“Kemal” diye yazılım projesi mi olur?

Serdar Dogruyol
2 min readApr 24, 2016

--

Hayatımın son 6 ayında sıkça duyduğum bir soru/laf var “Serdar, oğlum Kemal diye proje ismi mi olur?”.

Soruya cevap vermeden önce hikayeyi anlatmamda fayda var.

Kemal tamamen açık kaynak olarak Github üzerinde geliştirdiğim ve Crystal programlama dilini kullanan bir Web Geliştirme Çatısı.

Resimden görüldüğü üzere 23 Ekim 2015 tarihinde başlamışım.

Kemal 23 Ekim 2015

Geçen 6 aylık sürede ne oldu ve neden sürekli bu soruya maruz kalıyorum bakalım.

  • 300'den fazla commit, yüzlerce saat mesai harcandı.
  • Github üzerinde 600 star ve geliştiriciler arasında bilinirliğin artması.
  • Amerika, Japonya, Avusturya vb. bir çok ülke de kullanıcı gruplarında ve sunumlarda anlatıldı.
  • Fatih Kadir Akın, Aşkın Gedik gibi bir çok değerli geliştirici katkıda bulundu.
  • Dünya çapında girişimler ve şirketler tarafından kullanılmaya başlandı. (RainforestQA, Compose, Bulutfon, Protel…)

Şimdi soruya geri dönecek olursak.

Oğlum Kemal diye proje ismi mi olur?

6 ay önce bana da bu soru sorulsaydı büyük ihtimalle ben de ilginç bir tepki verirdim. Şu an ise benim cevabım;

Neden olmasın? Sinatra, Nancy, Frank oluyor da Kemal olmuyor mu?

Bu cevabı verdiğim zaman çoğu insan biraz duraksayıp düşünüyor ve genellikle “Harbiden doğru diyorsun.” diyor.

Maalesef burada algılarımızın ne kadar şartlanmış olduğunu görüyoruz. Özellikle yazılım dünyasında ve Türk açık kaynak geliştiriciler arasında süregelen proje isminin Türkçe olmasının garipsenme durumu hala mevcut.

Buna rağmen geçen bu 6 aylık sürede Kemal ile bunu kırmayı başardık. Hatta güzel bir akım başlatmış bile olabiliriz. Örnek verecek olursam.

  • Fikri: Komut satırından çalışan yapılacaklar listesi uygulaması.
  • Temel: HTML yerine kullanabileceğiniz bir şablon dili.
  • Kamber: Süper hızlı blog sunucusu.
  • Enginar: Protel içinde geliştirmeye başladığımız “Ruby on Rails Engine”.

Eskiden “Kemal” adında bir web çatısı geliştiriyorum diyince “ney??”, “Kemal ne lan?” vb. gibi tepkilerle sıkça karşılaşıyordum ama artık onun yerine “çok iyi”, “süper”, “neden Kemal?” gibi güzel tepkileri daha çok alıyorum :)

Demek ki değişim için bir yerden başlamak gerekliymiş.

Bu arada Kemal’in şöyle güzel bir logosu var :) Çok teşekkürler Fatih Kadir Akın

Kemal Logo

Dipnot: Haftaya (1 Mayıs 2016) kodla.co etkinliğinde “Crystal ve Kemal” ile ilgili bir sunum yapacağım. Herkesi beklerim.

--

--

Serdar Dogruyol

Software Engineer, Creator of Kemal, Rubyist,Crystal Evangelist and Polyglot, Tweets in Turkish, English and 日本語