Cathay Pacifics legendariske førsteklasseblemme, og jackpoten som kom ut av det!

Natt til 1.januar 2019 dukket det opp fantastisk lave priser på Cathay Pacifics premiumprodukt fra Vietnam til USA og Canada. Etter et nervepirrende døgn viser det seg at Cathay kommer til å la billettene bli stående — og gjett hvem som kom seg med toget! 🤩

Hans Christian Berge
Travelbox
9 min readJan 2, 2019

--

2019 blir året undertegnede trekker inn i sete 1K — altså første til venstre i bildet over. Foto: Cathay Pacific

Til tross for at Star Alliance har vært min allianse i alle år, har jeg alltid hatt et misunnelig øye i retning Cathay Pacifics førsteklasseprodukt. Ikke bare har de en av de lekreste “suitene” man kan oppleve i luften, de har også et bakkeprodukt i Hong Kong som mange mener overgår Lufthansa sine førsteklasselounger i Frankfurt og München.

Les mer om Cathays lounger i Hong Kong her

Om det var flaks eller skjebnen som fikk meg til å sjekke mail 02:15 natt til 1.januar vet jeg ikke, men der lå det i hvertfall et “error fare” varsel og ventet.

Takk @NilsernNilsen for denne :D

Hva som faktisk skjedde er man nok usikker på — men sjansene er store for at en menneskelig feil fant sted, og prising på premiumbilletter ble satt tilsvarende økonomibilletter på strekningene Hanoi/Danang-Vancouver/New York/Boston ++

Dette resulterte i at førsteklassebilletter som normalt sett prises til den absurde prisen av 282.000,- kroner t/r (med forbehold om at de selges rimeligere til tider) lå ute for salg til knappe 10.000,- kroner

t/r Hanoi-New York på Cathay Pacific First per 4.januar….. 😱 (sjekket på vilkårlige datoer)

Booking

Hele 2019 var åpnet fullstendig opp! Prisene ut av en annen verden. Hvordan kan man ikke booke?

Fristelsen:

  • Vietnam via Hong Kong til USA fra 6000,- kr t/r i business
  • Vietnam via Hong Kong til USA fra 10.000,- kr t/r i førsteklasse

Ettersom jeg overhodet ikke forventet at denne prisen skulle bli stående, var det en litt halvhjertet reservasjon jeg la inn. Husk dette er seeent på natten etter både champagne, cognac og whisky — og hadde jeg vært normalt våken, så hadde jeg forsøkt å koble det bedre sammen med MC Premium billetter med SAS. I dette tilfelle valgte jeg en tilfeldig helg i mai — for mai er sikkert en grei måned tenkte jeg — fant pris på Google Flights, videre til Cathay Pacific og vips! Så satt reservasjonen. Alt gikk som smurt.

The ticket of tickets ✨ 🥂

Så var det bare å vente…

Ventetiden

Bloggerne plukket raskt opp feilprisingen…

Og kun et fåtall hadde troen på at dette var billetter Cathay Pacific faktisk kom til å la oss reise på. Tradisjonelt sett har det vært svært ulik praksis på hvordan flyselskap reagerer på en slik feil.

Qatar hadde en tilsvarende prising i fjor, også med utreise fra Vietnam. De lot billettprisen stå, og mange var svært så fornøyd med den. Man kunne fly business fra Ho Chi Minh via Qatar til New York for knappe 6000,- kroner 😁

Men man har tidligere sett både British Airways, Air France og United trekke tilbake slike billetter og refundert sine kunders betaling med en tynn unnskyldning om “feil i systemet”. Det var derfor å forvente at Cathay skulle pakketere en slags refusjonsmail til alle som hadde skaffet seg denne nokså tydelig feilprisede billettypen.

Men morgenen onsdag 2.januar kom svaret….

Den virkelige planleggingen

Cathay Pacific går ut i sosiale medier og kunngjør at at alle bestillinger består! Gjett om dette resulterte i umiddelbar stigning i puls 😂 Det kommer faktisk til å skje — jeg hadde ikke engang vurdert det som sannsynlig at disse billettene kom til å leve ut uken. Så hva gjør man da…?

Veien til Hanoi

Steg én — jeg må jo komme meg til Hanoi. Dette løser jeg utover våren.

Veien tilbake fra Hong Kong

Ettersom jeg ikke ser noe behov for å fortsette videre fra Hong Kong til Hanoi, hopper jeg av der og bruker HKG som utgangspunkt for retur til Norge.

Flyet fra New York ankommer grytidlig mandag morgen, 05:15, noe som er perfekt med tanke på videre tilslutningsfly hjem mot Norge. Man kan da velge mellom alle flyvninger den dagen, fremfor å kunne havne i en stram transit i forhold til avreisetidspunkt på andre flyvninger. Mitt valg ble her å bruke SAS sitt nye Star Alliance søkeverktøy for å finne en returbillett på poeng, og det dukket opp flere alternativer denne dagen.

Singapore Airlines, Thai, Ethiopian og SWISS hadde alle ledige seter i business — og ettersom jeg har en forkjærlighet for SQ, var dette flyselskapet jeg gikk for. De har svært mange avganger til Singapore per dag, og den første som kunne ha passet gikk allerede 08:00. Jeg kommer uansett ikke til å være tilbake i Oslo før tirsdag morgen, og gikk da for 18:50 avgangen med connection til SQ362 til Stockholm via Moskva.

SQ865 Hong Kong — Singapore 18:50–22:40
SQ362 Singapore — Stockholm 00:20–08:25
SK483 Stockholm — Oslo 09:25–10:25

Dette gir plenty av tid til å få lagt inn en full arbeidsdag på en av loungene i Hong Kong. For ja, man har tilgang til både The Pier og The Wing dersom man ankommer i Cathay First og flyr videre med Cathay Dragon Business. (Eller i mitt tilfelle — holder et boardingkort til HKG-HAN flight med Cathay Dragon 😎)

Bekreftet av Cathays Messenger kundeservice

Slik blir strategien time for time

Avreise fra Oslo 9.mai 16:00 🛫
Dagen er kommet og avreise fra Oslo Lufthavn skjer utover ettermiddagen denne fine maidagen. Med Qatar Airways sin relativt nye B787 for å oppleve deres businessprodukt ned til Doha. Turen ned til Hanoi kostet den nette sum av 125.000 QMiles, og dette blir første gang jeg stiger inn og til venstre på noe One World fly noengang.

Ankomst Doha 9.mai 23:35 🛬
Det blir selvfølgelig tid til noen timer i Al Mourjan Business Lounge etter ankomst Doha, noe jeg ser frem til å få sjekket av i boken. Har hørt både positivt og negativt om stedet, og regner med at jeg får dannet meg et inntrykk i løpet av de vel 3 timene jeg har i loungen denne kvelden.

Avreise fra Doha 10.mai 02:35 🛫
Turen videre finner sted i Qatars A330 businessklasse videre til Hanoi. Av en eller annen grunn har Qatar valgt å erstatte dagens B787 med en eldre A330 maskin på denne flyvningen, en flytype som tilbyr en 2–2–2 businessklasse på nattflyvningen over til Vietnam. Lite å gjøre med det, men spennende blir det.

Ankomst Hanoi 10.mai 13:00 🛬
Da valget falt på QR ned til Hanoi, resulterte det i at ankomsten blir nokså tidlig på dagen. Det blir da å komme seg i en taxi inn til byen, slik at jeg får et par timer tilbake i Hanoi før det neste morgen bærer tidlig avsted til flyplassen for den virkelige ferden videre begynner.

Avreise fra Hanoi 11.mai 10:05 🛫
Cathay Dragon leder an i business på den korte turen over til Hong Kong. Dette er en kort tur i flytype A321, og forventningene til denne er ikke større enn at det er en spennende start på hva som er i vente.

Ankomst Hong Kong 11.mai 13:35 🛬
Det er nå det begynner! Med CX First boardingkort i hånden innehar jeg nå det aller helligste av innganger til de visstnok så legendariske loungene The Pier og The Wing. Det er 5 timer til avreisen videre finner sted, noe som burde gi plenty av tid til å forbedere seg og få et inntrykk av hva Cathay har å tilby på bakken. Det er å kunne forvente seg live oppdateringer på vår 📸 Instagramprofil under hele turen, så for den som er nysgjerrig — følg oss her.

Avreise Hong Kong 11.mai 18:35 🛫
Cathay Pacific sete 2K er der du finner meg de neste 15 til 16 timene. Visstnok et eventyr av en flyvning, og jeg gleder meg som en unge!

Ankomst New York 11.mai 22:45 🛬
Ja sånn tidsmessig så lander vi kun 3 timer etter at vi tok av lokal tid, og jeg er spent på hvordan døgnrytmen tilslutt blir å oppføre seg etter å ha krysset datolinjen begge veier på under ett døgn.

I New York blir det en rask turnaround, og jeg må komme meg ut og gjennom immigrasjon for deretter å komme meg tilbake airside igjen i innsjekket form. Flyet står på bakken i cirka 3 timer, noe som burde gå helt fint. Har ikke store forventninger til hva jeg rekker å få til på denne tiden, men Cathay First passasjerer har visstnok tilgang til American Airlines si flagship lounge, en lounge med tilhørende a la carte restaurant. Om tiden strekker til, skal denne så absolutt forsøkes.

Avreise New York 12.mai 01:35 🛫
Så blir det tilbake på samme fly som vi ankom med, denne gangen på sete 1K — vindusete fremst til høyre i flyets fartsretning.

Ankomst Hong Kong 13.mai 05:15 🛬
Så var man tilbake i Hong Kong igjen. Sikkert småtrøtt etter en lang natt, men full av pågangsmot til å fortsette opplevelsen. Begge F flyvningene er nå unnagjort, men tilgangen til Cathays First Lounger er fremdeles stående, så min foreløpige plan vil være å finne meg tilrette i en av dem, reservere en Cabana 🏝— og finne meg en plass hvor jeg kan få jobbet litt.

Flyet videre til Singapore går ikke før tidlig kveld, så i løpet av ettermiddagen er det på sin plass å komme seg i transferdesken og få skrevet ut et boardingpass for returen hjemover. Etter dette er det kun Singapore Airlines sine Silverkris lounger som gjelder i tillegg til ymse Star Alliance lounger som også tilbyr inngang.

Avreise Hong Kong 13.mai 18:35 🛫
På den noe kortere turen ned til Singapore er det en B77W som tar oss avsted. Fin og romslig kabin, og mulighet for litt mat.

Ankomst Singapore 13.mai 22:40 🛬
På Changi blir det denne gang en rimelig kort transfer til neste flight på knappe 1t 50min. Blir vel å tusle litt rundt og plukke med meg noen pakker te av typen TWG til madammen. Rusleturen ender opp på Terminal 3 hvor SQ362 til Stockholm står og venter.

Avreise Singapore 14.mai 00:20 🛫
Siste langstrekket for denne gang, og etter et nesten like ekstremt eventyr høsten 2016, så regner jeg med at turen begynner å kjennes på kroppen. Denne flyvningen vil fokusere på søvn, og forhåpentligvis kan jeg sove det meste av de 10 timene det tar før vi må mellomlande i Moskva.

Ankomst Stockholm 14.mai 08:25 🛬
Det nærmer seg! Nabolandet og det skandinaviske språk er på plass — så da er det bare å komme seg med på siste flyvning til tigerstaden og fullføre rundturen.

Avreise Stockholm 14.mai 09:25 🛫
Forhåpentligvis er vi i rute og jeg kommer meg med SAS flyvningen som tar meg hjem. Kanskje noen minutter på øyet også her…

Ankomst Oslo 14.mai 10:25 🛬
Herre jemini! Om turen har gått etter planen er det ett stykke slitent mannfolk som lander på Oslo Lufthavn denne morgenen…

--

--

Hans Christian Berge
Travelbox

Product Designer, thinker and traveller from Norway. When I write something I do it because I really need to do it.