Başlatmayın Erken Kalkmanızdan!

Yaşar Safkan
3 min readDec 15, 2016

--

[Orijinal yayın: http://www.safkan.org/baslatmayin-erken-kalkmanizdan/]

Gördüğünüz yazı başlığı, ilk düşündüğüm başlığın, üç kademe efendileştirilmiş hali. İnsanlar bir şeyden bıkmışlıklarını anlatırken, elleriyle bir seviye gösterip, “ha burama kadar geldi” derler ya… Benim elim, artık göstermek istediğim seviyeye zıplasam bile erişmiyor.

Neden mi? Bu bir tanıma göre “erken kalkan” tayfa var ya… Bunlar hayat döngüsü faşisti. İşte bundan.

Nasıl mı? Anlatayım. Bin kere sözlü anlattım, artık yazılı veriyorum. Halka mâlolsun.

“Erken kalkmak” neden marifet? Nedendir ki, erken kalkan tayfa, kendisini “geç kalkan” insanlara göre, daha “disiplinli” ya da daha “marifetli” sayar? Bir kere, erken nedir?

Mesela, anlayabildiğim kadarıyla, gecenin kör karanlığı olan 04:30’da kalkmak, çok önemli bir marifetmiş. Madem ki öyledir, o zaman 03:15’te kalkma daha önemli bir marifet değil mi? Ondan daha erken 02:00’da kalkmak çok daha önemli bir marifet değil mi? Olmuşken olsun, 01:30’da kalkan ne olacak?

Lan gün 24 saat farkında mısınız ağalar?

Aslında, en erken ben kalkıyorum. Kaçta mı? 09:00’da. Nasıl mı erken? Ben Pazartesi sabahı 09:00’da uyandığımda, SALI günü için kalkıyorum da ondan. Erken mi? Evet!

En son Business Insider’da yazı çıkmış. “Navy Seal” abiler, 04:30’da kalkıyormuş da, biz de neden kalkmalıymışız. (Yazının linkini vereyim de bedavaya atıp tutmadığım belli olsun.) Sabah 04:30’da kalkınca herkes uyuyormuş, o da kendine vakit ayırıyormuş, laga luga. Bak güzel kardeşim. Sen 04:30’da kalkmak için, akşam 08:30’da çocuk gibi yatıyorsun. Sen gece yarısından sonra uyurken, ben de kendime zaman ayırıyorum. Kitap okuyorum. Yazı yazıyorum. Ortalık sessiz. Hem senin gibi hayat döngüsü faşisti adamlar da uyuyor. Benim kafam gece vakti daha iyi çalışıyor. Seni bilemiyorum tabi. (Beni yakalarsa bu abiler fena döver, fazla da abartmayayım.)

Ben hafta içi ortalama beş buçuk saat kadar uyuyorum. Bu beş buçuk saatin nereye geldiği, benim toplam günlük performansımı nasıl etkileyebilir ki? Hem sen hayat döngüsü faşisti kardeşim, benim performansımın dünyanın dönüşü tam neredeyken uyuduğumdan nasıl etkileneceğini nasıl bilebilirsin ki?

Kendi namıma, ben şu sabahın altısıyla dokuzu arasındaki zamanı hiç ama hiç sevmiyorum. Soğuk. Karanlık. Gün doğuşunu seyretmişliğim var evet, ama değmez. Gün günlüğünü bulurken uyanmayı, tam olarak bulduktan sonra evden çıkmayı seviyorum. Saat sabah 10:00 çok güzel bir saat bence. (Saat dilimiyle oynamasaydık iyiydi ya, neyse.)

Erken kalkmaya karşı mıyım? Asla! Sen kaçta istersen kalk. Ben sadece benim erken kalkmama karşıyım.

Atanın biri de tutmuş, “Erken kalkan yol alır” demiş. Her ata akıllı değilmiş. Sen erken kalktın ya… Ben dün geceden beri yoldayım, kusura bakma…

Elbette, bu konuda dünyada yalnız değilim. Benim gibi düşünen, bu şekilde yaşayan çok insan var. Ama her nedense, biz (hayat döngüsünü paylaştığım insanlara sevgiler) bu konuda faşizm yapmaya çalışan bir grup değiliz. Mesela, “Erken kalkanın kafası az çalışır”, “Geçe kadar oturan işini çözmüş de öyle yatmış”, “Ders kafaya alem uykuya daldıktan sonra girermiş” gibi laflarla, erken kalkanlara sataşmaya kalkmıyoruz.

Nedendir? Azınlıkta olmamızdan olabilir. Belki de geç kalkan kafada faşizm hücreleri ölüyordur, ne bileyim.

Yazıyı tamamlarken, saat gecenin yarımına geliyor. Geçmiş yazıların saatlerine de bakın. Bütün yazılar gece vakti. Erken kalkacak olsam bu yazılar nasıl yazılacaktı?

“Herkes geç kalkarsa, işler nasıl olacak?” diye düşünenler vardır aranızda. Aha size de bir çift lafım var:

Sekiz sene önce bir Google maceram var 18 ay sürmüş olan. Orada SRE (Site Reliability Engineer) olarak çalıştım. Görevimiz, basitçe Google’ın ayakta kalmasını sağlamaktı. Ortalama bir SRE, işe 11:00’da gelir. 11:30’da yemeğe gider. Esas işini öğleden sonra yapar. Google en son ne zaman çöktü? Sizin erken kalkan şirketinizde sistemler en son ne zaman yerlere düştü? Başka sorum yok sayın hakim.

Ben otuz beş yaşıma kadar, “erken kalkmalıyım” diye, bu faşistlerin lafına kanıp kendimi zorladım. Sonra gerçekle yüzleştim. Hayat boyu sabah saatlerinde becerdiğim ipe sapa gelir bir şey yok! Ne zaman sabahın körüne zorlandıysam, çok mutsuz oldum ve o işten uzaklaştım. Bu yüzleşme saatinden sonra, hayat parametrelerim arasında, erken kalkmamak var.

Şimdi, başka aktivitelerim var. Geç yatacağım. Geç de kalkacağım.

--

--