Vår guide til Bali, del 1 — Pappaperm i Canggu

Bali er en destinasjon mange har en mening om — og for oss er det blitt en destinasjon som har alt hva vi jakter på for en minneverdig og fin reiseopplevelse. Her er høydepunktene fra 2 uker i Canggu med en 10 måneder gammel gutt på tur.

Hans Christian Berge
Travelbox
11 min readJan 24, 2018

Finn´s Beachclub i Canggu

Litt om Canggu som er greit å vite

Canggu har de siste årene vokst fra å være et lite og yndet sted for Australienske surfere og instagramhipstere, med noen få kule kafeer og originale butikker, til å bli et adskillig travlere, og mer turistrettet område. Tiltross for denne utviklingen har Canggu en god vibe med et stort og variert utvalg av hippe restauranter, kafeer og beach clubs som definitivt er verdt et besøk!

Bali er en destinasjon hvor mange tar med barn og det gikk ikke lang tid mellom hver gang vi så en liten en som hang med i bæresele. Det er ikke veldig tilrettelagt for trilling av vogn både mtp humpete og dårlige veier samt mye trafikk og få fortau. Man kommer 90% av gangene til å bruke bæresele og ikke vogn, så dersom det kniper på baggasjekvoten — så dropp vognen.

De fleste spisestedenene har barnestoler, og vi opplevde flere ganger ivrige ansatte som mer enn gjerne bidro med underholdning av de små mens foreldrene spiste. Tommel opp for det! 👍🏼

Minibanker finner man i alle de sentrale områdene av Canggu, så kontanter er ikke et problem. Noen cafeer tar kun kontanter (som feks Betelnut cafe), men de aller fleste spisestedene tar kort. Store supermarkeder med godt utvalg er det lite av, så om man jakter bleier, babygrøt etc, så er Seminyak stedet man må oppsøke. Vi tok for sikkerhets skyld med mat og bleier for hele oppholdet. Svømmebleier fant vi ikke her nede ellers er det et fint utvalg av bleier og barnemat, men relativt dyrt. (PS! Er du bekymret for stikkontakter – norske kabler passer inn overalt her nede. Vi hadde null problemer med dette)

Strendene i Canggu (Echo og Batu Bulong) er ikke er av den tropiske og kritthvite typen som mange drømmer om. De er heller ikke barnevennlige pga kraftige bølger og understrømmer. De ryddes og holdes på frivillig basis, og er iblant mindre delikate, spesielt i regntiden. Solsengene og parasollene på stranden er heller ikke av de mest vedlikeholdte variantene. For oss passet det derfor bedre å tilbringe deler av dagen på en daybed i skyggen på en beach club eller ved et basseng. På de fleste spisestedene og beach clubene er det relativt gode sanitære forhold.

Stranden mellom Batu Bolong og vestover mot Tanah Lot.

Når bør man dra

Bali har finest og varmest vær fra mai til september. Da er det høysesong, flust av solglade turister og dyrere hoteller. Vi har vært på Bali fire ganger, både sommer og vinter, og det er ærlig talt vanskelig å si hvilke periode man bør reise i. Vi dro denne gangen i januar da det var i denne perioden vår pappakvote slo til, men om man kan velge fritt, så er det egentlig sine egne preferanser man skal følge.

Ubud er grønnere og friskere om vinteren, og ikke så brunt og tørt som det iblant kan bli om sommeren. Ja det regner så og si hver dag, men somregel er det kun på morgen eller kveld og natt — ikke hele tiden. ☺️ Det samme gjelder for Canggu.

Hovedfordelene om vinteren er mindre folk og rimeligere å bo. Ulempene er færre solnedganger og mer “innetid” på grunn av regn. Temperaturmessig lå det på fra 25 til 31 i hele perioden vi var der.

Hvordan kommer man seg rundt

På våre tidligere besøk i Canggu har vi alltid leid scooter, det ultimate fremkomstmiddel på Bali. Men med Oscar i bæresele var dette ikke et alternativ. Vær klar over at kun et fåtall biler på Bali har barnesete.

Bilseter er det ikke mye av, så bæreselen får gjøre nytten

Taxi eller en tilfeldig sjåfør er veldig enkelt å oppdrive. Blue Bird Taxi er det eneste ryddige selskapet som kjører på taximeter, og en tur fra Canggu til Seminyak koster med dem ca. 40.000 IDR (30 kr). Det er lett å ende opp med å betale det fire-fem dobbelte av Blue Bird med andre Taxiselskap (Vær OBS på copycaten Blue Biro Taxi, samt at Über og Grab er bannlyst i Canggu).

Vi benyttet også Golden Bird, som er en del av Blue Bird gruppen, for lengre transportetapper og til og fra flyplassen. Disse har store biler og kan bestilles online. (Priseksempel: DPS Flyplass > Canggu, 210.000 IDR)

Her bodde vi

Vår første uke bodde vi på The Slow Hotel, like ved Batu Bolong stranden. Stedet er gjennomført og har fire suiter med eget basseng, og et minimalistisk interiør med balinesiske toner. Maten her er også svært god, og de ansatte elsker barn og fulgte opp minstemann gjennom hele oppholdet. Vær obs på at nærheten til havet gjør at man både titt og ofte får besøk av en liten sandkrabbe eller tre i løpet av dagen. 🦀

Slik har man the på The Slow

Pros

• Gjennom WhatsApp kan man melde med hotellet om alt man måtte ha behov for underveis. Dette var veldig smidig, og de løste i våre tilfeller alt umiddelbart med et stort smil — Vi fikk bla en liten “steamer” på rommet til Oscar sine melkeflasker. Genialt for å desinfisere alt man måtte ha behov for.
  • Hipp atmosfære, stilige bilder og dekor på rommene. Likte spesielt “sentralradioen” med lik musikk på hele hotellet som man også kunne skru av og på på rommet.
  • Ypperlig plassering i Canggu, nært det meste.

Cons

• Suite 1, som vi hadde, ligger nærmest inntil restauranten/baren og veien. Her er det til tider, spesielt i helgene, ekstremt høyt volum og mye folk. Endel trafikkstøy. Om man reiser med barn, så er et rom høyere opp eller på baksiden av bygget et must.
  • Babyseng skal de ha 80 kr ekstra for per døgn, noe vi syns var unødvendig på et såpass dyrt sted, og fordi tilsvarende steder på Bali tilbyr dette gratis.

Uke to flyttet vi noe lenger øst til det fremadstormende området Berawa. Det anses gjerne som Canggu, men ligger mellom Canggu og Seminyak. Her hadde vi en egen villa hos Saba Villas, med stor og luftig hage, eget, fullt utstyrt kjøkken og stor stueseksjon ute i det fri.

Tropisk hage på badet og et deilig basseng foran villaen

Dette er en såkalt full-service villa, med eget kjøkken, sjåfør og renholdstjenester daglig. Vi hadde det veldig fint her, og benyttet oss av sjåførtjenesten daglig til utflukter både østover og vestover.

Pros

• Større boltreplass med et stort og eget basseng. Kjøkken forenkler alt med matlaging, oppvask og renhold av utstyr til babyer, slik at dette nesten blir som hjemme.
  • Fantastisk hyggelige ansatte og en sjåførtjeneste som var tilgjengelig 90% av gangene vi hadde behov for det.
  • Beliggenhet er tilbaketrukket fra veien, noe man setter pris på med sovende barn, da mopedene her nede har en tendens til å ha rimelig heftige potter.

Cons

• Maten var helt gjennomsnittlig (riktignok pluss for stort utvalg), og de skulle ha ekstra betalt for capuccino/espresso til frokost. Canggu/Berawa og seminyak har så mange fantastiske spisesteder så vi endte opp med å ha de fleste måltidene ute — Eller bestille hjem til villaen via GoJek! (se tips lenger nede i innlegget).
  • Badet var dessverre ganske dårlig rengjort, men ble raskt løst da vi påpekte dette.

Her spiste vi

Vel, hvor skal vi begynne. Bali er et matmekka, og kanskje en av hovedgrunnene til at man trives så godt over tid. Cafékulturen her nede er helt unik, og er en slags fusion mellom australiensk raw-food og California i en tropisk forpakning. Så delikat! Det er en grunn til at mat på Bali kanskje er den mest fotograferte på Instagram, om man er inne i den verden.

Prismessig ligger et måltid for to på cirka 300.000 IDR eller 200 Nkr. Dette er representativt for de stedene vi dro på, for man kan absolutt finne adskillig billegere og selvfølgelig dyrere. Men sånn omtrentlig så var det her vi lå.

Det blir fort mange matbilder på Bali 😁🥑🥗

Her følger noen av våre favoritter i Canggu:

Betelnut Cafe — fremdeles en vinner til frokost og lunch. Kom tidlig for å sikre deg en plass i andre etasje.

LaCalita — kanskje den beste mexicanske maten vi noensinne har spist! Her kan man begynne på rett én, og jobbe seg helt til bunns!

La Brisa — en helt ny beach club / restaurant på Echo. Eventyrlig stemning på kvelden når alt av belysning og lykter er tent. En unik beliggenhet helt nede mot stranden som dekker et enormt område.

Og her er bare et knippe av stedene i Berawa

Milk and Madu — Kom til frokost, bestill en kokosnøtt, en kaffe og eggs benny med smashed avokado, og du vet du kommer tilbake… Oscar fikk aldri nok kokosnøttvann, så vi var tilbake mer enn en gang…

La Laguna — Samme eiere som La Brisa, og det synes. Et enormt område helt ned mot stranden. Fantastiske lokaler og god stemning fra solnedgang og utover kvelden.

Koloni Café — et av de nyeste stedene i Berawa. Hva kan man si, fantastisk lekkert sted, deilig kaffe og en meny hvor garantert alt faller i smak både for ganen og øynene.

The Spicy Coconut — enda et frokost og brunchsted som bør besøkes

Watercress Café — Jentene bak Watercress er de samme som nå har åpnet Milk and Madu. Sunn, organisk og pen mat i pene omgivelser 😀

Ting vi gjorde

Med barn som må sove, er timeplanen for det meste lagt opp rundt Oscar sin døgnrytme. Våre aktivitetstider var somregel mellom 09 og 11:30, 13–16:30 og 17:30–20.

Kort sagt, det ble ofte et cafébesøk på morgenkvisten for en god frokost etterfulgt av retur til hotell eller villa for halvannen times søvn for Oscar og bassengtid for oss. Deretter litt landsbyvandring eller en tur på stranden før det var på tide med lunch og et nytt cafébesøk. Utflukter blir somregel mindre og kortere med en såpass liten krabat på slep enn de gjorde tidligere — også viktig med litt pause fra solen i løpt av dagen. Derfor er det veldig greit å bo sentralt i forhold til de stedene man har lyst til å henge.

Finn´s Beachclub og The Lawn

Vi tilbragte også to fulle dager på Finns Beachclub i Berawa og to dager på The Lawn i Canggu. Dette er beachcluber med god mat, fine basseng, og omkledningsrom til eventuelle bleieskift 👶🏼. Daybeds er et must, da minstemann kan romstere litt rundt i skyggen i trygge og myke omgivelser.

På kvelden dro vi av og til på restaurant etter leggetid og hadde da med oss vogn som Oscar kunne sove i (husk myggnett). Dette fungerte stort sett ganske bra til tross for et par episoder med overtrøtt-bonanza og spising på skift, men der får vi takke oss selv.

Oppsummert

Ville vi ha reist til Canggu og Berawa igjen med en 10-måneder gammel? Ja absolutt. Et resort er vel og bra i noen dager, men for oss er det en mye mer autentisk opplevelse å besøke de mer levende delene av Bali. Ikke legg for mye planer, men utforsk nabolaget du bor i til fots eller med taxi. Og folket på Bali er intet mindre enn fantastiske. Gjestfrihet og smil møter man over alt!

Solnedgang på La Brisa, Echo beach.

Et tips på tampen

Go-Jek appen tok vi i bruk den andre uken vi var på Bali. Denne kan på mange måter løse alle behov som måtte dukke opp i løpet av turen. Tom for babygrøt? Gå inn på Go-jek-mart og bestill grøten du trenger, levert på døren en halvtime senere med moped. Leveringspris ligger på ca 10.000 IDR (7 kr) og sjåførene er usedvanlig hyggelige.

Du kan bestille Blue Bird Taxi direkte i appen, og tilogmed massører som kommer hjem til villaen der man bor.

I tillegg tilbyr de fleste cafeer og restauranter i Canggu hjemlevering gjennom Go-Jek, og det var flere kvelder hvor Oscar sin leggetid satte begrensninger på om vi kunne dra ut på restaurant eller ikke. Da var det genialt å kunne få levert en full middag fra LaCalita hjem på døren 🌮😁

Denne serien dekker også andre deler av Bali

Hans Christian Berge
Travelbox

Product Designer, thinker and traveller from Norway. When I write something I do it because I really need to do it.