Datoendringer, ubrukelige SAS agenter & en kaotisk dag i snøværet i München 🌨️

Hans Christian Berge
Travelbox
Published in
8 min readDec 22, 2023
Lite som minner om Lufthansa førsteklasse her?

Lufthansa leverer som vanlig eksepsjonelt sterkt i første klasse i motsetning til SAS sine telefonagenter. Bli med på det vi trodde skulle bli en strøken reise over Atlanterhavet…

Dette blir en oppfølger til min forrige post om hvordan jeg gikk frem for å planlegge en reise på Lufthansa førsteklasse i desember 2023.

Slik situasjonen stod for godt og vel en uke siden var at ting lovet godt for utreise den dagen vi hadde sett for oss. Det var godt med ledige seter mot flere byer i USA, og jeg var innstilt på smooth sailing når ruten først skulle bookes.

Men…

En familiekalender er ikke alltid så oppdatert som man skulle ønske, og det viser seg at utreise på torsdagen ikke lar seg gjøre allikevel. Fullstendig krasj i planlegging der resulterer i at fredagen blir utreisedag med retur søndagen. #livet

Omstilling til ny avreisedag

Visse dager er enklere å hoppe mellom enn andre. Det ble min umiddelbare forståelse etter min påtvungede utreiseendring. Torsdagen, som opprinnelig utreisedag, hadde plenty med usolgte seter mellom Tyskland og Nord-Amerika. Ikke bare det, men også Mexico City viste tilgjengelighet denne dagen, så det var egentlig bare kreativiteten som definerte grensene for hvor vi kunne dra.

Fredag derimot — som utreisedag- helt krise!

Frankfurt — Chicago x2 [utsolgt]
Frankfurt — Washington [utsolgt]
Munchen — Boston [utsolgt]
++++

Så og si alle flyvninger mellom München/Frankfurt og Nord-Amerika viste null eller ett usolgt sete — unntatt én flyvning! München-Newark… som da selvfølgelig ble tildelt fullt fokus!

For returen, som også ble forskjøvet én dag frem, ser det noe bedre ut:

747 retur fra enten ORD eller EWR er en mulighet

☎️ Setene frigjøres og det ringes

Mandag ettermiddag, 4 døgn før tentativ avreise, dukker det opp 3 ledige seter i F i søket til Air Canada Aeroplan 👏🏻 Klokken har bikket 17:00, og SAS sin Amex-linje er stengt. Det betyr lite akkurat der og da, og jeg gjør noen raske søk på webben for å komme forberedt inn i samtalen med det som forhåpentligvis blir en trivelig agentsamtale med et positivt utfall.

Agent 1: “den strenge svensken”

Etter 7–8 minutter ventetid (hos SAS sin vanlige kundeservicelinje) får jeg en svenske på tråden. Han er kort og konsis i sin hilsen, og jeg spør ham raskt om han kan hjelpe til med en booking med poeng og CT. Umiddelbart drar han litt på den, lager noen unødvendige pustelyder og gjør seg vanskelig… han lurer på om jeg ikke bare kan bestille på nett, og jeg kontrer raskt med at førsteklasse ikke er tilgjengelig for booking på nett.

…aha, nej, det går inte att göra efter 17.00

😅 Jeg spør om dette kun gjelder booking med en Amex Companion Ticket, eller bonusbilletter generelt. Svaret er at CT ikke kan bookes etter klokken 17:00, da “systemet ikke tillater dette”…

Jeg legger på

Agent 2: “svensken som behøver IT-support”

Ringer selvfølgelig umiddelbart tilbake, og etter 6–7 nye minutter med ventemusikk svares telefonen av en tilsynelatende hyggelig svenske. Jeg spør henne om muligheten for å booke en bonusbillett til USA — og får til svar:

tyvärr är alla våra system nere, så jag kan inte göra en reservation åt dig

😐 Plutselig er visst alle systemene nede. Det var jo uheldig.

Okey — på tide å legge på igjen og bevege seg over til den engelsktalende linjen hos SAS.

Agent 3: “den hyggelige briten som ikke finner annet enn økonomi”

Ny samtale, denne gangen helt uten ventetid! Herlig, tenker jeg. Dette skal gå bra. En særdeles hyggelig brite svarer telefonen og det er ikke måte på hvor serviceinnstilt hun er denne kvelden.

Are your systems down? & can you help me with a reservation using my Amex 2–1 voucher, spør jeg

Of course, svarer hun. Our systems are working perfectly — where would you like to go sir?

Jeg pitcher mitt ruteforslag til henne. New York via München, fortrinnsvis første klasse. Jeg vet at det skal ligge 3 seter på lur der, og i tillegg er det sluppet massevis av businesseter på samme flight.

I can only see availability in economy for Friday sir

Kun økonomi ja. Det var jo ikke det jeg ville høre. Jeg pusher henne litt videre på enkeltsøk fra München til Newark, men uten hjelp. Det eneste hun visstnok ser er økonomi over hele linjen. Når hun ikke ser et eneste businessete er det et tydelig tegn på at noe er feil.

På tide å legge på

Agent 4: “from Poland with love”

Jeg begynner å miste troen. Kanskje jeg må avvente til dagen derpå for å ringe Amex-nummeret. Men — jeg forsøker en siste gang.

Engelsktalende nummer en gang til, og jeg ønskes velkommen av en monoton men fokusert øst-europeisk agent som umiddelbart bekrefter at ingen systemer er nede, og det er helt uproblematisk å benytte seg av en CT på kveldstid 😅

Etter en tydelig “bestilling” av ruten jeg er på jakt etter får jeg til svar

I see 3 available seats in first class from Munich to Newark, would you like me to book two of those?

Boom! Der satt den endelig. Følelsen av å treffe jackpot her er noe som er vanskelig å slå! Turen blir noe av, og vi kan fortsette med tilslutningsflyvning fra Oslo. Dette går uproblematisk, og hun får lagt på Lufthansa Business på morgenflyet nedover. Egentlig litt i tidligste laget, men det gir oss plenty av tid på FCL i München til å forberede oss på flyvningen østover.

Refleksjoner

Det slår meg igjen at SAS leverer svært inkonsekvent kundeservice på telefon til sine såkalte gullmedlemmer. At jeg i løpet av 30 minutter på tråden med SAS får fire ulike svar på min ene forespørsel er intet mindre enn altfor svakt 🤦🏼‍♂️

Én agent henviser til regler for booking som ikke kan brytes, nestemann påstår at systemet er nede, den tredje booker gjerne men finner ingenting og hos sistemann fungerer plutselig alt helt fint…

Ikke bra SAS… ikke bra

Hva med returen?

Med utreisen i boks, og en tentativ retur booket hjem fra Chicago via Frankfurt i business, går dagene forbi uten at mye skjer.

Jeg er avhengig av å finne ledige seter torsdag morgen for å få på plass en endring av returen på søndag innenfor SAS sine 24t-endringsregler.

Med alarmen på klokken 06:00 sjekker jeg AirCanada sin tilgjengelighet umiddelbart etter å ha krøpet ut av sengen. Her finner jeg ingenting ledig på direkteflyvning fra Chicago til Frankfurt, men av en eller annen grunn er setene i førsteklasse åpnet for returreise fra byene Pittsburgh, Los Angeles, Boston, Louisville og bøttevis av andre mindre småbyer i USA.

Lufthansa First i forbindelse med en United Øko flight.

Dette er interessant, men hjelper meg egentlig ikke så mye akkurat nå. Flighten vi ønsker oss står fremdeles kun med ledige businesseter med utreise fra Chicago… Om noen har mer info omkring denne måten å slippe seter på av Lufthansa, så del gjerne her.

Jeg forsøker meg uansett på en telefonsamtale klokken 07 og prater med et par agenter som ikke gir meg håp om så mye. Ingen seter i F så langt de kan se.

Jeg fortsetter å sjekke Air Canada sin søkeside den neste timen — og 07:20 dukker plutselig direkteflighten opp som ledig 👏🏻 Jeg hiver meg på telefonen igjen og får tak i en hyggelig dame som ser de samme setene som jeg — 8 ledige seter i First på ORD-FRA søndag kveld.

Nå skjer det ting her…

Etter 20 minutter er endelig alt på plass, og den hyggelige damen bekrefter at endringen ligger i kø hos Eurobonus, og at jeg kan forvente den endelige billetteringen i løpet av dagen. Etter en kort nudge rundt lunch, mottar jeg billetter på e-post kl 13.

Jeg har da klart å sikre meg 2 seter til Chicago med Lufthansa førsteklasse med utreise fredag og retur søndag kveld 🌟

✈️ Avreisedag

Det er tidlig fredag morgen, og to spente reisende setter kurs mot Oslo Lufthavn klokken 04:10. Sånn blir det når den eneste avgangen Lufthansa tilbyr oss seter på er 06:05 til München.

Tidlig morgen på Oslo Lufthavn

Turen til München går uproblematisk, og vi ankommer Bayern i lett snødrev denne morgenen. Som de nordmenn vi er, er vi ikke ukjent med ordentlig vintervær — og vi vet hvor ille det må bli før vår hjemmebase Oslo Lufthavn faktisk må stenge ned — derfor slår ikke tanken oss en gang at vi flyr inn i det som skal utvikle seg til det ultimate vinterkaos i Sør-Tyskland.

Snøvær tilsynelatende under kontroll

München byr på ordentlig førjulsstemning denne første helgen i advent. Snøen drysser, og brøytemannskaper danser elegant rundt. Flyet finner sin plass, og vi legger raskt turen innover i terminalbygget på jakt etter Lufthansa sin førsteklasselounge (som jeg tørr påstå er en av deres beste i Tyskland — bedre enn FCT i Frankfurt på mange måter)

Nå kan turen endelig starte — og om du er nysgjerrig på fortsettelsen, og ikke minst høre om hvorfor vi i alle dager endte opp med å kjøre buss gjennom tre land denne dagen — så kommer neste post snart.

Stay tuned 🎄

--

--

Hans Christian Berge
Travelbox

Product Designer, thinker and traveller from Norway. When I write something I do it because I really need to do it.