tem je začel delovati in sem ga uporabil za pisanje diplome.

--

--

Sašo Jakljevič
Next thing (Naslednja stvar)

Product Manager, Researcher and a UX Designer building digital products with cool people.