Lukáš Hromek: Elektronika v našich přístrojích je specifická především svojí rozmanitostí

Elektronové mikroskopy a spektrometry jsou složitá high-tech zařízení, která v sobě kombinují nejrůznější elektroniku. Ta přitom sahá od nejcitlivějších senzorů až po generátory vysokého napětí. V následujícím rozhovoru s Lukášem Hromkem se dozvíte, co všecho práce elektro inženýra v Thermo Fisher Scientific obnáší.

Lukáši, mohl by ses nám v krátkosti představit?

Jmenuji se Lukáš Hromek a v Thermo Fisheru pracuji čtvrtým rokem na pozici elektronika. Zaměřuji se na vysoké napětí v oddělení SPR, v rámci kterého působíme jako podpora výroby pro skenovací mikroskopy.

Jak vypadá takový typický den elektro inženýra v Thermo Fisher Scientific?

Popsat jeden typický pracovní den je velmi těžké, protože na mojí pozici je každý den jiný. Což je zároveň něco, co se mi na práci v Thermo Fisheru velice líbí. Není to monotóní, pořád řešíme něco jiného. Mojí zodpovědností na pozici elektronika je postarat se o to, aby výroba měla všechny díly v pořádku a včas. To s sebou nese spoustu výzev a já nemám prostor k tomu, abych „zakrněl“. Pořád je co vymýšlet a zlepšovat. Ať už řeším nějaký problém ve výrobě, komunikuji se servisem nebo dodavatelem, testuji nový prototyp — těch činností je celá řada. Většinu času přitom pracuji podle vlastního plánu, v čemž vidím také velkou výhodu. Kvůli koronaviru teď řeším velkou část agendy na dálku. Což je někdy náročné, ale na druhu stranu můžu trávit více času s rodinou.

V čem je podle tebe elektronika v elektronových mikroskopech specifická?

Specifická je především svojí rozmanitostí. Naše mikroskopy se skládají z modulů, které sahají od jemné a velmi citlivé elektroniky až po generátory napětí, které operují v řádech stovek kV. Poskládat tyto komponenty dohromady tak, aby společně fungovaly, považuji za umění.

Když si nastoupil do Thermo Fisheru, neměl si z tak pokročilé elektroniky obavu? Nebo tě naopak baví pracovat s přístroji za několik milionů dolarů?

Teď ses trefil do černého. Práce s elektronovými mikroskopy mě baví, ale na začátku jsem měl respekt a obavu, jestli se to vůbec zvládnu naučit. Na druhou stranu to na mě udělalo velký dojem, byl to úplně jiný produkt, než s jakým jsem pracoval v předchozím zaměstnání. Po nějaké době jsem se rozhodl nedívat se na elektronové mikroskopy jako na „raketovou vědu“ a řekl jsem si, že pokud se to dokázali naučit jiní, tak já to svedu taky.

Připravila tě škola dostatečně? Nebo ses musel většinu věcí doučit až ve firmě?

Základy elektroniky jsou pořád stejné. Matka příroda fyzikální a elektro principy nějak vymyslela a tuhle oblast nemá cenu řešit. Myslím, že vystudovaný elektronik, s trochou praktických zkušeností, se nemá v Thermo Fisheru čeho bát. Složitost našich přístrojů může ze začátku působit děsivě, ale pokud člověk rozumí elektronice a ví, co dělá, tak se u nás bez problémů chytí.

Složitost našich přístrojů může ze začátku působit děsivě, ale pokud člověk rozumí elektronice a ví, co dělá, tak se u nás bez problémů chytí.

V čem podle je podle tebe práce v elektronové mikroskopii zajímavá právě pro elektroniky?

Asi se budu opakovat, ale zmínil bych znovu různorodost. Každý den je u nás specifický. Tohle samozřejmě nemusí sedět každému, ale já to oceňuji. Práci v Thermo Fisheru bych doporučil lidem, kteří se nebojí výzev a hledají dobrý kolektiv lidí. V jiných zaměstnáních jsem nezažil tak dobrý tým a firemní kulturu obecně.

Co tebe osobně baví na elektronové mikroskopii? A proč ses rozhodl zrovna pro tento obor? Nabídek pro elektroniky je jenom v rámci Brna mnoho.

Je pravda, že v Brně působí řada firem, které nabízejí zajímavé příležitosti pro elektroniky. Krom už několikrát zmíněné různorodosti je pro mě elektronová mikroskopie zajímavá tím, že se v ní má člověk pořád co učit. Zpětně jsem rád, že jsem se pro ni rozhodl, ačkoli jsem se původně zaměřoval na jinou oblast.

Jaký obor si vlastně studoval?

Studoval jsem výkonnovou elektroniku, zaměřoval jsem se na elektromotory, což mě na škole hodně bavilo. Vysokému napětí jsem se snažil vyhýbat 😊. Nakonec jsem si řekl, že to zkusím a dnes mi to vyhovuje.

Co bys doporučil lidem, kteří uvažují nad zaměstnáním v R&D nebo ve výrobním engineeringu?

Doporučil bych jim, ať se toho nebojí. Ať jdou a zkusí něco nového. Konkrétně u našich pozic bych doporučil si zjistit co nejvíce informací. Zeptejte se někoho, kdo v Thermo Fisheru pracuje, jaká je náplň práce. Ne všechno se vejde do pracovního inzerátu. Práce na mikroskopech je skutečně zajímavá a věřím, že si u nás každý dokáže najít to svoje.

Chtěli byste pracovat jako elektro inženýr v Thermo Fisher Scientific? Podívejte se na naše kariérní stránky, kde nabízíme řadu pozic v R&D a ve výrobním engineeringu.

--

--

Thermo Fisher Scientific Czech Republic
Thermo Fisher Scientific CZ

Thermo Fisher Scientific je světovým lídrem ve službách pro vědu. V Brně vyvíjíme elektronové mikroskopy a spektrometry.